Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SLX of XT? - Forum Wereldfietser

SLX of XT?

Hallo,
ik ben momenteel er erg aan het denken om mijn eigen fiets samen te stellen. Nu vroeg ik me af wat de beste groep hiervoor zijn. Ik zou er grote tochten willen mee maken, waarvan toch een groot deel aardewegels en onverhard.
Leuk!!

Inspiratie en misschien ook antwoorden op je vraag: hier klikken

Succes!
Eric
Er is ook deore en deore LX en verder is er nog SRAM(!).

SLX heeft volgens shimano een ‘hoog imago’ (wat is dat?), verder is het ‘stoer, agressief en licht’ (ok...) en er zit ‘shadow technologie’ in (alles is donkergrijs geverfd?).

Alleen al door dat soort debiele marketingtermen zou ik er niet voor kiezen; maar misschien kan iemand hier uitleggen waar het wél goed voor is (Shimano kan het niet).
Matthie9000 schreef:SLX heeft volgens shimano een ‘hoog imago’ (wat is dat?), verder is het ‘stoer, agressief en licht’ (ok...) en er zit ‘shadow technologie’ in (alles is donkergrijs geverfd?).

Alleen al door dat soort debiele marketingtermen zou ik er niet voor kiezen; maar misschien kan iemand hier uitleggen waar het wél goed voor is (Shimano kan het niet).
Shadow derailleurs steken minder uit waardoor ze minder kwetsbaar zouden zijn bij het mtb'en. Verder hanteert Shimano vooral de regel: hoe lichter hoe duurder. Voor een vakantiefietser dus een totaal nutteloze rangorde. Hier op het forum wordt LX als meer dan goed genoeg afgeschilderd.

Zelf heb ik een LX en een XT beide uit midden de jaren 90 toen de visie nog was dat het stevig moest zijn. Met Sram heb ik goede ervaringen, vooral qua schakelprestaties met veel vuil of compleet versleten tandwielen.
Ik zou bij het zelf samenstellen van een fiets, eerder ook voor SRAM kiezen, hoewel ik er niet heel veel ervaring met heb.

Verder wordt de huidige XT-groep door velen als niet geschikt bevonden voor 'trekkingfietsen'.

Renaat
De 9-speed XT groep is prima spul toch? Dacht alleen dat de naven minder degelijk waren dan bijvoorbeeld LX.

edit. en inderdaad zou ik nooit hollowtech lagers op een fiets willen hebben.
Revanho schreef:Ik zou bij het zelf samenstellen van een fiets, eerder ook voor SRAM kiezen, hoewel ik er niet heel veel ervaring met heb.
Mijn ervaring met Sram is dat alles afbreekt, onder omstandigheden dat Shimano geen krimp geeft.
LX naven zijn beter dan XT. XT Crankstellen zijn net zo matig als LX want ze hebben allebei buitenboord lagers. Kies daarvoor liever een Sugino XD met een nette vierkante as. Deore v brakes zijn ook al prima, maar de LX remhendels zijn wel beter. Magura's zijn nog beter. Kortom, een hele groep kopen is misschien niet zo slim.
Wim