henkfietst52 schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik van Georgie-Armenie in en van daaruit naar Azerbeidzjan?
De grens tussen Armenie en Azerbeidzjan is dicht. Je moet omreizen via Georgie of Iran. De meeste bussen vanuit Armenie naar Georgie gaan direct naar het zuidoostelijke busstation van Tbilisi waar je kan overstappen naar een bestemming in Azerbeidzjan, maar met de fiets kun je al een paar kilometer na de grens naar het oosten afslaan en dan bij de eerste grensovergang naar Azerbeidzjan, echter... deze weg schijnt niet zo mooi te zijn als de noordelijke snelweg van Azerbeidzjan (ben ik vorige zomer over gegaan, was erg mooi).
Voor Georgie heb je geen visum nodig en voor Armenie koop je die aan de grens voor heel weinig. Voor Azerbeidzjan moet je wel van te voren een visum aanvragen. Zorg wel dat je die aanvraagt voordat je je Armeense visum hebt. Dan word hij sowieso zonder moeite verstrekt. Het is dan aan de grens ook geen probleem dat je net daarvoor in Armenie bent geweest. In mijn paspoort zitten de Armeense en Azerbeidzjaanse visa en stempels tegenover elkaar. Zorg wel dat je geen visum of stempel van Nagorno-Karabakh in je paspoort hebt als je Azerbeidzjan wilt betreden. Deze kun je ook los krijgen in Jerevan (enige plek waar ze verstrekt worden).
Hoe zijn de grens perikelen momenteel met Armenie/Turkije?
Noord oost Turkije zat ik ook al aan te denken, erg mooi daar.
De grens is potdicht, hoewel ik wel iets had gelezen van grotere reisgezelschappen die toestemming hebben verkregen...
Er zijn grensovergangen tussen Turkije en Georgie bij Hopa/Batumi, Çıldır en Posof. Het is een prachtig groen bergachtig landschap wat helemaal doorloopt langs de Zwarte-zeekust in het Pontisch gebergte richting Trabzon. Het staat bekend als het Zwitserland van Turkije. In dit gebied is de cultuur ook niet vernietigd door de communisten. Er is welliswaar achterstallig onderhoud aan Griekse en Georgische kerken en kloosters geweest, maar er is veel meer traditionele architectuur bewaard gebleven dan in de rest van de Kaukasus. Ik ben zelf nog niet zo heel vaak naar het gebied geweest, enkel een paar keer rond Trabzon en afgelopen zomer voor het eerst vanuit Trabzon naar Baku via Georgie en Armenie (westelijke snelweg naar het zuiden en oostelijke snelweg omhoog tot aan Tbilisi en dan richting Saki via Qax). In Turkije denk ik dat de Ayder yayla ten zuiden van Rize wel erg mooi is, in de buurt van de Kackar pieken.
In Turkije zijn de wegen iets beter dan in de buurlanden, maar de cultuur heeft veel gelijkenis. Overal in de regio is sowieso grootschalig onderhoud aan de wegen en moet je dus vaak lange stukken over grind rijden (of naast de weg).
En ja... overal kun je opgelicht worden, mijn ervaring zegt dat de meeste mensen waar ook ter wereld vriendelijk zijn. Wel gezond verstand gebruiken.
Het verschil tussen de consulaten van Tbilisi en Batoemi is dat er in Tbilisi elke dag zo'n 50 mensen "geholpen" moeten worden en in Batoemi maar 1 in de 3 dagen. Daar word je dus direct geholpen als je aankomt met de juiste papieren en een glimlach (en een pakje peuken desnoods). Mijn vader werd in Tbilisi van hot naar her gestuurd terwijl mensen hem aanboden voor een bedrag een "shortcut" te regelen en een Amerikaanse toeriste in huilen uitbarste.
Maar als je dus van tevoren je visum voor Azerbeidzjan al hebt geregeld hoef je ook niet langs Batoemi, hoewel het een vreemd gezellig ex-sovjet resort stadje is.