Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met auto + fiets? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met auto + fiets?

Gaan er hier wel eens mensen met de auto bv naar zweden/noorwegen om daar dan 2 weken een rondje te gaan fietsen?

Zo ja, hoe weet je dan waar je veilig je auto achter kan laten zonder dat hij gejat of gesloopt is als je terug komt?
Het helpt altijd om een oude auto te hebben. Er zijn genoeg campings waar ze het prima vinden als je er je auto laat staan als je er de eerste en de laatste nacht kampeert. Soms kost het wat, soms zelfs dat niet. Het hangt natuurlijk ook wel af van waar je dit wilt doen. Een dorpje in Noorwegen is heel wat anders dan een stad in Italie of Roemenie. Vaak is het overigens voor zoiets heel handig de trein te nemen. Dan hoef je ook niet een rondje te rijden.
Wim
Eerlijk gezegd weet je dat niet. Naast het avontuur van het fietsen is het avontuur van het terugkeren bij je auto vaak net zo spannend 8) . Je kan het risico wat minimaliseren door je auto te stallen bij campings of pensionnetjes. Soms moet je daar een kleine vergoeding voor betalen.
Het voordeel van die landen is dat ze ruimte genoeg hebben.
Ik zag in een bos in Zweden een Volvo van denk 6 jaar oud die stond er al een tijdje, tezien aan het gras dat eromheen groeide tot halverwege de auto.
Ik zou zelf de auto in een middelgrote stad parkeren.
In Duitsland b.v. is dat goed te doen op een openbare parkeerplek.
Ooit een keer de auto meegenomen naar Denemarken...
Bij terugkomst was de parkeerplaats leeg
:(
Naast het avontuur van het fietsen is het avontuur van het terugkeren bij je auto vaak net zo spannend
En spannend was het, lees; het relaas van mijn dochter... :cry:

http://www.sintchristophorus.nl/mijn-fi ... -als-kind/

Henk

kunst en fietswerk
Of je parkt 'm op een dorpsplein waar ze net de weekmarkt aan het opbouwen zijn om je auto heen, als je weer bij de auto terug komt, hihi.
Of je parkeert 'm bij ons in de tuin (mocht je toevallig naar midden Zweden gaan).
Maar je zou hem ook gewoon in het dorp kunnen zetten, met de sleutels erin en de ramen open want dat is hier heel normaal.
Zou het alleen nu niet aanraden (er ligt al 40cm sneeuw), na 2 weken kun je dan echt je auto niet meer vinden. :)
Dat probleem heb je niet als je de CityNightLine (CNL) naar Amsterdam naar Kopenhagen neemt. Daar zijn aansluitende treinen. De CNL stopt ook in Utrecht en Arnhem. 's Avonds vertrekken en de volgende morgen in Kopenhagen.
Zie: www.treinreiswinkel.nl
Hoewel ik een oude zwarte Giant in ons 2e huis in Zweden heb staan, neem ik soms wel mijn eigen gele Giant van huis mee daarnaar toe. Hij rijdt veel prettiger. Gaat makkelijk met afgenomen voorwiel in onze Dacia Logan MCV. Er is ruimte zat voor nog twee fietsen. Voor het laatst in oktober 2010, waar deze foto is genomen. De auto ging mee op de veerboot Kiel-Göteborg retour. Die paarse pakken (44 stuks) links op de foto is van de superheerlijke koffie van Löfbergs Lila, daar kan geen enkel Nederlands koffiemerk aan tippen!
Je auto zomaar in een dorp of kleine stad parkeren gaat tegenwoordig moeilijker, ik lees vaak Zweedse kranten, hoor! Ook zijn Oost-Europese criminelen in Zweden niet onbekend. Zien ze een Nederlands of ander vreemd nummerbord en dan heb je zo een ingeslagen ruit. Dit overkwam een echtpaar uit Gent (België) dat bij ons in Zweden op bezoek ging. Hun auto stond onderweg voor een motel, al hun kleren weg behalve wat zij droegen. Vooral Malmö moet je vermijden, veel criminaliteit door allochtone jongeren daar.

