Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke versnellingsverhouding voor randonneur gebr. jullie? - Forum Wereldfietser

Welke versnellingsverhouding voor randonneur gebr. jullie?

Hallo

om mijn fietsje klaar te maken voor een trip naar Santiago de Compostela
had ik graag geweten welke tandwiel verhouding jullie gebruiken.
Vooraan 44/32/22 - achter ?
Vooraan 50/39/30 - achter ?
Graag jullie advies. Alle tips, ervaringen,...zijn welkom.
Op en racefiets of MTB weet ik het perfect. Met volle bepakking lijkt
het mij heel wat anders. :roll:

Groeten
Luc
Je kunt een schatting maken op basis van gewichtstoename en wat je op een kale fiets kunt. Maar nu hebben te weinig info over jou:
* wat fiets je normaal: kennelijk race en MTB je. Met welk verzet fiets je bv de cauberg, keutenberg of een andere steile berg met een bekend stijgingspercentage op? Is dat dan sprinten of zou je dat ook anderhalf uur volhouden? Dat laatste is relevanter.
* Hoeveel bagage gaat er mee + tassen + fiets, in verhouding tot je eigen gewicht?
Leon
Met volle bepakking lijkt het mij heel wat anders.
Nee hoor. Als je op de mtb een combinatie hebt waarmee je steile onverharde klimmen kunt doen, dan lukt het over het algemeen prima om op asfalt met dezelfde combinatie je bagage naar boven te trappen.
Interessante stelling, maar zoals Leon aangeeft hangt er heel veel af van het mee te nemen bagagegewicht.

Ik blijf zelf altijd onder 15kg bagagegewicht en gebruik daarom de volgende reeks:

voor; 46-36-26
achter: 12-13-14-15-17-19-21-24-27

Voordeel zijn de relatief kleine stappen en in het middenbereik liggen de meest gebruikte kransjes (rechte kettinglijn!)
Met een 26 voor en 27 achter kom je, op asfalt, bijna overal boven.

Neem je meer mee dan komen de MTB cassettes weer in zicht- met onbruikbare 11 en iets te grote stappen.
In de bergen rij ik op de racefiets met 34x27 als kleinste verzet (zelf 81 kg + fiets 7,5 kg).

Op de vakantiefiets (14 kg + 18-20 kg bagage) heb ik 22x32 als kleinste verzet. Vorig jaar bij een drieweekse tocht over allerlei alpencols (verhard en onverhard) volstond dat.
Leeftijd lijkt me ook niet onbelangrijk. Ik fietste met 42x24/26 op de racefiets overal omhoog. Nu moet het met 32x29 Pffff.
Weer wat geleerd van jullie....geef eerst voldoende info om een
correct antwoord te krijgen. Bij deze...

Ik ben 37jaar, 64 kg, 1m75 en bagage zou toch zeker onder
de 15 kg moeten blijven. Ik gok zelf eerder op 12 kg.

Ik heb de nodige fietservaring in dagtochten maar weet helemaal niet
hoe lijf en ledematen zullen reageren op dergelijke lange tocht.

Groeten
Luc
luct4 schreef:Ik ben 37jaar, 64 kg, 1m75 en bagage zou toch zeker onder
de 15 kg moeten blijven. Ik gok zelf eerder op 12 kg.
Een docter noemt dat een geval zonder contra-indicaties :D
Met een fiets van 12 kilo en 2 kilo bagage (kleding, water, truitje, bananen, reservebandje ed) 2 liter water weeg je normaliter 64 + 12 + 2 = 78 kilo. Met 12 kilo extra weeg je 90 kilo. Dat is een factor 90 / 78 = 1,154 meer.
Een grove berekening zegt dan dat als je normaal met een kransje 26 vrolijk de Redoute en de Halembaye op gaat je daarvoor nu een kransje 26 x 1,154 = 30 nodig hebt, met dien verstande dat je dan even krachtig fietst maar er 1,154 keer langer over doet en dus ook 1,154 x minder kilometers op een dag maakt in bergachtig gebied. Op het vlakke maakt het minder uit.
Je kunt ook met een kleinste voorblaadje 26 in plaats van 30 gaan, dat komt op hetzelfde neer.
Als je normaal rondjes van 100 km fietst, begin dan met dagafstanden van 80.
Als je die aanpassingen doet hoef je je denk ik geen zorgen om te maken.
Leon
Nou Leon, ik was je al kwijt bij de eerste regel. :wink: :?
pedalman schreef:Nou Leon, ik was je al kwijt bij de eerste regel. :wink: :?
Stel, met bagage totale gewicht 15% zwaarder, 15% lichter verzet nodig... :wink:
Leon

bedankt voor de info. Ik ben gewoon van dagtochten te rijden
tot +/- 220km. Vandaar dat ik toch hoop wat meer kilometer
per dag te rijden.

