Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietstassen - Forum Wereldfietser

Welke fietstassen

Hallo,

Ik al een tijdje naar fietstassen (voor + achter) aan het zoeken. Voor mijn eerste tocht heb ik tassen geleend maar nu wil ik toch wel tassen voor mezelf kopen.
De vraag is.. welke tas kan ik het beste kopen..
Ik heb alleen ervaring met ortlieb en dat beviel mij erg goed maja de prijs....
Wat ik zoek is dus iets waterdichts, met een soort van afkliksysteem, en ongeveer het zelfde formaat.
Heeft iemand suggesties?
Afgelopen vakantie ben ik een man tegen gekomen die nepperts had die er heel goed uitzagen, iemand een merk?

Alvast bedankt!
Eelco
Bedoel je misschien Crosso?
Bij de Lidl hebben ze ook wel eens fietstassen die kwa uiterlijk op die van Ortlieb lijken. Ik heb erchter geen idee hoe de kwaliteit daarvan is.
Ik heb wel mensen gezien met echt goedkope namaak. Die was meestal al halverwege de eerste vakantie kapot. Als het goedkoop moet heb ik twee tips:
1 Zet je bagage op dieet. Voortassen en een voordrager kosten samen veel geld, en wegen ook leeg 2-2.5 kg. Zolang je niet naar echt verre landen gaat horen twee achtertassen genoeg te zijn. De crux zijn je slaapspullen. Een duurdere slaapzak is vaak veel compacter, en samen met moderne matjes als de Exped Synmat Basic of the Thermarest Neoair modellen kun je hel veel volume (en gewicht) besparen. Omdat je dan geen voortassen nodig hebt is deze route niet duurder.
2 Ortlieb heeft ook goedkopere modellen, die ook nog eens lichter zijn. De goedkoopste is de City Line. Iets duurder, maar mooier en nog lichter is de special edition serie die beperkt in Duitsland leverbaar is: http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... 748&ang=en
Wim
Ik denk dat je wel een afweging moet maken qua duurzaamheid.

Voor Ortlieb of Vaude betaal je misschien wat meer, maar die dingen gaan best wel heel lang mee!

Je hoeft niet altijd het duurste te kopen, maar 2x een miskoop is vast prijziger..
Een set goede tassen is een investering waar je veel plezier aan zult beleven!

Start, zoals Wim zegt, met 2 achtertassen en eventueel een rol-tas die je daar bovenop kunt plaatsen.
audrey schreef:Bij de Lidl hebben ze ook wel eens fietstassen die kwa uiterlijk op die van Ortlieb lijken. Ik heb erchter geen idee hoe de kwaliteit daarvan is.
Ik ken mensen, of liever gezegd eentje, die er 2 weken per jaar mee fietst en er gelukkig mee is. Die heeft geluk, want ik heb ook een aantal mensen doorlopend zien hannesen met het brakke ophangsysteem van de Lidl-tassen. Ze moesten om de paar km de tas van het wegdek rapen.
Maar waarom heb je nieuwe Ortliebs nodig? Gestolen?
Leon
Wim schreef:Zolang je niet naar echt verre landen gaat horen twee achtertassen genoeg te zijn.
Ik vind het zachtjes aan toch wel heel gortig worden met de voortaspolitie, hoor. Prima advies om te overwegen of je het zonder voortassen kunt stellen, maar zo langzamerhand kan het woord 'voortas' hier op het forum niet vallen of het wordt mensen verboden ze te gebruiken. Wel of niet gebruiken van voortassen lijkt mij een keuze die mensen zelf mogen maken; ze er op wijzen dat er iets te kiezen valt, daar lijkt mij, nogmaals, niks mis mee.

Dat iets 'zo hoort' is voor mij overigens vaak genoeg reden om precies het tegenovergestelde te (willen) doen. :wink:

Nog een tip voor Eelco; let goed op aanbiedingen van (web)winkels, en op dit forum duikt in de rubriek 'te koop' weleens wat (tweedehands, maar soms voor 1 tocht gebruikt) op.

Carl
Taalkundig wordt horen door mij hier niet gebruikt in de betekenis van "moeten" maar van "zou moeten", en dat is toch net wat anders. Natuurlijk moeten mensen het zelf weten, maar ik probeer een beetje tegengas te geven tegen de commerciele suggestie dat je geen serieuze vakantiefietser bent als je je fiets niet volhangt: "äls je dit niet koopt en als je dat niet koopt dan kan het niet." Hetzelfde geldt voor alle overbodige zooi die je in buitensport winkels opgedrongen krijgt. Het kan vaak veel simpeler. Dat is een gedachte die blijkbaar niet zo vanzelfsprekend is.
Aan de kant van de fietsen zie je iets vergelijkbaars: als je niet met een peperdure zware tractorfiets met Marathon XR banden op pad gaat zit je fout, ook al rij je alleen maar naar Rome of Santiago.
Wim
Bedankt al voor alle reacties!!

