Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Feather Shock? - Forum Wereldfietser

Koga Feather Shock?

Rijd er iemand met deze voorvork op zijn Signature?
Zo ja, bevalt het?

Of heb je gekozen voor een vaste vork met 50mm banden?
Die vering voelt prima, is niet te zwaar en ziet er mooi uit. Prima voor een toer- of woonwerkfiets, maar... ondanks de nokjes die standaard op die vork zitten, is het systeem absoluut niet geschikt voor lowriders met tassen eraan. Er zal dan vrij snel speling in het balhoofd kunnen ontstaan.
Afbeelding

De Feathershock is een voorvork met de vering geintegreerd in de stuurbuis. Dit wil zeggen dat de 3,5 cm vering verwerkt zit in de buis die in het frame zit. Net zoiets als bv Headshock van Cannondale of de iRide vork van Rockshox.

De Headshock van cannondale zit niet voor niets in een veel grote buis verstopt. Het nadeel van veel van dit soort systemen (denk aan Feathershock, de vv van Giant etc) is dat Glijbussen (dus niet de balhoofdlagers...) waarin het verende gedeelte beweegt snel slijten. Hierdoor onstaat er speling die ervoor zorgt dat de voorvork vanzelf een beetje kan draaien.

Mijn ervaring is dat de Airwings of RockShox voorvork wel aardig zijn, hebben ietsje meer veerweg en gewoon een lagerring voor het bewegen van de binnen poot in de vork buis.

Verwacht er geen wonderen van maar ze rijden wel ok.

Met de Koga vork zou ik idd uitkijken met bagage aan de voorzijde. Maar dat is net als met al de andere goedkope verende voorvorken.

Bas


Airwings vv

Afbeelding
Ik heb een Koga Roadspeed met zo'n Feather Shock vork. Wil op deze fiets naar Barcelona volgens de Benjaminse route, dus voornamelijk verhard. Omdat ik ook zo mijn twijfel had over de duurzaamheid van de Feather Shock, heb ik op de BikeMotion beurs gesproken met twee mannen van Koga. Hoewel zij mij liever een Koga Signature wilden verkopen, zagen zij toch geen problemen om met deze fiets met voor- en achtertassen op pad te gaan.

Wie moet ik nou geloven? Voor de zekerheid toch een nieuwe fiets kopen, of de vork vervangen, of maar zien waar het schip (lees de fiets) strandt.

groet, Joop
De binnenste buis in het balhoofd heeft twee afgeplatte kanten waarlangs twee metalen plaatjes als glijlagers fungeren. Deze plaatjes kunnen slijten en dat wordt versneld door de extra krachten die erop komen door het gewicht van de tassen. Je stuur kan dan bewegen ten opzichte van het voorwiel en dat voelt heel erg vervelend.

Deze plaatjes zijn wel bij te stellen om de ontstane speling te verminderen, maar dit is een tijdrovend klusje wat je niet eenvoudig zelf eventjes doet. In het ergste geval moeten deze plaatjes vervangen worden. Je kan de gok wagen en de tocht ondernemen, maar de kans is groot dat bij terugkomst de voorvork onder handen genomen moet worden. Het is te hopen dat de speling niet te snel optreedt, zodat de fiets tijdens de tocht lekker strak en veilig blijft sturen.
Als ik even google op die vork zitten er gewoon gaatjes in voor een voordrager in die vork. Als je daarmee niet eens een verharde route naar Barcelona zou kunnen fietsen dan heb ik zo mijn bedenkingen.
Leon
Leon schreef:Als ik even google op die vork zitten er gewoon gaatjes in voor een voordrager in die vork. Als je daarmee niet eens een verharde route naar Barcelona zou kunnen fietsen dan heb ik zo mijn bedenkingen.
Leon
Dat is precies wat ik al zei. Koga maakt in alle vorken gaatjes voor lowriders, ongeacht het soort fiets. Kwestie van inkoop... Ervaringen in de praktijk hebben me geleerd dat je zelf altijd kritisch moet blijven kijken naar het geheel en je gezonde verstand moet blijven gebruiken.
Leon schreef:Als ik even google op die vork zitten er gewoon gaatjes in voor een voordrager in die vork. Als je daarmee niet eens een verharde route naar Barcelona zou kunnen fietsen dan heb ik zo mijn bedenkingen.
Leon
Idem, m.i. is dit iets wat je gewoon niet op een 'randonneur' wilt hebben en bedacht wordt door een marketing-gedreven/gestuurde techneut...

Gr
Eric
Ik heb het ding nooit in het echt gezien, maar kun je er niet gewoon een andere vork in zetten? Mijn tweede suggestie zou zijn gewoon minder mee te nemen. Dit is een tocht die prima met weinig bagage in twee achtertassen te doen is.
Wim
Iemand ervaring met: http://www.pantourhub.com ?

Niettegenstaande de positieve beoordelingen in diverse tijdschriften (waaronder VeloVision), ben ik deze vering nog nooit 'in het echt' tegen gekomen.

Renaat
Afbeelding

Zoiets kan natuurlijk altijd, kost niet alles en redelijk makkelijk in te bouwen. Zitten alle oogjes, nokjes etc aan dus das zo makkelijk. In veel verschillende kleuren.

