Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Android app mag er zeker niet ontbreken bij de WF? - Forum Wereldfietser

Welke Android app mag er zeker niet ontbreken bij de WF?

Goede dag,

inmiddels in bezit van een slimme android telefoon een beetje aan het rondzoeken gegaan naar handige apps voor bij 't fietsen.
Osmand (http://osmand.net/) na tips van dit forum inmiddels geinstalleerd en dat ziet er wel aardig uit met download van OSM voor offline gebruik (eerste indruk).

Maar er zijn vast nog meer apps die reuze handig zijn en zeker niet mogen ontbreken in de app collectie van de WF.

Welke?
bij voorkeur apps welke niet continue internet verbinding nodig hebben.

alvast bedankt,
Leuk!

- De spraakondersteuning van Osmand..
- Google navigatie (werkt in stedelijk gebied beter dan Osmand..)
- Fokke en Sukke :-)
- Endomondo
- aix weather widget
- ..

Veel plezier
Adobe Reader (boeken, gebruikershandleidingen, etc.)
AlarmDroid (wekker)
ColorNote oid (notities als widgets plaatsen op je scherm)
CoPilot Live / iGO oid (offline navigatie, betaald)
PowerAMP (mp3 speler met widgets, betaald)
NS Reisplanner app
nvt
peterv schreef:- GPS status.
Kan je binnen Osmand koppelen aan de optie "Show GPS status". Supersnelle kompas en heeft onder meer een waterpas om een vlak plekje voor je tent te vinden..
is dat deze? GPS Status & Toolbox
https://market.android.com/details?id=c ... GF0dXMyIl0.

-
peterv schreef: - Fiets!
Fietsrouteplanner via de knooppunten met routebegeleiding.
ik had de bikenode gevonden, zowel fiets! als bikenode hebben internet verbinding nodig om de kaarten op te halen tijdens gebruik lees ik.
Dat is wel jammer voor onderweg op de fiets.

De spraakondersteuning had ik al iets van gevonden in Osmand alleen zag ik er geen NL-s tussen staan, is die ergens te vinden?
En kan ik die eenvoudig toevoegen?

alvast bedankt.

ps misschien is dit ook een aardig onderwerp voor een artikel in 't tijdschift de Wereldfietser, of is dat al geweest?
TravelDuck schreef: ik had de bikenode gevonden, zowel fiets! als bikenode hebben internet verbinding nodig om de kaarten op te halen tijdens gebruik lees ik.
Dat is wel jammer voor onderweg op de fiets.
Je kunt bikenode wel 'cachen'. Dat wil zeggen dat je het gebied waar je doorheen gaat fietsen met inet verbinding in beeld haalt en als je dan onderweg bent hoef je het niet meer te downloaden..
TravelDuck schreef: De spraakondersteuning had ik al iets van gevonden in Osmand alleen zag ik er geen NL-s tussen staan, is die ergens te vinden?
En kan ik die eenvoudig toevoegen?

alvast bedankt.
- Download app Osmand Voice
- Download van internet Eva.zip 150% hier bijvoorbeeld
- Zet de zip file op een plekje op je SD kaart waar je het makkelijk terugvindt.
- Open Osmand Voice en importeer de zip-file. Osmand Voice koppelt het nu aan Osmand Navigatie..

Zie ook:

BTW: Heb je geen internet in je bundel, of ben je bang dat je door het navigeren over je limiet heen gaat?

Succes!
Eric
- Aldiko, plus een stapeltje e-books
- Locus ipv Osmand. Osmand vind ik een hoop gedoe
- Een overzicht van veel Android route software vind je bij GPS-info
[quote="frank bueters"..
- Locus ipv Osmand. Osmand vind ik een hoop gedoe
..[/quote]

Locus is inderdaad eenvoudiger, gebruikte ik eerst ook, maar heeft geen mogelijkheid om zelf te routeren, om tracks in te laden volgens mij, en heeft ook geen spraakondersteuning..

Groeten
Eric
eric190173 schreef:
BTW: Heb je geen internet in je bundel, of ben je bang dat je door het navigeren over je limiet heen gaat?

Succes!
Eric
Wel internet in de bundel, maar die is niet zo groot dus heb ik 't idee dat je er dan snel doorheen bent.
Daarnaast lijkt mij door het extra data binnenhalen de telefoon accu ook sneller leeg gaat dan als je die data al op de telefoon hebt staan.
Zeker in het buitenland wordt 't dataverkeer een dure aangelegenheid, daar kan ik heel wat papierenkaarten voor kopen.

Overigens heb ik ook een Garmin, maar vond 't wel interessant om 't op de telefoon ook werkend te krijgen. Bovendien geeft de Garmin geen stem ondersteuning voor routeaanwijzingen wat bijv in de auto dan wel handig zou kunnen zijn.

Voor degene die nog een gsm zoeken, de sony ericsson xperia activeis er eentje die tegen een beetje water kan.
Als je traffic monitor installeert dan zie je hoeveel data je gebruikt en ook welke applicatie. Voor navigeren heb je niet veel data nodig. Vorige maand heb ik 10 mb gebruikt ... Zeker als je thuis gewoon de route maalt is het gebruik minimaal. In het buitenland kost het me twee euro per dag...
eric190173 schreef:Locus is inderdaad eenvoudiger, gebruikte ik eerst ook, maar heeft geen mogelijkheid om zelf te routeren, om tracks in te laden volgens mij, en heeft ook geen spraakondersteuning..

