door
loknor » vr 03 mar, 2023 18:45
alma schreef: ↑vr 03 mar, 2023 17:48
Een damesframe zoals van deze Sensa is eigenlijk per definitie te slap om er lekker op te kunnen fietsen met kampeerbepakking.
Echte fietsvakantiemerken gebruiken daarom mixed frames (waarbij de bovenbuis door loopt naar de achterpadden). Maar ook een mixed frame is nog altijd duidelijk minder stabiel dan het herenmodel.
Is stijfheid belangrijk, ga dan dus voor een herenframe.
Dat is wel heel scherp gesteld. Als je het genoeg Oversized kan je enorm stijve frames krijgen, ook in Trapeze. Consequentie is uiteraard dat het noodzakelijkerwijs zwaarder wordt, maar met Alu kan dat nog wel schappelijk blijven.
Hoewel een damesframe minder stijf is, is de Batavus Razer van mijn vrouw knal stijf en heeft ze er veel meer vracht dan dit mee vervoerd zonder dat hij een krimp geeft. Mijn huidige VdV Trapeze is nog veel stijver(enorm oversized). Ik durf wel een wedje te doen dat als je hem op de meetbank gooit hij minimaal net zo hoog scoort als mijn Travelmaster 2.6 (die dusdanig sloping is dat je eigenlijk ook al niet meer van Diamant kan spreken). Dus je kan wel degelijk heerlijk fietsen met (veel) bagage op een fiets met lage instap.
Mixte frames met de bekende twee dunne buisjes zijn juist (veel!) minder stijf dan dit soort Trapeze frames met één OS buis. Dus ja, voor optimale stijfheid/gewicht wil je een herenframe, maar als je een pondje extra gewicht ook accepteert kan trapeze prima. Mixte kan ook, maar dan moet je echt heel veel materiaal toevoegen en zelfs dan blijft het behelpen, zie ook de gemengde (heh) ervaringen met Koga Mixte randonneurs.
Nog een kanttekening, als je een fors OS frame neemt zal je ook dikkere banden willen, want het wordt dan automatisch ook wat harder.