SuccS

Bas
Wim schreef:Ik heb het ding nooit in het echt gezien,
Wim
In een winkel in tilburg staat een fiets met rohloff en met zo'n vork. Daar heb ik hem dus wel gezien.
In Den Bosch (Kemps) staat er ook een. Gisteren nog even naar staan kijken, maar lijkt me toch niet ideaal (wel beter dan vering in de vorkpoten denk ik)
Aha die winkel ken ik niet. Hebben ze daar meerdere signatures staan?

Snap inderdaad dat dit een zwakkeplek in de vork zou zijn, maar kan me niet voorstellen dat het een probleem is als je er in west-europe mee fietst.

Heb wel van een dealer gehoord dat je ook een vaste vork kan nemen met bredere (ballon) banden voor een vergelijkbaar resultaat.
Ook in west Europa kun je de boel mollen. Hang er zware tassen aan en je vraagt om moeilijkheden. Dikke banden zijn bovendien vermoedelijk heel wat comfortabeler. Die dempen de hoog frequente trillingen, terwijl zo'n veel langzamer reagerende vering alleen de lagere frequenties pakt zoals bij ruw off road gebruik. Vering is alleen zinvol bij off road gebruik of heel slechte wegen. En dan wil je wat beters dan dit.
Wim
Dat klinkt ook weer aannemelijk.......
:)
Christophorus schreef:De binnenste buis in het balhoofd heeft twee afgeplatte kanten waarlangs twee metalen plaatjes als glijlagers fungeren. Deze plaatjes kunnen slijten en dat wordt versneld door de extra krachten die erop komen door het gewicht van de tassen. Je stuur kan dan bewegen ten opzichte van het voorwiel en dat voelt heel erg vervelend.

Deze plaatjes zijn wel bij te stellen om de ontstane speling te verminderen, maar dit is een tijdrovend klusje wat je niet eenvoudig zelf eventjes doet. In het ergste geval moeten deze plaatjes vervangen worden. Je kan de gok wagen en de tocht ondernemen, maar de kans is groot dat bij terugkomst de voorvork onder handen genomen moet worden. Het is te hopen dat de speling niet te snel optreedt, zodat de fiets tijdens de tocht lekker strak en veilig blijft sturen.
Het onderwerp is ineens actueel geworden nu ik inderdaad een behoorlijke speling bemerk. Ik durf er eigenlijk niet zelf aan te sleutelen dus zal wel naar de fietsenmaker moeten.
Enig idee wat de kosten zijn van bijstellen en/of vervangen van de plaatjes?

Is het trouwens mogelijk om de voorvork te vervangen door een niet geveerd exemplaar en wat zouden dan de kosten zijn?
En als vervanging van de gehele vork mogelijk is moet dit dan origineel Koga zijn?

Groet, Joop
Kijk eerst even of je balhoofd lager niet gewoon even bijgesteld moet worden.
Ik heb een Koga Roadrunner. Met Feather shock eliminator. Jaren geleden al gebruikt gekocht en al een aantal fietsvakanties mee gedaan met voortassen op m’n Tubus drager. Nooit hele lange tochten mee gemaakt en altijd in Nederland op verharde wegen of schelpenpaden. Dit jaar voor het eerst (voor ons dan) een serieuze tocht gemaakt. De internationale Maasroute, van zuid naar noord. Ook voor het eerst m’n tassen gewogen. Hing toch wel 4 kg aan beide zijden.
Deze route is niet bijzonder zwaar, maar voor het eerst maakten we in het Belgische deel echt slecht wegdek tegen. Ook reden we behoorlijke stukken op kinderkoppen en nog slechter (boeren weggetjes met grind/keien en vergane kinderkoppen) onderweg naar een camping het binnenland in.
De tassen (Vaude) bleven prima hangen, maar ik maakte me wel zorgen.

Bij terugkomst merkte ik wel dat er speling zat op het verende deel. Even langs de fietsenmaker om te vragen of dit gevaarlijk is. Hij zei van niet en dat ik er best mee door kon rijden. Maar de speling is het gevolg van slijtage. En dat betekent dat ik op termijn aan een nieuwe voorvork zal moeten denken.

Ik zou het op prijs stellen om ervaringen en suggesties te krigen.
CB201C1C-70DA-41F0-BEFB-70D39377B93E.jpeg
Kijk hier eens:

viewtopic.php?t=21772

Daar begint het het met een 'reguliere' verende voorvork vervangen te vervangen bij een Koga, maar de oplossing is hetzelfde.

Een 'suspension corrected' vaste voorvork monteren. Zo genoemd om de toegenomen inbouwhoogte van een verende vork te compenseren met extra inbouwhoogte bij een vaste voorvork. Zo blijft ondanks het vervallen van het veerelement de hoogte van de voorvork en daarmee de geometrie en rijeigenschappen van de fiets gelijk na vervangen van de verende voorvork voor een vaste voorvork.

Een mogelijke optie is bijvoorbeeld de aldaar genoemde XLC BF-A02 voorvork, werkt prima qua inbouwhoogte om een Feathershock vork te vervangen. De foto op de laatste pagina van bovengenoemd topic doet het nog ;)

Qua bandbreedte kun je daar maximaal een 50mm Schwalbe Big Apple band kwijt op een 19mm brede velg, zoals hier te zien:

viewtopic.php?p=439902#p439902