Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Azerbeidzjan - Forum Wereldfietser

Azerbeidzjan

In 2012 wil ik twee maanden gaan fietsen in Georgie-Azerbeidzjan-Armenie.

Weet iemand of het gebied in het zuiden van Azerbeidjzan [nogorno-karabakh] veilig is om te fietsen? Ik zie op de kaart een zgn. wapenstilstandslinie [ceasefire line/waffenstilstandslinie].

Kan ik daar doorheen fietsen op een veilige manier, of kom je daar uberhaubt niet in?? :(

Groet,
Henk

kunst en fietswerk
Hoi Henk,

Afgelopen zomer wilde we eerst naar Armenië gaan maar zijn uiteindelijk alleen naar Georgië gegaan. Ik heb destijds aardig goede info gekregen over de veiligeheid door een aantal internetkranten en twitterende journalisten uit die regio te volgen omdat er bij ons vrijwel niets in de media verschijnt over dit gedeelte van de wereld.

Kijk uit wat je volgorde van je reis is- als je eerst in Armenië bent geweest en daarna naar Azerbeidzjan wilt, kom je het land niet in. Of dat andersom wel kan weet ik niet.
In Armenië kan je beter niet de meest Noord Oostelijke weg tegen Azerbeidzjan nemen want er vinden nog geregeld schietincidenten plaats door Azerbeidzjan naar Armeense doelen.Afgelopen zomer hebben de Azer's ook nog de Armenen bedreigd omdat ze een vliegveld in Nagorna Karabach aan het aanleggen waren. Ze zouden alle vliegtuigen uit de lucht schieten. Ik zou als ik jou was niet graag over het smalle strookje Armenië door Azerbeidzjan naar Nagorna willen fietsen (als het al mag).

Voor zover ik het nieuws ken, is fietsen in Armenië, Georgie en Azerbeidzjan op de punten hierboven na, veilig. Een fantastisch tocht! Maar let wel neem de tijd. Ik wet niet hoe lang je hebt maar als je maar enkele weken hebt zou ik ze besteden in een land en dus nog 2 x teruggaan.
Dank je Blanche,

Ik heb 2 maanden de tijd :D . Dat is genoeg voor een mooie ronde lijkt mij!?

Ik wil op Tblilisi vliegen en dan een stuk de zelfde route door Azerdeidzjan van Frank van Rijn fietsen, uit zijn boek
" In de ban van Stempelstan".

Wil bij Seki afbuigen naar Armenie en van daaruit weer naar Georgie, naar Svaneti waar jullie ook gefietst hebben. Ik kan ook het desbetreffende gebied [Karabakh] omzeilen en wat hoger Armenie infietsen, dan om het meer Lake Sevan naar Yerevan. Van daaruit naar Akhaltsikhe in Georgie.
als je eerst in Armenië bent geweest en daarna naar Azerbeidzjan wilt, kom je het land niet in. Of dat andersom wel kan weet ik niet.
Wie weet of dat wel of niet mogelijk is?

Henk

kunst en fietswerk
Wij vonden bijna 5 weken al te kort voor Georgie :wink:
Maar goed ieder zijn eigen tempo en reisstijl 8)

Waarom benader je de ambassade van Armenië en Azerbeidzjan niet met je vragen over grensovergangen?

Veel plezier!
Blanche

Wij vonden bijna 5 weken al te kort voor Georgie
Maar goed ieder zijn eigen tempo en reisstijl

Waarom benader je de ambassade van Armenië en Azerbeidzjan niet met je vragen over grensovergangen?

Veel plezier!

Ik dacht, ik begin hier op het forum voor relevante informatie, daarna evt. de ambassade aanschrijven.
Mijn tempo op de fiets is niet hoog maar ik sta vroeg op en ga relatief lang door op de fiets, en veel wild kamperen. Ik heb heel weinig bagage bij me, hooguit 13 kilo. Ik houdt over het algemeen niet veel rustdagen. Om te eten schuif ik overal aan, daar doe ik niet moeilijk over, gewoon tussen de locals. Zo kan ik veel zien en beleven.

Fijne Kerst gewenst.

Henk

kunst en fietswerk
Zo doen wij het ook en dan nog willen we meer tijd.
Hoe langer we fietsen hoe meer we de omgeving intensiever in ons op willen nemen. Dat is namelijk voor ons de essentie van het fietsen. Ik denk dat als je Georgie helemaal wilt zien je zeker 6 weken nodig hebt. Maar goed tis aan jou de keus. Bovendien kunnen we dan weer van jou tips over die andere twee landen krijgen :>
Dat is zo Blanche,
Ik kan niet heel Georgie zien en ook niet de andere landen, maar ik wil de nadruk leggen op Azerbeidzjan en Armenie, het is per slot maar een lijntje dat je fietst door een land. Denk wel dat ik in 2 maanden behoorlijk een indruk krijg, volgens mij is dat een luxe positie om ieder jaar 2 maanden op de fiets te kunnen. :wink:
Zelfs in Nederland ontdek ik soms nog wat nieuws, en daar fiets ik al 50 jaar :D

Ik vind het ook altijd interessant om een grens over te gaan en weer in een ander land te zijn. De verschillen proeven, weer een ervaring rijker te zijn.