Afbeelding
Zoals eerder geschreven: gewoon op een camping laten staan. Kost misschien iets, maar je weet dan dat je auto veilig staat. Zo heb ik het in het zuiden van Duitsland ook eens gedaan toen ik de Via Claudia Augusta ging rijden. Enig probleem was dat ik de auto op de handrem had gezet, die 2,5 week later was vastgeroest (even met een flinke peut gas wegrijden trok de rem wel los). :wink:
Wij zijn vorig jaar met de auto naar hirtshals gereden en hebben hem daar laten staan toen we 3 weken in Noorwegen gingen fietsen. In hirtshals bestond er de mogelijkheid om voor 10 euro de auto 3 weken te stallen op het transportcentrum vlak bij de haven. Op dit terrein was bewaking aanwezig en ons nummerbord stond genoteerd.

Bij terugkomst zat onze handrem even vast door het vele fijne duinzand wat er in de rondte waaide. Maar uiteindelijk is het is ons prima bevallen en zouden we het zo weer doen.
Wij zijn in 2010 naar Marnay gereden al waar ik een b en b had gereserveerd om van daaruit de tweede helft van de groene weg te gaan fietsen. Ik had van te voren in mijn beste frans gevraagd of ik de auto daar kon stallen en dat was geen probleem. Hij staat thuis nooit zo luxe als dat hij daar stond. En hierdoor ook geen zorgen of hij er nog zou staan.

Judith
In Duitsland kun je hier
http://stadtplan.meinestadt.de/index.ph ... category=4

kijken voor parkeerplekken. = Parken kostenlos

Bij de iets grotere steden is een openbare parkeerplek wel te vinden. Ik heb vorig jaar geparkeerd in Warburg. Ging goed.
Marco Meijerink schreef:Naast het avontuur van het fietsen is het avontuur van het terugkeren bij je auto vaak net zo spannend 8) ..
Ja dat lijk me ook. Heerlijk. :shock:
In de meeste landen staan miljoenen auto's 365 dagen per jaar geparkeerd die vrijwel altijd meer waard zijn dan de mijne. Dus als je je auto ergens gewoon in het rijtje zet is de kans dat hij blijft staan tamelijk groot.
Leon
In april ga ik de Oostzeeroute fietsen in Denemarken.
Ik heb een camping geselecteerd en gevraagd of ik tijdens mijn tocht de auto bij de camping mag parkeren na 1 of 2 nachten kamperen voor de aanvang van de tocht.
Ik heb toen onderstaand bericht ontvangen:
Thank you for emailing us. If you are our guest at the camping we will find space for your car in the mean time that you are travelling at your bike – we look forward to meet you
Leon schreef:In de meeste landen staan miljoenen auto's 365 dagen per jaar geparkeerd die vrijwel altijd meer waard zijn dan de mijne. Dus als je je auto ergens gewoon in het rijtje zet is de kans dat hij blijft staan tamelijk groot.
Leon
Maar jouw auto valt wel op, met buitenlands kenteken...
Polling schreef:
Leon schreef:In de meeste landen staan miljoenen auto's 365 dagen per jaar geparkeerd die vrijwel altijd meer waard zijn dan de mijne. Dus als je je auto ergens gewoon in het rijtje zet is de kans dat hij blijft staan tamelijk groot.
Leon
Maar jouw auto valt wel op, met buitenlands kenteken...
Ja, wauw.
Op vakantie laat ik de achterbank naar beneden geklapt en de hoedenplak ook op de bodem zodat je goed kunt zien dat er bijzonder weinig in ligt, misschien een smerige sleepkabel en dito startkabels, die uiteraard te denken geven over de kwaliteit van de auto :D
Als je een verlaagd golfje of een BMW X6 van 2 jaar oud met allemaal toeters en bellen neerzet zullen de vliegen heus wel eerder op de sproop afkomen.
Leon
Wat ik het supergrote voordeel vind van met de auto ergens naar toe rijden (dan gaan fietsen) en met de auto weer terug, is je absolute vrijheid qua tijd. Je vertrekt op het moment dat je wil en keert terug op het moment dat je weer bij je fiets bent. Heerlijk! Stukken beter als fietsbussen en treinen
Je kunt ook met de trein naar Zweden, kost je denk ik 2 dagen. Er rijdt volgens mij ook een nachttrein van Nederland naar Kopenhagen.

Een nog veel betere optie dan de gevaarlijke automobiel is de fiets: in 1 week tijd kan je in Zuid Zweden zijn vanuit (noord) Nederland.