Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" of 28" randonneur voor trip naar Santiago de Compostela? - Forum Wereldfietser

26" of 28" randonneur voor trip naar Santiago de Compostela?

:?: :?: Hallo

ik ga begin volgend jaar naar Santiago fietsen en vraag me af welke fiets jullie zouden aanraden om de tocht te maken. Ik heb hierbij de keuze uit:
1. Cannondale Touring T800 (2007) met 28" wielen +/- 13,5 kg
2. Cannondale Touring Ultra (2008) met 26" wielen +/- 13,7 kg
3. Vittorio randonneur 28" wielen +/- 16,2 kg
Ik heb 1 complete fiets en kan de onderdelen naar de ander frames over bouwen
vandaar de luxe uit deze keuze.

Alle tips en nuttige info zijn welkom. Het is voor mij m'n eerste grote trip die ik samen met m'n fietsmaatje gaa maken. De planning is een 130 tot 150 km per dag
af te leggen. We rijden uiteraard niet met een volgwagen maar met
volle bepakking (voor & achter tassen). Ik ben zo wat aan het uitzoeken wat de beste combinatie is om de afstand comfortabel af te leggen.

Groetjes
Luc
Als je inderdaad voor en achtertassen wilt meenemen dan zou ik de Vittorio kiezen, met relatief brede snelle banden. Laat je toch nog wat bagage thuis en ga je zonder voortassen, dan zou ik de 28 inch Cannondale nemen, maar zeker dan met de breedste banden die nog passen (37 mm Pasela TG?). Cannondale frames zijn berucht stijf.
Dit zijn overigens wel erg grote afstanden als je met zoveel bagage gaat kamperen.
Wim
Wim

bedankt voor je reactie. Ik dacht zo dat ik misschien beter af was met de Cannondale 26" enkel vanwege het feit dat deze een vering heeft en je er 26" banden op kan leggen voor nog wat extra comfort.
http://www.mattsbikeblog.co.uk/2010/03/ ... eview.html
Qua snelheid en vlot rijden dacht ik dan weer dat het verschil in gewicht tussen de cannondale touring 28" en de Vittorio (toch ergens tss 3 en 4 kg) wel merkbaar hinderlijk zou kunnen zijn over een lange afstand of in de bergen. Het is mijn eerste keer en apprecieer ten zeerste alle info. Met de juiste fiets op pad gaan zal je vakantie zeker aangenamer maken. We zullen samen (m'n fiets & ik) tenslotte toch een 25 tal dagen onafgescheiden onderweg zijn.

Groeten
Luc
Die 26 inch Cannondale is inderdaad een comfortabel alternatief, maar vast niet je snelste fiets. De wielen zijn ook niet het allerzwaarste soort. Eigenlijk kun je het op alledrie je fietsen wel doen, maar zou ik met voor en achtertassen kiezen voor de Vittorio. De beide Cannondales zijn dan voor gebruik met minder bagage. De een voor een route over vooral asfalt, de ander met langere stukken off road.
Wim
Wim

bedankt.

Groeten
Luc
luct4 schreef::?: :?: Hallo

ik ga begin volgend jaar naar Santiago fietsen en vraag me af welke fiets jullie zouden aanraden om de tocht te maken. Ik heb hierbij de keuze uit:
1. Cannondale Touring T800 (2007) met 28" wielen +/- 13,5 kg
2. Cannondale Touring Ultra (2008) met 26" wielen +/- 13,7 kg
3. Vittorio randonneur 28" wielen +/- 16,2 kg
Ik heb 1 complete fiets en kan de onderdelen naar de ander frames over bouwen
vandaar de luxe uit deze keuze.

Alle tips en nuttige info zijn welkom. Het is voor mij m'n eerste grote trip die ik samen met m'n fietsmaatje gaa maken. De planning is een 130 tot 150 km per dag
af te leggen. We rijden uiteraard niet met een volgwagen maar met
volle bepakking (voor & achter tassen). Ik ben zo wat aan het uitzoeken wat de beste combinatie is om de afstand comfortabel af te leggen.

Groetjes
Luc
Ik zou de fiets nemen waar je het lekkerst opzit
Marten

klinkt logisch maar ik heb slechts 1 complete fiets namelijk de cannondale Touring 28".
De overige zijn 2 losse frames waarop ik de onderdelen kan overbouwen. Ik probeer er een beetje wijs uit te raken zodat ik geen 3 keer moet overbouwen.