Henk

kunst en fietswerk
Je kan prima naar Azerbeidzjan als je daarvoor in Armenie bent geweest. Wel moet je omreizen via Georgie en je moet een visum aanvragen voor Azerbeidzjan van te voren. De beste plek om dit te doen is in Batoemi. In Tbilisi is het extreem druk en wordt je opgelicht. Zorg dat je rond 11 u sochtends langs gaat op het Azerbeidjaans miniconsulaat naast het Iraans consulaat met 2 kopieen van je passpoort (de naampagina en eventuele gebruikte visapaginas). Vertel hem niet dat je van plan bent om naar Armenie te gaan!

Als je dan toch Batoemi moet aan doen voor je visum kun je zo je wilt ook een klein stukje noordoost-Turkije meepakken wat ik persoonlijk de hemel op aarde vind.

In alle drie de landen is in middels een rijke bovenklasse ontstaan, dus let goed op de veel te hard scheurende terreinwagens. Door Azerbeidzjan raad ik je aan om de noordelijke snelweg te gebruiken, deze heeft meer weg van een oude landweg en gaat volledig door het groen
Ik ben inmiddels wat wijzer geworden.

De grens met Armenie is gesloten, tussen Azerbeidzjan.
Armenie heeft sowieso alleen de grenzen open met Iran en Georgie.
Tussen Turkije is gesloten vanwege het ontkennen van de Armeense genocide en met Azerbeidzjan vanwege het Nagorno-Karabach conflict.

Dus mijn plan/route zal ik moeten aanpassen.

Groet,
Henk

kunst en fietswerk
Rondje Armenië en Georgië!
Let wel dat je bijvoorbeeld in Tbilisi start. Wanneer je nl twee keer Armenië moet in- en uitrijden moet je ook 2 x voor een visum betalen.
Vorig jaar was er sprake van een opening van de grens tussen Armenië en Turkije.
Tomek, een van de leden van WorldCycle Video's bedacht toe een prachtocht door Turkije, Armenië, Iran en Georgië. Helaas ging de opening niet door en zag zijn tocht in werkelijkheid iets anders uit.

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/28941170[/wfvimeo]

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/21080534[/wfvimeo]

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/20124515[/wfvimeo]
Ik had die filmpjes al gezien Blanche... erg mooi! Daar loop ik warm voor!

Ik ga nog verder uitzoeken hoe de situatie er momenteel is, in iedergeval gaat het een mooie tocht worden.

Als ik vanuit Georgie Armenie in fiets en weer terug naar Georgie dan kan ik gewoon op 1 visum in en uit!! Lijkt mij!?

Henk

kunst en fietswerk
yep!
Ik ben al heel erg benieuwd naar je filmpje :>
Als je nog info nodig hebt over Georgie, dan weet je me te vinden he :>
Hi Henk,
dit bericht was ook nog geplaatst, maar omdat het eerst goedgekeurd moest worden is dat niet meteen duidelijk.

Ihsan, welkom op het forum. Bedankt voor je bijdrage. Afbeelding
Ihsan schreef:JIn Tbilisi is het extreem druk en wordt je opgelicht.
Dan ben jij minder vriendelijke mensen tegen gekomen dan wij Ishan :wink:
Krijg je geen stempel van Armenië en Azerbeidzjan in je paspoort? Ik vraag me af of je dan geen probleem hebt.
Ik wil voor vertrek mijn visa al geregeld hebben, dat deed ik ondermeer ook voor Kazachstan, scheelt veel gedoe en tijd.
Je kan prima naar Azerbeidzjan als je daarvoor in Armenie bent geweest.
Dus als ik het goed begrijp kan ik van Georgie-Armenie in en van daaruit naar Azerbeidzjan?
noordoost-Turkije meepakken wat ik persoonlijk de hemel op aarde vind.
Hoe zijn de grens perikelen momenteel met Armenie/Turkije?
Noord oost Turkije zat ik ook al aan te denken, erg mooi daar.

En ja... overal kun je opgelicht worden, mijn ervaring zegt dat de meeste mensen waar ook ter wereld vriendelijk zijn. Wel gezond verstand gebruiken.

In 2009 ging ik voor een jaar op de fiets, echter de "vriendelijke betrouwbare" huurder van mijn huis, had er een professionele wietkwekerij van gemaakt. :( waardoor mijn reis na 8 mnd afgebroken.
Dat kan dus hier ook in "veilig" Nederland.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik van Georgie-Armenie in en van daaruit naar Azerbeidzjan?
De grens tussen Armenie en Azerbeidzjan is dicht. Je moet omreizen via Georgie of Iran. De meeste bussen vanuit Armenie naar Georgie gaan direct naar het zuidoostelijke busstation van Tbilisi waar je kan overstappen naar een bestemming in Azerbeidzjan, maar met de fiets kun je al een paar kilometer na de grens naar het oosten afslaan en dan bij de eerste grensovergang naar Azerbeidzjan, echter... deze weg schijnt niet zo mooi te zijn als de noordelijke snelweg van Azerbeidzjan (ben ik vorige zomer over gegaan, was erg mooi).

