Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame lakken - Forum Wereldfietser

frame lakken

Hallo,

ik heb net een tweedehands brompton gekocht, maar de lak ziet er niet uit en de vorige eigenaar is aan de slag gegaan met verf en borstel...

ik zou graag de fiets laten ontlakken en dan opnieuw laten lakken.

dus een paar vragen

1)kan je diy tot een goed resultaat komen of laat je het beter over aan de professional?

2)weet er iemand een deftige zaak waar ik dat kan laten doen, liefst in de buurt van brussel-aalst ? en wat zoiets kost ?

3)Wat kan ik zelf doen voordat ik het frame binnenlever om te lakken ?

4)welke soort lak kan je op de fiets zetten ? poedercoat ? gewone lak ? 2 componenten hars ? ...

5)als ik het zelf ga doen: iemand tips:
ontlakken ? chemisch, zandstralen ?
primer aanbrengen : spraygun of spuitfles
opschuren ?
aflakken ?

dankjewel
Anibel in Aarschot, zeer goed en voor een goeie prijs.
Kheb er geen aandelen, maar laat er zelf ook mijn kaders spuiten.
dankjewel. wat kost dat eigenlijk ? en hoe lang ben je het frame kwijt ?
ik heb een brompton, zal hem volledig strippen en alle scharnieren uit elkaar halen, op die manier blijft het hopelijk goedkoop.

dankjewel
fillemon schreef: ik heb een brompton, zal hem volledig strippen en alle scharnieren uit elkaar halen, op die manier blijft het hopelijk goedkoop.
Ben je wel zeker dat je die scharnieren wel allemaal uit elkaar kan halen?

Renaat
neen dat ben ik niet zeker,
heb er eens snel naar gekeken gisteren en dat lijken wel inbusbouten te zijn die erin zitten.

Ik denk echter niet dat een ervaren lakker daarmee problemen zal hebben, het kan het lakken wel duurder maken.

merci
fillemon schreef:neen dat ben ik niet zeker,
heb er eens snel naar gekeken gisteren en dat lijken wel inbusbouten te zijn die erin zitten.
Ik denk echter niet dat een ervaren lakker daarmee problemen zal hebben, het kan het lakken wel duurder maken.
merci
Meer oppervlak is meer werk.... Ik vermoed niet dat ze bij Anibel je fiets gaan demonteren en weer monteren, sterker nog, toen ik mijn frame opstuurde keken ze nergens naar en was de zaak bijna vernaggeld: ik heb met veel moeite de coating kunnen verwijderen van plekken waar ik wel degelijk ducktape overheen gedaan had maar die met stralen weer schoon waren geworden (vork en remnokken)
Maar je kunt ze gerust eens bellen.
Leon
fillemon schreef:neen dat ben ik niet zeker,
heb er eens snel naar gekeken gisteren en dat lijken wel inbusbouten te zijn die erin zitten.

Ik denk echter niet dat een ervaren lakker daarmee problemen zal hebben, het kan het lakken wel duurder maken.
Het zijn (bij mijn model, maar ik vermoed dat het bij de huidige modellen niet anders is), geen inbusbouten. Ik ben niet zo optimistisch als jou en acht de kans groot dat zowel jij als een ervaren lakker die scharnieren niet los kan maken zonder blijvende schade aan te richten. Volgens mij gegeven kunnen zelf bromptomdealers de twee stukken van het frame niet van elkaar scheiden en kan dat enkel in het bromptomfabriek. Wees je er bewust van dat als die scharnieren beschadigd (er b.v. speling op komt), dat waarschijnlijk ernstige gevolgen zal hebben op de rijeigenschappen.

Renaat
Leon schreef:
fillemon schreef:neen dat ben ik niet zeker,
heb er eens snel naar gekeken gisteren en dat lijken wel inbusbouten te zijn die erin zitten.
Ik denk echter niet dat een ervaren lakker daarmee problemen zal hebben, het kan het lakken wel duurder maken.
merci
Meer oppervlak is meer werk.... Ik vermoed niet dat ze bij Anibel je fiets gaan demonteren en weer monteren, sterker nog, toen ik mijn frame opstuurde keken ze nergens naar en was de zaak bijna vernaggeld: ik heb met veel moeite de coating kunnen verwijderen van plekken waar ik wel degelijk ducktape overheen gedaan had maar die met stralen weer schoon waren geworden (vork en remnokken)
Maar je kunt ze gerust eens bellen.
Leon
poedercoaten is een heet proces. Ducttape wordt dan een grote kliederzooi.
m-gineering schreef:
Leon schreef:
fillemon schreef:neen dat ben ik niet zeker,
heb er eens snel naar gekeken gisteren en dat lijken wel inbusbouten te zijn die erin zitten.
Ik denk echter niet dat een ervaren lakker daarmee problemen zal hebben, het kan het lakken wel duurder maken.
merci
Meer oppervlak is meer werk.... Ik vermoed niet dat ze bij Anibel je fiets gaan demonteren en weer monteren, sterker nog, toen ik mijn frame opstuurde keken ze nergens naar en was de zaak bijna vernaggeld: ik heb met veel moeite de coating kunnen verwijderen van plekken waar ik wel degelijk ducktape overheen gedaan had maar die met stralen weer schoon waren geworden (vork en remnokken)
Maar je kunt ze gerust eens bellen.
Leon
poedercoaten is een heet proces. Ducttape wordt dan een grote kliederzooi.
En dus ramde hij er maar overheen. :evil:
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef: poedercoaten is een heet proces. Ducttape wordt dan een grote kliederzooi.
En dus ramde hij er maar overheen. :evil:
Leon
Bij spuiters moet je er altijd van uitgan dat ze OPS hebben. Dan kan* het meevallen :wink:

