Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximum breedte band - Forum Wereldfietser

maximum breedte band

Kan er iemand zeggen hoe ik deze juist kan bepalen of is dit enkel mogelijk door de band te monteren en in de fiets te zetten?
Ik vraag dit omdat ik in de vakantie problemen heb gehad toen ik mijn buitenband in Oostenrijk heb moeten vervangen en de nieuwe band met de zelfde maataanduiding juist iets te breed bleek te zijn.
De fiets is deze : http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL.
Momenteel zitten er twee nieuwe banden op maar deze zijn maar 35 mm breed, wil tegen zomer er terug bredere op zetten maar wil ook eerst weten of ik maximum breedte op een of andere manier kan bepalen.

Bedankt op voorhand,

Rafael
Het probleem is dat banden vaak heel veel smaller zijn dan de nominale maat. Op mijn staddsfiets zit nu een Conti Contact Winter van nominaal 37 mm maar in werkelijkheid 31 mm (hij is wel flink hoog). Daarentegen is een Panaracer Pasela van nominaal 35 mm in werkelijkheid zelfs al gauw 36 mm. Conti is in mijn ervaring vaak heel veeel smaller, Schwalbe is ook smaller (een 50 mm Big Apple is ongeveer 45 mm), terwijl Panaracer tegenwoordig meestal bijna spot on is. Maar het gaat soms niet zozeer om de breedte maar om de hoogte, en daar zeggen de specificatioes meestal helemaal niets over.
Het blijft dus een proces van trial and error. Om dat niet te duur te maken zou ik beginnen de werkelijke maat van je huidige banden op te meten met een schufmaat. Kijk vervolgens rond of je in huis nog andere banden hebt, eventueel op andere fiesten, en probeer die ook te monteren. Zo krijg je vast een aardige indruk van wat er gaat passen. Vervolgens moet je gaan nadenken over de vraag welke bandne je zou willen hebben, en welke nominale maat dat dan moet worden. Dat laatste is dus al snel een lastige gok. Ik weet niet wat je wilt doen met deze fiets, en de internetverbinding in de trein is nu zo sloom dat ik de Stevens site niet te zien krijg. Voor snel touren ben ik een fan van de Panaracer Pasela TG. Zoals gezegd, de nominale maten kloppen ongeveer. De 35 mm daarvan is dus 36 mm, en ik verwacht dat de 37 mm dus 37 of 38 mm is, al hangt dat natuurlijk ook een beetje van de velgbreedte af. Op een bredere velg komt een band ook iets breder uit.
Wim
Op de fiets zaten origineel 42 mm banden van continental (continental contact) maar als ik in de fietsenwinkel vroeg naar een vervanger hebben ze me er verkocht van 35 mm omdat ze enkel mtb banden hadden die breder waren .
Had dit eigenlijk liever niet gedaan als ik er nu op kijk want die bredere banden waren wel comfortabel om mee te rijden.
Denk eraan terug continental banden te bestellen van die breedte maar weet niet of dit de beste oplossing is , omdat ik dacht dat schwalbe wel betere banden heeft.
Brede banden hebben veel voordelen: comfort, grip en lagere rolweerstand op slecht wegdek. De vraag is dus hoe breed die originele Conti's in werkelijkheid waren. Het zou me verbazen als het meer dan 37 mm was. Zolang je geen heel woeste trip gaat maken zou ik een 37 mm Panaracer Pasela TG monteren. Die is inwerkellijkheid vast ongeveer even breed als de 42 mm Conti. Er zijn ook diverse Schwalbes, maar als je weinig ruimte hebt zou ik daarvan niets kopen dat nominaal breder is dan 40 mm. Maar ga eerst meten hoe breed de huidige band echt is.
Wim
Wim,
Hoe gedragen die Panaracers zich op onverharde wegen, en hoe is de lekbestendigheid tov bijvoorbeeld Schwalbes ? en wat is jouw advies mbt de bandenspanning ?

Groet, Harry.
Het zijn geen banden die speciaal voor onverhard zijn, maar met de bredere modellen (37 echte mm in 28 inch en 42 echte mm in 26 inch) kom je af en toe best een eind. Die twee breedste maten hebben ook een iets grover profiel dan de smallere modellen. Ik heb de 26x1.75 TG (met lekbescherming) op mijn vakantiefiets en dat is denk ik prima voor veel Europese bestemmingen. De 26 inch 42 mm is perfect op onverharde Drentse bospaadjes, ook met heel wat natte bladeren. Maar voor Noorwegen heb ik ze eraf gehaald en Marathon Extremes gemonteerd. Dat ging prima maar was wel langzamer.
Op mijn nieuwe (tweedehandse) snelle fiets voor dagtochten heb ik net de 28 inch 35 mm gemonteerd, zonder lekbescherming (want dat is nog weer soepeler). Die 35 mm heeft ook het nog iets gladdere profiel. Ik heb nog geen tijd gehad er de Drentse bossen mee in te gaan.
Kortom, het hangt er een beetje van af hoe ruig dat off road moet zijn, en hoe vaak het voorkomt.
Wim