Groeten
Luc
OK. In dat geval.... en als die T 800 in goede staat is en je past .... dan zou ik voor de T 800 gaan met 37 mm Panaracer Pasela TG banden voor de snelheid en het comfort. Overzetten klinkt leuk, maar er zitten toch meestal heel wat haken en ogen (lees ook: kosten) aan. Dat geld en je energie zou ik steken in lichtere en compactere bagage. Zonder voortassen is niet alleen flink lichter, maar je vangt ook heel wat minder wind. Dat is bij de snelheden die je zult moeten maken zeker van belang. De sleutel tot een lichte compacte uitrusting zonder voortassen zit in een compacte slaapuitrusting. Kijk eens naar de diverse Thermarest Neoair matrassen en de Exped Synmat Basic. Ook een compacte donzen slaapzak doet wonderen. Meer tips vind je ook hier: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Wim

overzetten is voor mij gelukkig een koud kunstje. Ik ben nog nooit met een fiets bij een fietsenmaker geweest en heb nog een hele reeks onderdelen liggen waardoor
de werken zelfs beperkt blijven. Ik zal dit weekend misschien idd maar eens gaan sleutelen aan mijn bagage om te trachten de voortassen weg te laten.
Eventueel een bagagerol in het midden van de achterdrager. De 26" is al uitgesloten.

Groeten
Luc
Zelf rij ik tegenwoordig met twee achtertassen, de tent middenop de achterdrager en een stuurtas. Dat lukte ook nog (net) naar Noorwegen, met alle extra uitrusting voor koud en nat weer.
Wim
Wim schreef:Zelf rij ik tegenwoordig met twee achtertassen, de tent middenop de achterdrager en een stuurtas. Dat lukte ook nog (net) naar Noorwegen, met alle extra uitrusting voor koud en nat weer.
Wim

met zijn tweeen naar de zon: halve tent, halve keuken, halve ehbo en gereedschapsset. Als je dan nog voortassen meesleept doe je iets fout ;)
OK

is duidelijk. Dit weekend een testje doen en kijken of het allemaal
lukt. Laat jullie het resultaat wel weten.

Groeten
Luc
Hallo,

Ik ben afgelopen zomer van NL naar Santiago gefietst en terug, via de Camino Frances.


Mijn eerste reactie is: Wat het spaanse deel van de reis betreft:Wil je op de 'Camino' (= pelgrimsroute) fietsen of naar Santiago fietsen via de gewone wegen, dus met auto's ?

Dit maakt een groot verschil.
Als je 130 km per dag wil doen ben je misschien verplicht op de gewone wegen te blijven. Als je de camino gaat fietsen haal je de 130km niet, maar je fietst dan wel zonder verkeer.
Twee punten waarmee je zeker rekening moet houden: Het tijdstip van je tocht: begin volgend jaar. Is dat februari of mei? Maakt erg veel uit voor je uitrusting c.q. hoeveelheid bagage en dus ook voor de opbouw van je fiets. Ten tweede: je (gebrek aan) ervaring. Het is je eerste lange trip, dus je hebt nog het een en ander te ontdekken over jezelf en het fietsen (reizen) op deze manier.
130-150 km per dag ga je beslist niet halen als je kampeert en zelf kookt.
Hoe zit het verder met je budget? Veel campings zijn tot half juni dicht en (wild)kamperen in de late winter/het vroege voorjaar is niet altijd even plezierig. Je kunt ook overnachten in B&B's, kloosters, herbergen e.d. Dat scheelt een hoop uitrusting, maar maakt je reis een stuk duurder.
Het verschil in gewicht tussen de Cannondale en de Vittorio kun je makkelijk compenseren door streng selecteren in je spullen. Vrijwel iedereen neemt in het begin van zijn fietstochtloopbaan te veel mee. Aarzel onderweg niet om onnodige bagage weg te gooien of terug te sturen.
wimmo17 schreef:130-150 km per dag ga je beslist niet halen als je kampeert en zelf kookt.
vroeg beginnen, tot donker doorfietsen en onderweg koken (los van de snacks onderweg)...... beetje doorfietsen, moet die 130-150km best wel kunnen. Je kunt beter geen kampeerervaring hebben dan geen fietservaring (wielrennen/atb etc). Een goede conditie compenseert dat wel :).
Die 150 km zal voor sommigen best haalbaar zijn, maar waarom zou je dan naar Santiago gaan fietsen? De attracties van deze route liggen vaak niet zozeer in het landschap als wel in de vele culturele resten... Het is tenslotte een historische pelgrimsroute. En het bekijken en beleven van kerkjes, kloosters en stadjes en dorpen kost tijd. Zelf zou ik het zonde vinden om daar geen tijd voor te kunnen nemen.
Qua landschap heb ik in Frankrijk en Spanje veel mooiere routes gefietst dan naar Santiago, maar het speciale Santiago-gevoel krijg je naar mijn idee alleen als je je ook een beetje verdiept of zelfs overgeeft aan dat pelgrimage-element, zonder dat dat per se religieus hoeft te zijn. En dat "kost" dus tijd.
peter de rijk schreef:Die 150 km zal voor sommigen best haalbaar zijn, maar waarom zou je dan naar Santiago gaan fietsen? De attracties van deze route liggen vaak niet zozeer in het landschap als wel in de vele culturele resten... Het is tenslotte een historische pelgrimsroute. En het bekijken en beleven van kerkjes, kloosters en stadjes en dorpen kost tijd. Zelf zou ik het zonde vinden om daar geen tijd voor te kunnen nemen.
Qua landschap heb ik in Frankrijk en Spanje veel mooiere routes gefietst dan naar Santiago, maar het speciale Santiago-gevoel krijg je naar mijn idee alleen als je je ook een beetje verdiept of zelfs overgeeft aan dat pelgrimage-element, zonder dat dat per se religieus hoeft te zijn. En dat "kost" dus tijd.
tja als je het zo bekijkt, des te meer reden om het gewoon bij die (toch al goede) t800 te houden.... breedst mogelijke bandjes eronder en de rest van het geld dat je bespaart mooi aan souvenir-aankopen besteden :).
Hoi Luc,