Groetjes
Luc
Er zijn maar weinig mensen die spijt hebben van hun lichtste verzet, terwijl het zwaarste verzet eigenlijk bijna altijd te zwaar is. Bagagegewicht maakt gruwelijk veel uit, en dat is ook de reden dat ik zelf probeer steeds minder mee te slepen. Ga je met een tractorfiets en veel bagage dan is mijn advies altijd 22t of 24t voor en 34t achter. Rij je zoals jij op een lichtere fiets met weinig bagage dan is het verhaal anders. Uit je eerdere posts maak ik op dat je kunt kiezen uit een aardige doos met onderdelen. Wat daar precies in zit weet ik niet, maar je lijkt te aarzelen tussen weg cranks en mtb cranks. Op die randonneur passen weg cranks wel heel mooi. Als je weinig mee neemt en fit bent, dan zou het met 48-38-28 voor en max 28t achter wel moeten kunnen, ook met een triple wegderailleur. Vermoedelijk kun je nog wel iets lichter zonder dat je achterderailleur het niet meer aankan. Heb je een mtb achterderailleur, dan kun je ook die monteren, en dan is 26 of 24 voor en heel groot achter ook goed mogelijk.
Wim
Wim

goede raad. Ik speel liever op zeker en heb idd al gemerkt dat ik het zwaarste
tandwiel eigenlijk echt niet nodig heb. Ik ga vermoedelijk een Miche cassette monteren. Voordeel is dat het allemaal losse tandwielen zijn waardoor ik
zelf kan bepalen hoe ik de samenstelling wil. De kroontjes zijn per stuk verkrijgbaar waardoor je de meest slijtagegevoelige afzonderlijk kan vervangen. Werkt prima.
Achter plaats ik met zekerheid een XT versnelling zodat ik alles aan kan.

Groeten
Luc
Ja, wat volgens mij voor zulke tochten echt ideaal is, is een ultracompacte double, met bijvoorbeeld 44-28 voor, of zelfs 42-26, met achter iets van 28t of 30t max. Dat schakelt heel simpel: omlaag, op vlak terrein, of even een klein hellinkje op het grote blad, echt klimmen op het kleine. Helaas zijn er niet veel cranks voor dit doel: de oude TA ProVis, de moderne niet helemaal probleemloze imitatie hiervan door Velo Orange, of de nieuwe dure Rene Herse cranks. Moderne compact doubles zijn met 50-34t eigenlijk nog steeds te groot.
Wim
Wim

heb ik nog niet aan gedacht. Een compact double is op dit
ogenblik weer heel vlot 2de hands te vinden voor race en
MTB. Misschien idd eens iets om over na te denken.

Groeten
Luc
Maar ideaal zijn die compact doubles niet: 50 is nog nodeloos groot, en 34t is onvoldoende klein. Die 50 kan wel wat kleiner, maar bij een steek van 110mm is 33t toch echt het kleinste. 33t voor een 30t achter is dan het lichtste wat je kunt doen zonder atb derailleur en cassette, en dat is echt wel kantje boord als je bagage bij je hebt. Vandaar mijn pleidooi voor ultracompacte doubles.
Wim
Wim

een MTB double kan uiteraard wel heel wat kleiner schakelen
44/32 - 38/24 - 39/26 - ...
Ik ga eerst kijken wat ik liggen heb en dat is vast geen MTB-dubbel.
De Vittorio wordt een retro opbouw met een stuurschakelaar (tijdrit/cyclocross type), 1 buiscommandeur voor het voorblad, frogglegs remmen, XT achter en voor, Gilles Berthoud zadel, retro stuurlint, tubus Airy achter, panararer pacella TG banden,... Volgend weekend hoop ik hem te monteren.

Groeten
Luc
Ik zou het voor deze vraag domweg niet meer in de doubles zoeken. Neem die paar grammen voor lief en monteer een triple.

.tsooJ
Alien schreef:Ik zou het voor deze vraag domweg niet meer in de doubles zoeken. Neem die paar grammen voor lief en monteer een triple.

.tsooJ
Als grammenjagen niet het hoofddoel is zou ik een 74/110 triple uit je doos vissen. 48-40-24 lijkt me ideaal voor zo'n toer.

De 40 voor het cruisen, onderaan de helling naar de 24 en dan alleen nog maar achter schakelen, de 48 met wind mee en bergaf.

Achter 12-27 oid.

Wel even kijken of je voorderailleur het kan handelen.

Sjors
sjors

grammen jagen en fietsreizen zonder veel technische problemen zie ik
niet 100% samen gaan dus een trippel zal het wel worden aangezien ik
deze heb en een dubbel zou moeten kopen. Volgende week begin ik m'n
fietsje te bouwen. Na de opbouw eens een keertje richting ardennen als het
weer het toelaat en dan weet ik al veel meer.

Groeten
Luc