* Breek me de bek niet open
mmm, all of a sudden it gets complicated.

dat zal dus niet zomaar gaan. de achterbrug en voorvork lijkt geen probleem. maar het kort frame zelf, waar de scharnier opzit lijkt een hele klus te worden.

ik ga op zoek of je die brompton kan uit elkaar halen en hoe. of wat brompton zelf doet voor zijn producten wat betreft herspuiten.

wat kost het eigenlijk het herspuiten ?

dankjewel
fillemon schreef:dankjewel. wat kost dat eigenlijk ? en hoe lang ben je het frame kwijt ?
ik heb een brompton, zal hem volledig strippen en alle scharnieren uit elkaar halen, op die manier blijft het hopelijk goedkoop.

dankjewel
Je kan Gerrit best eens bellen en hem wa uitleg geven over je frame. Weet je ineens waar je voor staat. Meestal duurt het maar een paar dagen. Ligt er natuurlijk aan hoe druk hij het heeft. 016/568063

Grtz, Filip
ik heb even gebeld,

aardige man aan de lijn, hij vertelde me dat ik best een poedercoating neem als ik de meest duurzame "lak" wil.

het frame wordt chemisch ontlakt en ook gezandstraald.

dan de poedercoating erop.

prijs voor 1 kleur is 70 euro
prijs voor 2 kleuren is 90 euro

alles moet er wel afgehaald worden, daar kan hij zich niet mee bezighouden.

nog een vraagje: heeft iemand al een frame er naar toe verzonden of teruggekregen met de post ? (gelukkig pakt een brompton vrij klein 8) )

x

x
oke, ik dacht te verzenden met de post, (8 euro)
en zelf op te halen.

kan je een koerierdienst aanbevelen.

dankjewel
fillemon schreef:oke, ik dacht te verzenden met de post, (8 euro)
en zelf op te halen.

kan je een koerierdienst aanbevelen.
Mijn inziens is er weinig mis met de Belgische post, wakkeropdefiets is van Nederland.

Kan je trouwens via de post niet 'verzekerd' verzenden voor het geval er toch iets misloopt?

Ben je er al zeker van dat het scharnier in het kader geen problemen gaat opleveren?

Renaat
dankjewel, dat zal dus met de belgische post worden.

die scharnier: ik ben nog niet met de ontmanteling begonnen van de brompton.

(je moet op 2 weken rekenen bij anibel voor het herlakken en ze gaan net 2 weken dicht, dus heb nog een maand voor het frame kaal te halen).

ik heb gerrit verteld dat het een brompton was, maar de man zei dat dat allemaal geen probleem is.

Voor zover ik heb kunnen zien is het inderdaad geen schroefdraad en zou het best kunnen dat die verbinding erin geperst is, dan zal het uiteraard niet gaan.
ik heb al op zoek geweest online, maar de juiste zoektermen ontbreken me een beetje

doei
Ik rij altijd zelf :wink:
haha, dat betekent dat je heel wat frames laat lakken dus..

ik heb gisteren de brompton kaal gehaald, en het is echt huilen met de pet op.
alle onderdelen zitten onder de klodders verf.

dus een paar vraagjes ivm verf en lakken

1)hoe krijg ik de verf bijvoorbeeld van de remhoeven ?
2)ik krijg de cups niet uit het frame, iemand een tip om dat te doen ?

dankjewel
Afbranden/föhnen of met afbijtmiddel?

Cups verwijderen is idd een lastig klusje; je kunt er speciaal gereedschap voor kopen; ik heb bij de gamma voor erg weinig geld een alu buis met dikke wand gekocht; die aan één uiteinde ingesneden en daarmee de cups uit de buis geslagen. Bedenk echter dat je die cups ook weer terug moet zetten (persen...) dat kan wederom (bij voorkeur) met speciaal balhoofdpers.. goedkope oplossing is voor weinig geld bij de gamma een lange schroefdraad, moeren en plaatjes kopen; beide cups kun je zo weer op het frame persen.

(hier staan nog wat plaatjes)