Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NeoAir All Season matras: eerste ervaring - Forum Wereldfietser

NeoAir All Season matras: eerste ervaring

In een ander item gaf ik aan over te gaan tot de aanschaf van de Therm-a-Rest NeoAir All Season matras. Dit ter voorbereiding van 14 dagen fietsen door de Benelux en Fr. In de laatste weken van november jl. dus. Er werd toen gevraagd mijn ervaringen te delen. Bij deze.

Samengevat:
Het is een prima matras en geen mat. Zo zijn mijn slaapervaringen.

Pakketje: de matras komt aan als rol van 1 liter in een klein schuin doosje. Weegt niets en is super klein. Bij het uitrollen komt er een compressiehoes uit en een reparatieset. De hoes is tevens blaasbalg. Waarom compressie? Nooit nodig gehad.

Eerste keer: bij het voor de eerste keer uitrollen (in drie banen opgevouwen en opgerold) maakt de matras een enorm crispi geluid. Ik schrok daarvan want om daarop te gaan slapen! Dat was slechts de eerste keer. In 25 - 30 keer blazen is de matras vol, goed vol. Zonder hyperventileren! De blaasbalg heb ik nooit gebruikt. Hard opblazen om koudevrij te kunnen zitten. Werkt uitstekend. Geen optrek van enige kou. Bij slapen lucht uitlaten totdat het comfortabel is. Ik ben een zijslaper en sliep prima op dit matrasje zonder banen te voelen, de grond te voelen of kou te ervaren. Je voelt zelfs soms de reflectie van de warmte.
Matras wordt 6 cm dik en heeft isolatiewaarde 4.9.

Indruk: het matje lijkt wat kwetsbaarder dan de standaard matjes. Het is mijn beleving, of het zo is weet ik niet. Mogelijk komt dat doordat je op lucht ligt en niet op een massieve mat. Bij bestudering ziet de matras er degelijk uit van een goede ripstop kwaliteit. Ik ben er niet voorzichtig mee omgegaan, wel altijd binnen de tent gehouden.

Ervaring: geen condens ervaren, geen crispi geluiden, geen kou ook niet bij -4 buiten de tent. Geen gebroken gevoel bij opstaan. De matras is wel wat gladder dan de standaard matrassen.

Inpakken: simpel het ventiel open draaien en een kwartier de tijd geven. Alle lucht is er dan bijna uit. Of bij ongeduld oprollend de lucht er uit persen. Van onderafaan weer in drie banen vouwen en in 1 keer oprollen tot de bekende 1 liter. In hoesje en klaar.
Kortom: een goede aankoop als uitrusting voor de fiets. Gekocht in een aanbieding voor 120,= euro. Dus concurerend in mijn geval. Ander voordeel is dat je de mat opgerold kan opbergen tot de volgende tocht.

Ik heb meerdere matjes, zelfs een professionele TaR in opdracht van een grote baas speciaal bij TaR gemaakt. Deze laatste is niet slecht, maar mijn nieuwe aanschaf slaapt als beste en optrekkende kou behoort nu echt tot het verleden.

Groet,

Arno
Hallo Arno,

Zelf willen wij ook de Neo Air All season aanschaffen. Zijn de matten ook te koppelen dwz aan elkaar? We hebben nog de oude self inflatable matten. Daar zit 1 koppelstuk bij. Zodat je niet de hele tent doorglijdt.

gr John o ja en Agnes :)
Volgens mij zijn de matrassen net zo te koppelen als elke ander mat of matras: met 2 koppelriemen. Deze zitten er niet bij, moet je aanschaffen. Volgens mij passen ze ook in samen in zo'n speciale hoeslaken. Blijven de matrassen ook bij elkaar.
Elke goede buitensportzaak kan jullie adviseren, ook op internet kan je veel info vinden. Succes
Wij hebben deze matjes ook enige tijd in ons bezit en ze bevallen prima!
Enige kanttekening bij het verslag van Arno is het opblazen van de mat. Ik heb begrepen dat het voor het isolatiemateriaal in de mat niet bevorderlijk is als deze wordt blootgesteld aan vochtige ademhalingslucht. Misschien is het onzin, misschien ook niet....
Ik vond de matjes te prijzig om het risico te nemen en heb dus die blaasbalg gebruikt...althans geprobeerd. Dat ding werkt wel, maar het duurt behoorlijk lang. Heb dus na 1 dag al een eigen blaasbalg gefabriceerd van een 25 liter vuilniszak. Gaat een stuk sneller!

Verder ben ik het helemaal eens met het verslag van Arno: compact, licht, slaapt prima en dat gekraak valt best wel mee.
De NeoAir kan je gewoon zelf opblazen. Het vocht heeft geen invloed op de matras omdat het geen vulling (foam) bevat. Bij foammatten is het wel van invloed. De NeoAir is immers een luchtmatras. Natuurlijk alles met mate, ook bij deze luchtmatras. Groet, Arno.
nvt
Hmm, ik zou een ventiel op een stuk plastic prutsen en eens kijken hoe snel je het daarme opgepompt krijgt, of nemen jullie geen fietspomp mee tijdens vakantie?
nvt
Die Instaflator ziet er idd wel handig uit, maar ook best degelijk denk ik. De levensduur van mijn vuilniszak was 6 dagen.
Maar als het voor deze mat toch niet uit maakt dat deze met vochtige lucht wordt opgeblazen, dan blaas ik hem voortaan zelf wel op. Is zo gebeurd.
nvt