De voortas discussie heb ik inderdaad wel vaker langs zien komen :P. Echter ik heb een voordrager op mijn fiets gemonteerd en mijn eerste tocht had ik deze tassen toch wel echt nodig (alhoewel ik de volgende keer toch wel meer thuis zal laten).
De tassen die ik bij de persoon die ik noemde had gezien heb ik hier nog niet langs zien komen maar wel goede andere alternatieven!
De fastriders was ik zelf ook tegen gekomen maar die vond ik qua prijs weinig schelen met de echte ortlieb (40 euro per stuk). Echter de crosso lijkt me redelijk het zelfde en een stuk goedkoper (dankzij de slechte koers van de zloty) 45 euro per paar. Heeft iemand ervaring met de crosso dry big en small (of een andere crosso)? En er word aangegeven voor de dry big 60 Liter, is dat niet erg groot?
Leon schreef:Maar waarom heb je nieuwe Ortliebs nodig? Gestolen?
Nee ik had de ortliebs gelukkig kunnen lenen :)

ook nog even reageren op het bericht van Ellen, het is inderdaad duurder om 2 keer te kopen dan in een keer goed dus daar zal ik zeker over na denken!
Hoe zit het met de stoffen tassen, met waterdichtheid etc? Ervaringen? (want het hoeft natuurlijk niet perse een look a like ortlieb te zijn)
Nog heel even inhaken op de voortas discussie (zie net het bericht van Wim binnenkomen) het is inderdaad goed om niet naar alle verkooppraatjes te luisteren en er bewust over na te denken of het weglaten van voortassen geen goede geld/gewichts besparing is!
;)

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, zelf vind ik goede fietstassen wel een essentieel onderdeel en een goede investering waard. Wij doen al jaren met onze Vaude fietstassen, dus die hebben hun aanschafprijs inmiddels al meer dan opgebracht.

We gebruiken de voortassen gewoon ook voor woon-werk verkeer, kapot gaan ze niet, maar houden mijn spullen wel droog.

Succes met je keuze!
Tassen van Ortlieb of Vaude hebben naast andere voordelen ook het voordeel dat ze tweedehands erg gewild zijn. Dat geldt vooral voor de eenvoudige uitvoeringen.
Ze worden niet ouderwets of incompatibel en ze zijn op het moment dat je ze niet gebruikt onbeperkt houdbaar. Je kunt er dus gerust in investeren.
Leon
Je kan ook voor Ortliebs opteren en toch niet 'de volle pot' betalen door:

- te zoeken naar aanbiedingen
- 'huren' (in plaats van lenen) (want de meeste fietstassen bevinden zich 90% van de tijd ergens in een kast)
- tweedehands te kopen (er worden er regelmatig te koop aangeboden)
- Ortliebs te kopen die 'gesponserd' worden door een winkel
Kijk b.v. maar eens naar het prijsverschil tussen:
http://www.rose.nl/artikel/ortlieb-back ... aid:189133
http://www.rose.nl/artikel/ortlieb-back ... aid:378334

Volgens mij identiek dezelfde tassen, maar je betaald wel 20 euro per tas minder omdat Rose haar naam er op heeft staan. (Wat natuurlijk niet wegneemt dat het nog veel geld is.)

(Hiermee zeg ik trouwens niet dat Ortliebs de enige goede optie zijn.)

Renaat
En wellicht zijn er weer mooie beurs aanbiedingen in februari
in de RAI
Misschien is dit nog een optie. voor deze prijs verkrijgbaar in alle kleuren mits zwart/oranje. Drie jaar geleden gekocht en bevallen uitstekend.

http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... b98f40ba35
(Off-topic!)
Wim schreef:Taalkundig wordt horen door mij hier niet gebruikt in de betekenis van "moeten" maar van "zou moeten", [...] ik probeer een beetje tegengas te geven tegen de commerciele suggestie dat je geen serieuze vakantiefietser bent als je je fiets niet volhangt:
Dank je voor je nuancering, Wim. Je hebt klaarblijkelijk wat anders bedoeld dan ik gelezen heb, die dingen gebeuren. En dat niemand voor een ander hoeft te bepalen met welke spullen (of juist zonder) je een serieuze vakantiefietser bent, dat kan ik alleen maar met je eens zijn!

Groeten,

Carl
- tweedehands te kopen (er worden er regelmatig te koop aangeboden)
Van onze ortlieb tassen - 4 sets - hebben we maar één set nieuw gekocht. De rest, inclusief mijn ortlieb stuurtas, via marktplaats gekocht.
Vaak kijken, en wanneer je iets ziet wat je aanspreekt, gelijk mailen en/of bellen.
Ik ben echt een MP fan, leuke prijzen voor mooie spullen :D
Revanho schreef: Kijk b.v. maar eens naar het prijsverschil tussen:
http://www.rose.nl/artikel/ortlieb-back ... aid:189133
http://www.rose.nl/artikel/ortlieb-back ... aid:378334

Volgens mij identiek dezelfde tassen, maar je betaald wel 20 euro per tas minder omdat Rose haar naam er op heeft staan.
Volgens mij € 10 per tas (wel € 20 per paar).
Dan wil ik toch weer een pleidooi doen voor die Ortlieb Plus speciaal edition. Ook die zijn 90 euro per stel, en wel bijna een derde lichter.
Wim
Eenderde lichter?? Bij de classics van Rose staat 940 gram per stuk en bij de special edition 840 gram per stuk. Hoe zie jij die eenderde dan?