Groeten
Eric
Alledrie aanwezig. Kijk nog maar eens :wink:
TravelDuck schreef:Wel internet in de bundel, maar die is niet zo groot dus heb ik 't idee dat je er dan snel doorheen bent.
Daarnaast lijkt mij door het extra data binnenhalen de telefoon accu ook sneller leeg gaat dan als je die data al op de telefoon hebt staan.
Zeker in het buitenland wordt 't dataverkeer een dure aangelegenheid, daar kan ik heel wat papierenkaarten voor kopen.
De online kosten hangen sterk af van je abonnement en het land waar je naartoe gaat. Heb je een buitenland bundel dan zijn de kosten per Mb binnen west Europa geen reden om niet online te navigeren. Buiten west Europa is dat anders.

Naast de kosten is er het probleem van de beschikbaarheid van internet. Hoe verder je gaat hoe kleiner de kans dat je langdurig online kunt zijn. Offline kaarten zijn dan noodzakelijk.

Echter de zg "tiles" die daarvoor tot voorkort vooraf van de route moesten worden gedownload zijn enorm groot en weinig flexibel. Kies je onderweg toch voor een andere route dan geen kaart :(

De oplossing zijn vector kaarten. Zonder heel technisch te worden kun je dmv vectoren de kaart van een geheel land in enkele tientallen- tot honderden Mb's opslaan, in elk denkbare schaal en resolutie. Zo zet je gemakkelijk heel west europa op je SD kaart.

Ik hoorde dat Google om bovengenoemde redenen op beperkte schaal hun (vector) kaarten op SD kaart aanbiedt voor bedrijven, tegen betaling uiteraard. De OSM vectorkaarten die in Locus kunnen worden geladen zijn gratis.
Voor de Engelandvaarders: de app van sustrans zodat je de fietsroutes via GPS van je toestel kunt volgen. Is nog gratis ook. Balen alleen dat ik een windows toestel heb :(

Erik
@ Eric: Handig dat je NL stemmen kunt importeren in Osmand. Wist ik niet. Het is me inmiddels ook gelukt maar dan met deze link :http://tomtom.gps-data-team.com/tomtom_voices.php
Die van jou lukte niet. Ws omdat het geen CHK formaat was.

Naast Osmand zou ik op vakantie ook zeker meenemen als app:

OSMTracker (als je mapper bent of wilt zijn voor OSM)
Bluetooth GPS (om te koppelen met een externe GPS-muis die ws een veel betere en snellere GPS-fix heeft dan je Android telefoon)
Google Skymaps om 's avonds de sterrenhemel eens te ontleden.
GPSies
Buienradar
frank bueters schreef:
eric190173 schreef:Locus is inderdaad eenvoudiger, gebruikte ik eerst ook, maar heeft geen mogelijkheid om zelf te routeren, om tracks in te laden volgens mij, en heeft ook geen spraakondersteuning..

Groeten
Eric
Thanks! Ga ik zeker doen, het is al redelijk lang geleden dat ik met locus bezig ben geweest... Zaken in android gaan snel blijkbaar...
Ben geen Android/smartphone fan, maar ik zou dan denken aan:

- rooted ROM, cyanogenmod, virusscanner
- hotspot/AP-finder app, Opera of Firefox
- Skype met een positief saldo of alternatief
- Keepass (of is dat niet voor droid?)
- Skyscanner app
- boeken over fietsreparaties
- wereldverzameling van de Lonely Planet
- een tracking app/keylogger om je phone te lokaliseren indien gestolen?
- grote hamer om te herinneren aan het feit dat we op fietsvakantie zijn :P
eric190173 schreef:
frank bueters schreef:

Groeten
Eric
Thanks! Ga ik zeker doen, het is al redelijk lang geleden dat ik met locus bezig ben geweest... Zaken in android gaan snel blijkbaar...
Locus is inderdaad een stuk verbetert t.o.v. de eerdere versies, ik vind alleen nog geen spraakgestuurde ondersteuning (alleen piepjes als ik een 'kruispunt' nader). Kijk ik daar overheen?

Dat spraakgestuurde is voor mij een redelijk belangrijk punt aangezien ik daarmee gewoon in mijn zak kan laten en op geluidsaanwijzingen een route kan fietsen...

Gr.
Eric
eric190173 schreef:

Groeten
Eric
Thanks! Ga ik zeker doen, het is al redelijk lang geleden dat ik met locus bezig ben geweest... Zaken in android gaan snel blijkbaar...[/quote]

[/quote]

Zou je dan de betaalde of de gratis versie aanbevelen?

de gratis versie zou advertenties hebben, maar misschien verdwijnen die bij offline gebruik.
TravelDuck schreef:Zou je dan de betaalde of de gratis versie aanbevelen? de gratis versie zou advertenties hebben, maar misschien verdwijnen die bij offline gebruik.
Als je het aan mij vraagt: het maakt niet heel veel uit in functionaliteit.

In Locus Pro (betaald) heb je ook de add-on "Vector maps". Daarmee kun je vector kaarten direct in je gsm laden. Afhankelijk van de snelheid van de verbinding kan dat een langdurige zaak worden.

In beide versies kun je kaarten van de pc naar de gsm kopieëren (http://www.vectormaps4locus.eu/home). De kaarten die met behulp van de add-on zijn opgehaald zouden actueler zijn.

Kan me niet herinneren of Locus Free advertenties had, denk het wel.
eric190173 schreef:ik vind alleen nog geen spraakgestuurde ondersteuning (alleen piepjes als ik een 'kruispunt' nader). Kijk ik daar overheen?
Je hebt gelijk.
Er is een text-to-speech functie waarmee je tekstuele instructies kunt omzetten naar spraak, maar dat lijkt me geen ijzersterk alternatief. Sorry, ik meende het voorbij te hebben zien komen.