Ik wil toch ook even reageren....maar je niets opdringen....

Ik ben ook een Cannondale-fietser, en met groot genot! Ik heb een Ultra Touring Rohloff (MTB-frame) 26 inch. Ik vind de vering een genot! Het spaart mijn polsen bij slechte wegen en offroad. En vooral met volle bepakking. Daardoor hou ik het ook weer langer vol op een dag. Op dit moment zou ik niets anders willen,....maar dat kan altijd weer eens veranderen. Er zijn tenslotte meer goede fietsen! (mijn schuur belemmert mijn koopdrift).
Maar vering vind ik wel erg comfortabel, ook bij gravelwegen e.d.
Een 28 inch wiel rolt misschien wel iets beter/verder...

dus geen idee wat jij wilt..... En je zult de fiets toch vooral niet alleen voor deze reis bouwen/kopen neem ik aan.
Wat voor reizen wil je maken? Hoe lang wil je over de reis doen? Moet het comfortabel, snel of wat ruiger en langzamer...wil je lekker over Gods akkers dwalen, of over Gods wegen....?
Het is mij om het even...maar zoek in godsnaam de fiets uit die bij je levensstijl en persoon past...(misschien ontdek je ook wel een andere kant van jezelf....? Waar zulke bezinnigsreizen al niet goed voor kunnen zijn....) :) .
Ik denk dat de reis zich erg leent voor het genieten van de bezienswaardigheden onderweg en het fietsen op zich....(no matter how long )
Ik ken ook fietsvrienden die heel erg happy zijn met een vintage Engelse of Belgische racetouringfiets....! ) Veldrijders hobbelen ook over sneeuw, asfalt trappen en boswegen......(zonder bagage weliswaar)...

En voortassen vind ik ideaal...kun je lekker wat zaken eten wegstoppen...en je flesje wijn dat je onderweg bij een boertje koopt...
Maak het gewicht geen halszaak,....je hoeft het niet op je rug mee te zeulen...het rolt gewoon op twee wielen.....
En mijn vriendin heeft een Cannondale mountainbike gekocht...een steviger achterwiel genomen en een rekje voorop gezet voor een paar voortassen (en dat gaat prima) En is dolblij met de fiets en de voorvering.
Afbeelding

In ieder geval zou ik me er niet te druk om maken...kijk naar je budget en mogelijkheden....en de fiets kun je altijd weer ombouwen of verkopen...dat is het fijne van fietsen....er is zoveel mogelijk, zoveel smaak,...(zolang je geen Hallfords fiets of 1 met vierkante wielen koopt, kom je er wel.)
Je lijkt me handig en verstandig genoeg! :wink:
Have fun!!! :D :P
Fokko
Hallo allemaal

omdat het de eerste trip is en ik nog veel te leren heb ben ik gisteren voor
het eerst met volle (afgeslankte) bepakking een tripje van 80 km gaan maken
met m'n huidige Cannondale Touring 28" wat reuze meegevallen is.
Ik ga dagelijks op en af naar het werk en was de tassen al min- of meer gewoon.
Om uit te zoeken wat voor mij het comfortabelste is heb ik besloten de
Vittorio toch op te bouwen met mijn stock reserve (lees gebruikte) onderdelen.
Ik begrijp de wijze raad en bezorgdheid betreffende de kilometers die ik
dagelijks hoop te maken. Ik pin me er ook niet op vast. Qua fietservaring heb
ik een 15 jaren wedstrijdervaring en ben ik best getraind. Afwachten
hoe de Vittorio zal rijden. Ik heb besloten de keuze te maken uit deze 2
28" fietsen.

Groeten
Luc