Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS voor Dummies? - Forum Wereldfietser

GPS voor Dummies?

Sinds kort ben ik eigenaar van een Garmin E-Trex GPS. Ik heb voor dit model gekozen omdat het zeer basic en simpel is.
Onlangs uren achter m'n PC, met m'n neus in de instructies en op verschillende forums kan ik nog niet overweg met m'n nieuwe aanwinst.
Een fiets in en uit elkaar zetten is me geen probleem maar zodra een computer in het spel komt ben ik verloren.
Heeft iemand een tip voor een goede GPS Clinic of is iemand (in ruil voor een afgestelde fiets en/of lekkere maaltijd) bereid om me een paar uurtjes op te leiden?
Thanks alvast!
Luddite James
Wat zou je willen weten?

Er zijn ook genoeg youtube filmpjes met instructies.

Ik wil je met alle plezier helpen, maar ik zit nogal ver weg. Als een dagje Baflo geen probleem is, ben je welkom.
pfffff, ik dacht dat ik de enige was.
Maar gelukkig ben ik nu op het niveau dat ik door krijg wat waar zit en hoe ik het werkend kan krijgen. Dit wist ik 2 jaar geleden ook al maar na 2 jaar niet gebruik, ben ik het helemaal vergeten. De werkwijze is zo contraintuïtief dat je het alleen kunt onthouden door het te blijven herhalen.

Ik ben tegenwoordig wat vaker in Amsterdam dus we kunnen even de hoofden bij elkaar steken. Ik kan pas vanaf 3 januari, want in aanloop naar mijn tripje in Marokko heb ik geen tijd.

laat maar weten,

Sjirk
etrex is basic en simpel, maar helaas ook daardoor wat minder vriendelijk in het gebruik af en toe. Wat wil je? Weten waar je bent is niet heel moeilijk. de vraag is dan vooral welke papieren kaart je gebruikt om je posite aan te geven en ervoor zorgen dat het raster overeenkomt met het raster waar de gps je postitie in aangeeft.
als je je snelheid en richting wil weten gaat dat ook prima. routes inplannen en zo is een stukje lastiger. Het hangt allemaal ook een beetje af van welke etrex je hebt. door de jaren heen zijn de mogelijkheden van de etrex veranderd, en dan zijn er natuurlijk ook nog verschillende versies per bouwjaar. ik heb de etrex alleen voor de 1e 2 doelen en dat gaat prima.
Hi James,

ik wil wel een poging wagen. :wink:

Inderdaad, welke Etrex heb je gekocht?
Ik wil alleen wat simpele functies leren:

- Kaarten in m'n GPS laden
- Een route (track) maken en in m'n GPS laden
- Tracks downloaden van internet en op m'n GPS laden

Wat SjirkM zegt (De werkwijze is zo contraintuïtief dat je het alleen kunt onthouden door het te blijven herhalen.) kopt, in mijn ervaring, helemaal!

Frank, het zou geweldig zijn als je me zou kunnen helpen!
Ik heb een Garmin E-Trex Legend apparaat en MapSource op m'n PC.
Je mag me een PM sturen en ik zal je wel helpen.
Dan heb ik nog wel een aardig boek voor je, met alles wat je weten moet en weten wilt over GPS, over hoe het werkt, over apparaten etc. Buitengewoon handig. Moet je echter wel Duits kunnen lezen: 'GPS für Biker'. Voor een vriendenprijsje mag je het overnemen.

Bouke de Vos
Wageningen
Ik heb een avond doorgebracht met mijn GPS en YouTube - dat werkt veel beter dan geschreven instructies volgen, heb ik ontdenkt.
Inmiddels hen in topo-kaarten in mijn GPS, kan een route maken en tracks downloaden.

Als ik een 'circular' (rondje) route download - hoe kan ik zien of het met de klok mee of tegen de klok in gereden moet worden?

Wat is het verschil tussen een route en een track?

Thanks allemaal!!

Froggy
Bij een route wordt je geloodst als het ware, na iedere bocht geeft je gps aan welke kant je op moet. Ik vind het vervelend en het vreet baterijen.

Een track is een lijntje op je kaart. Ik fiets altijd op tracks.

Enne de richting van het rondje bepaal je zelf toch? :wink:
In Garmin Base camp kan je je route of track omkeren. Ik werk op een Imac en ik denk jij op een Windows dus ik kan je niet zeggen hoe. Probeer eens de track of route te selecteren en dan rechtermuis klik.
hi |Froggy,

vaak verraad het hoogteprofiel wel welke richting je dient te volgen
als je met de cursor over het profiel gaat zie je je positie terug op de track

grtzz


Jos
Kunnen we niet een GPS-cursus regelen voor de dummie's onder ons...ala fietsreparatie cursus?

Heb zelf ook zo'n ding en ben er errug blij mee, een Garmin Edge 605, en kan er redelijk mee overweg. Ook met Mapsource op de laptop kan ik een bietje overweg maar heb de indruk dat ik niet het onderste uit de kan haal.

De waypoints krijg ik maar niet op de Garmin bijvoorbeeld.

Dus als er een meeting is voor deze gps-gebruikers, waar ze onderricht van een toppertje krijgen, sta ik op de stoep.

Hoewel het ook bij mij thuis kan hoor, van harte uitgenodigd. Enne, ik woon op loopafstand tussen de LF-1 en LF-7.

Zie je wel...ik zou hier de coordinaten van mijn woonstekkie neerzetten, maar weet ze dus niet te vinden, grrr
Misschien vooraf aan de Nieuwjaarsborrel in Utrecht op 8 januari??
Als er inderdaad animo is om voor de nieuwjaarsborrel een paar uurtjes te gps-en, en de kargadoor is niet open/beschikbaar, kan het ook bij mij thuis (5 minuten lopen van de kargadoor). Wireless, thee & koffie beschikbaar.

Anneke
Prima wat mij betreft. Maar verwacht van mij niet het niveau van een pro, zoals bij de reparatiecursus. :wink:
Anneke schreef:Als er inderdaad animo is om voor de nieuwjaarsborrel een paar uurtjes te gps-en, en de kargadoor is niet open/beschikbaar, kan het ook bij mij thuis (5 minuten lopen van de kargadoor). Wireless, thee & koffie beschikbaar.

Anneke
Lijkt me een top idee, Anneke/Frank!
Ik zal een bananabrood bakken voor bij de koffie!
Frank, misschien kunnen we samen naar Utrecht fietsen 's ochtends?

James
:oops: Ik vrees dat ik op het moment niet zo'n goede conditie heb en je daarom zou ophouden. Ik ga wel met de trein.
In Garmin Base camp kan je je route of track omkeren.
Ik heb sinds kort de GPSmap62, en daar kan je het ook op het toestel doen, zou dat niet kunnen met andere toestellen?

Overigens vind ik het een erg leuk idee om aan mee te doen, je doet altijd weer kennis op en het is ook gewoon gezellig!

paul
Nee, bij mijn Colorado niet. Zou heel soms wel handig zijn voor routes, maar voor tracks maakt het helemaal niet uit.