Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nu deels herstellende van gebroken been - Forum Wereldfietser

Nu deels herstellende van gebroken been

Zoals jullie al weten, heb ik op 23 oktober 2011 na de val van een trap van 3 treden onder de buitendeur van ons tweede huis in Zweden mijn linkerbeen gebroken. Eerst per ambulance naar het sjukhus in Karlstad, later naar het Groninger UMCG waar ik ben geopereerd. Er is een plaat met vijf schroeven in aangebracht. Het was voor mij een moeilijke periode met vaak slecht slapen en rusten. Op 22 december j.l. is het gips eindelijk eraf gehaald. Mijn linkervoet zag er paars uit en was opgezwollen door te weinig doorbloeding. De enkel kan voorlopig beperkte bewegingen maken en ik loop nog met krukken.
Maar nu heb ik goed nieuws! Mijn voornemens was om al meteen op 1 januari 2012 te gaan fietsen. Ik heb mijn gele Giant, die al 2½ maanden ongebruikt in de schuur stond, weer te voorschijn gehaald. Schoongemaakt, ketting gesmeerd, banden bijgepompt. Voorzichtig het zadel bestegen en ik maakte de eerste pedaalslagen. Alleen mijn rechterbeen maakte kracht in de pedaalslagen, terwijl het linkerbeen "los" op het pedaal rustte. Na de onderste slag van het rechter pedaal zorgt alleen het gewicht van mijn linkerbeen voor de slag omlaag op het linker pedaal. Als een beginnende fietser reed ik voorzichtig door de straten, die nog naar kruitdampen roken. Al na een tijdje ben ik op toeren gekomen, tot 17 km per uur en ik heb vijf kilometer gefietst. Het deed me reuze goed! Het voor de tijd van het jaar zeer zachte weer (jas open zonder sjaal) speelde ook mee. Dus vaker oefenen en revalideren!
Autorijden gaat nog moeizaam, de druk van het koppelingspedaal is nog te zwaar voor mijn linkerbeen.
Sterkte met het herstel. Jou kennende fiets je deze zomer weer als een kieviet.
Klinkt heel herkenbaar.

Zo ongeveer fiets ik altijd, met helaas dezelfde snelheid.
In een lichtere versnelling zetten, dan je normaal zou gebruiken, helpt. En beginnen met een hometrainer (minder weerstand).

Heb even een handkoppeling in de auto gehad (was steeds stuk). Als het kan: niet in de file gaan staan, en niet in een stad rijden dan heb je je linkerbeen heel weinig nodig, ik zet hem meestal opzij. Ik weet niet of jullie meerdere auto's hebben, of misschien kan je je auto tijdelijk met iemand ruilen, sommige auto's hebben een zware koppeling en sommige een lichte, dit verschilt enorm.

Succes met je revalidatie!
Na meervoudige breuken in scheen- en kuitbeen en zwaar letsel aan het enkelgewricht heeft fietsen ook mijn revalidatie bespoedigd. Met 2 platen en 14 schroeven werden de brokstukken gefixeerd. 36 uur na de operatie moest het gips voor één dag verwijderd worden vanwege de zwellingen. De weken erna 4 keer nieuw spalkgips gekregen.
Na 8 weken spalkgips met het been omhoog en daarna drie weken krukken toch de fiets gepakt. Soms twee keer op een dag de buitenlucht in. Regelmatig alleen kracht gezet met het herstellende been. Ongeveer 4 maanden bezig geweest de kracht tussen het linker- en rechterbeen enigszins gelijk te krijgen. Na een week fietsen was autorijden prima te doen.

Acht maanden later zijn de beide platen en 9 schroeven operatief verwijderd. 5 botschroeven zitten er nog in. Die zijn slecht bereikbaar, waarvan 2 zeer kort boven het enkelgewricht.

Ik fiets, als het kan, dagelijks en na ruim twee jaar gaat het nog steeds vooruit met mijn rechtervoet. De voet en enkel zwellen na inspanning steeds minder en het gevoel in de voet wordt beter. De rechtervoet levert geen beperking op bij het fietsen.

Succes met je revalidatie op de fiets.

Piet.
fiets-ster schreef:Klinkt heel herkenbaar.
En beginnen met een hometrainer (minder weerstand).
Heb even een handkoppeling in de auto gehad (was steeds stuk). Als het kan: niet in de file gaan staan, en niet in een stad rijden dan heb je je linkerbeen heel weinig nodig, ik zet hem meestal opzij. Ik weet niet of jullie meerdere auto's hebben, of misschien kan je je auto tijdelijk met iemand ruilen, sommige auto's hebben een zware koppeling en sommige een lichte, dit verschilt enorm.
Succes met je revalidatie!
Ik heb een week geleden bij de Aldi een nieuwe hometrainer gekocht voor € 99,99. Het kostte me, zittend op de rand van het bed, een paar uur om hem in elkaar te zetten. Met behulp van mijn fietsgereedschap!
Wij hebben één auto, een Dacia Logan MCV. Wij wonen op het Groninger platteland, files zijn hier onbekend en de stad is 25 km ver, hoeft voor me niet. Als het me te pijn doet bij de koppeling, kan mijn vrouw met mij als passagier ernaast ook rijden, hoor! Straks ga ik een grote zak kippenvoer (35 kg) halen.... Vandaag voor het eerst zonder krukken gelopen!
[quote= Straks ga ik een grote zak kippenvoer (35 kg) halen.... Vandaag voor het eerst zonder krukken gelopen![/quote]


Smakelijk eten :lol: , en veel succes met je herstel.

gr. Eelco
Martin, ik ken je niet persoonlijk (Jij woont in het hoge noorden en ik in het diepe zuiden........)maar ik wens je een snel en voorspoedig herstel. Ik kan je één tip geven: niets overhaasten en langzaam opbouwen.