Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranks vervangen 170 » 175mm - Forum Wereldfietser

Cranks vervangen 170 » 175mm

Ik heb momenteel een beetje een merkwaardige crank configuratie op mijn fiets (beide 170mm, vierkant-as), namelijk links een LX-crank en rechts een sugino crank (4-arms, 75/46mm* steek als ik mij niet vergis, 22-32-44 bladen). Dit icm XT-derailleurs (50mm kettinglijn).

Als ik het goed begrepen heb; zou ik gezien mijn binnenbeenlengte van zo'n 90cm 175mm cranks moeten hebben, omdat ik momenteel bij vastklikken last krijg van mijn linker knie en op een andere fiets ook 175mm cranks ga zetten, overweeg ik voor deze fiets de cranks (of eventueel crankstel) te vervangen met 175mm cranks.

Paar vraagjes:
- Welk(e) (vierkantas) cranks(tel) zouden jullie adviseren? (het zou mooi zijn als ik de huidige tandwielen over kan zetten; die zijn namelijk niet versleten)
- Is er een reden om cranks te gebruiken met vijf ipv vier armen?
- Wat voor winst is er te behalen met 5mm langere cranks?
- Is het aannemelijk dat knieklachten veroorzaakt worden doordat er momenteel een crankset van twee verschillende typen is gemonteerd of zou het ergens anders mee te maken kunnen hebben?

* te vermenigvuldigen met de lengte:breedte verhouding van een A4
Matthie9000 schreef:Ik heb momenteel een beetje een merkwaardige crank configuratie op mijn fiets:

(4-arms, 75/46mm steek als ik mij niet vergis
je meet de steekCIRKEL ook wel merkwaardig, als je deze maten met 2^0.5 vermenigvuldigd ben je warm 8)
Hmm, uit luiheid klakkeloos gecopy/paste van een welbekende duitse leverancier :D Aangepast**
--ging iets fout bij bewerken; kan verwijderen worden--
nog even een inhoudelijke reactie.

knieklachten zou ik eerder verwachten bij langere cranks dan bij kortere, omdat je grotere buighoeken gaat maken. Ik verwacht dus eerder dat je hier problemen hebt door crankbreedte of de horizontale afstand zadelpunt-trapas

5 armen zijn potentieel stijver dan 4 poten en schakelen bij grote bladen dus beter

langere cranks is als lopen met grotere stappen. Je moet gewoon probren wat je het prettigst vindt, ik rij vrolijk vanalles door elkaar, dus voor mij is het niet kritisch
Dank voor je reactie;

Mijn eerste gedachte was ook dat het misschien door een verschil in crankbreedte (of zelfs lengte) zou komen; ik heb toen de afstand zadelbuis-buitenkant crank (ter hoogte van pedalen) opgemeten maar kwam slechts op een verschil van 1-2mm, dat lijkt mij dus verklarend; beenlengteverschil heb ik ook nog aan gedacht maar dat blijft beperkt tot 0.5-1cm.

Vreemde vind ik ook dat ik op mijn racefiets (170mm cranks, spd, shimano mtb schoenen) nooit knieklachten kreeg; op mijn reisfiets (waar het om gaat) bij vastklikken wel; bij niet vastklikken krijg ik na verloop van tijd (na een km of 150) overigens ook die klachten maar milder. Ik fiets verder niet met een te zwaar verzet of te lage trapfrequentie. Verder staat zadel volgens mij goed (horizontaal en hoog genoeg) afgesteld en op gelijke hoogte met het stuur.

Misschien eerst maar eens afwachten hoe ik straks fiets op de racefiets met 175mm pedalen; kan de combi-pedalen (A530) op mijn reisfiets dan voorlopig maar beter even vervangen met ‘gewone’ want al dat getrap om de juiste kant te krijgen is niet zo handig :lol:

Hoe zit het eigenlijk met verkrijgbaarheid 4-arms cranks/bladen tov 5-arms?
Heb je gemeten wat de afstand tussen buitenkant li-crank en buitenkant re-crank is?
Dit is de Q-waarde, ook wel abusievelijk als Q-factor aangeduid, en daar zijn heel veel meningen over waaronder vele dat een grote Q niet fijn is en ook (knie)klachten kan geven.
Waarschijnlijk is de Q bij de racefiets een stuk kleiner.
fsap schreef:Heb je gemeten wat de afstand tussen buitenkant li-crank en buitenkant re-crank is?
Dit is de Q-waarde, ook wel abusievelijk als Q-factor aangeduid, en daar zijn heel veel meningen over waaronder vele dat een grote Q niet fijn is en ook (knie)klachten kan geven.
Waarschijnlijk is de Q bij de racefiets een stuk kleiner.
Goed punt; zojuist gemeten; ik kom op een afstand van 172mm tussen buitenkant linker en rechter crank; is inderdaad aan de hoge kant als ik een paar eerste zoekacties moet geloven?

Zal eens op zoek gaan naar een 175mm vierkantas 4-arm crankset met een lage q-waarde; als iemand tips heeft hoor ik het graag.
Misschien ligt de oorzaak van je probleem in een heel andere hoek.
Voor het optimaal uitoefenen van kracht met je benen dienen je heupgewricht, je kniegewicht en de positie van je voeten in de voor jou beste lijn te staan. Die is voor iedereen verschillend en hangt o.a. af van de breedte van je heupen (afstand tussen de heupgewichten), de vorm van je benen (normaal, X of O) en je knie- en enkelgewrichten.
Bij de krachttrainingen voor de beenspieren, die ik ooit deed voor het wedstrijdroeien, werd ik er steeds weer op gewezen dat iedereen zijn eigen 'ideale lijn' had en dat je daar voortdurend naar moest zoeken om blessures en ander ongemak te vermijden. Zware belastingen bij een geringe afwijking stonden garant voor ernstige gevolgen. Sinds ik een paar jaar geleden ben begonnen met langere fietstochten en vakantiefietsen ben ik op zoek geweest naar de voor mij beste fietspositie. Dat heeft er o.a. in geresulteerd dat ik niet fiets met spd, maar met platformpedalen, en dat de punten van mijn voeten licht naar buiten staan.
Misschien zou je gewoon eens wat kunnen experimenteren met andere zitposities, door bv. je zadel wat meer naar voren te zetten en/of wat hoger of juist lager, en wat bredere of smallere trappers te testen.
Ik elk geval zou ik de oplossing niet alleen zoeken in de gebruikte 'hardware', maar ook in je eigen fysieke parameters.
Matthie9000 schreef:omdat ik momenteel bij vastklikken last krijg van mijn linker knie
... is het aannemelijk dat knieklachten veroorzaakt worden doordat er momenteel een crankset van twee verschillende typen is gemonteerd of zou het ergens anders mee te maken kunnen hebben?
Ik heb een tijd lichte knieklachten gehad aan de achterzijde van mijn knieën als ik op één van mijn fietsen had gereden. Nadat ik het zadel 6 mm had laten zakken waren ze als sneeuw voor de zon verdwenen (de klachten, niet de fiets :D ). Het kan soms lijken alsof zadels op verschillende fietsen even hoog staan, maar er zitten ook verschillen in pedalen en in de mate waarom verschillende zadels inzakken als je er op gaan zitten.
Succes,
Leon
Bedankt voor jullie opmerkingen; ik ga dan eerst nog wat meer aanpassingen doen met het huidige materieel en daar wat tochtjes van 75km oid mee doen en misschien kijken of het nog uitmaakt als ik de a530 combi-pedalen omwissel met spd-pedalen die ik hier nog heb liggen.