Voor Georgie heb je geen visum nodig en voor Armenie koop je die aan de grens voor heel weinig. Voor Azerbeidzjan moet je wel van te voren een visum aanvragen. Zorg wel dat je die aanvraagt voordat je je Armeense visum hebt. Dan word hij sowieso zonder moeite verstrekt. Het is dan aan de grens ook geen probleem dat je net daarvoor in Armenie bent geweest. In mijn paspoort zitten de Armeense en Azerbeidzjaanse visa en stempels tegenover elkaar. Zorg wel dat je geen visum of stempel van Nagorno-Karabakh in je paspoort hebt als je Azerbeidzjan wilt betreden. Deze kun je ook los krijgen in Jerevan (enige plek waar ze verstrekt worden).
Hoe zijn de grens perikelen momenteel met Armenie/Turkije?
Noord oost Turkije zat ik ook al aan te denken, erg mooi daar.
De grens is potdicht, hoewel ik wel iets had gelezen van grotere reisgezelschappen die toestemming hebben verkregen...

Er zijn grensovergangen tussen Turkije en Georgie bij Hopa/Batumi, Çıldır en Posof. Het is een prachtig groen bergachtig landschap wat helemaal doorloopt langs de Zwarte-zeekust in het Pontisch gebergte richting Trabzon. Het staat bekend als het Zwitserland van Turkije. In dit gebied is de cultuur ook niet vernietigd door de communisten. Er is welliswaar achterstallig onderhoud aan Griekse en Georgische kerken en kloosters geweest, maar er is veel meer traditionele architectuur bewaard gebleven dan in de rest van de Kaukasus. Ik ben zelf nog niet zo heel vaak naar het gebied geweest, enkel een paar keer rond Trabzon en afgelopen zomer voor het eerst vanuit Trabzon naar Baku via Georgie en Armenie (westelijke snelweg naar het zuiden en oostelijke snelweg omhoog tot aan Tbilisi en dan richting Saki via Qax). In Turkije denk ik dat de Ayder yayla ten zuiden van Rize wel erg mooi is, in de buurt van de Kackar pieken.

In Turkije zijn de wegen iets beter dan in de buurlanden, maar de cultuur heeft veel gelijkenis. Overal in de regio is sowieso grootschalig onderhoud aan de wegen en moet je dus vaak lange stukken over grind rijden (of naast de weg).
En ja... overal kun je opgelicht worden, mijn ervaring zegt dat de meeste mensen waar ook ter wereld vriendelijk zijn. Wel gezond verstand gebruiken.
Het verschil tussen de consulaten van Tbilisi en Batoemi is dat er in Tbilisi elke dag zo'n 50 mensen "geholpen" moeten worden en in Batoemi maar 1 in de 3 dagen. Daar word je dus direct geholpen als je aankomt met de juiste papieren en een glimlach (en een pakje peuken desnoods). Mijn vader werd in Tbilisi van hot naar her gestuurd terwijl mensen hem aanboden voor een bedrag een "shortcut" te regelen en een Amerikaanse toeriste in huilen uitbarste.

Maar als je dus van tevoren je visum voor Azerbeidzjan al hebt geregeld hoef je ook niet langs Batoemi, hoewel het een vreemd gezellig ex-sovjet resort stadje is.
@ Ihsan
@ Blanche

Bedankt voor de goede en duidelijke informatie.

Ik ga begin januari alles definitief rond maken.

Ik zit ook nog te denken om op Trabzon te vliegen en idd dat mooie gedeelte van Turkije [Kackar] te fietsen, vervolgens via Georgie door naar Armenie daar een lus fietsen en weer terug via Georgie naar Turkije.
Mocht ik in tijdnood komen dan kan ik altijd een lift nemen.
Dan laat ik Azerbeidzjan voor wat het is.

Henk

kunst en fietswerk
Ja Trabzon en omgeving is erg mooi! Ik zou wel het binnenland in duiken want helaas is de oude smalle kustweg die we 21 jaar geleden zagen vanuit de dolmus vervangen door een racebaan - die ongeveer 16 jaar daarna wat minder fijn fietsen was.
De kustsnelweg is inderdaad erg jammer, en de afslaande hoofdwegen zijn inmiddels ook ruim 2x2 geworden, maar de pracht van het gebied zijn de vele valleien en alpineweiden. Misschien wel lastig fietsen soms, veel kleinere paden zijn nog onverhard vanaf een bepaalde hoogte. De rijkere gemeentes hebben al wel asfalt tot over de bergkammen.