Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Forum Wereldfietser

x

x

x
wakkeropdefiets schreef: Heeft iemand een idee wat ik nu verder moet doen.
of moet ik maar gewoon een advocaat inschakelen en hem voor de rechter dagen?
Misschien de BOVAG inschakelen eerst ?
http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-bemiddeling
Om de BOVAG in te kunnen schakelen moet de betreffende zaak wel bij de bovag aangesloten zijn (dit kan je checken op de bovag-site).

Ik zou geloof ik nog geen advocaat in handen nemen, maar wel alvast richting fietsenmaker gaan met de boodschap dat je hoopt dat hij je het geld voor de fietst terug geeft omdat hij je heeft misleid. Dat je anders wel genoodzaakt bent om een advocaat in de arm te nemen / hem voor de rechter te dagen .
Want als verhaal zo is gelopen als je hier schetst lijkt mij dwaling inderdaad wel duidelijk. Als je de fiets nog maar kort in bezit hebt dan heb je vervolgens ook nog iets aan het algemene consumentenrecht waarbij je het product altijd kosteloos moet kunnen retourneren binnen x dagen.
Santiago is haalbaar op deze fiets mits er wat (..) aanpassingen worden gedaan. (en zo zal dat ook voor/door een evt. rechter bepaald worden)
Er is m.i. nogal wat sprake van naiviteit van zowel de koper als de verkoper- en dat laatste komt, helaas, maar al te vaak voor in de 2wielerbranche.
Als je -als koper- weet dat er 'pikkies' nodig zijn om een Ergo op een dergelijke vork gemonteerd te krijgen en voelt dat het ding niet echt licht is en dan toch tot aanschaf over gaat..tja, dan weet ik niet in hoeverre de verkoper aansprakelijk is.

Niet het verhaal waar je wellicht op hoopt maar zo liggen de zaken wel, vrees ik.
wakkeropdefiets schreef:Maar in 3 dagen weet ik precies welke modellen er in dfe handel zijn en welke website er vol misleidende informatie staat.
Met de kennis van nu.. :?
IkEcht schreef:Om de BOVAG in te kunnen schakelen moet de betreffende zaak wel bij de bovag aangesloten zijn (dit kan je checken op de bovag-site).
Volgens het internet zit er maar 1 fietsenzaak in Edam en is hij lid van de BOVAG.
Zo wie zo ben je zwaar opgelicht als de fiets 5 jaar oud is ipv 1 jaar 8)
Je kan natuurlijk ook een klacht bij Koga indienen over de ondeskundigheid en leugenachtige praktijken van de Koga-dealer. Doe dat schriftelijk en stuur een kopie naar de winkelier.

Voordat je dure advokaten inschakelt, kun je zelf al een aangetekende brief aan de winkelier sturen waarin je onder verwijzing naar de geschetste gang van zaken de nietigheid van de koopovereenkomst inroept en je geld terfugeist. Als dat niet helpt, kun je ook zelf - zonder dure advokaat - een procedure bij de kantonrechter aanhangig maken. Op internet is vast wel te vinden hoe dat moet.

Gerd
Het gaat misschien wat langs de kern heen, maar ik vond de start van het bericht wat vreemd:
Omdat ik met 21 versnellingen en kampeeruitrusting en hond en kar de berg niet op kwam, moest er een nieuwe fiets komen.
Ik denk dat de probleemstelling niet correct is. Als je de berg niet opkomt, ligt dit voornamelijk aan het gewicht van fiets en bagage en misschien je conditie. Het kleinste verzet hoeft bij 3x9 versnellingen niet kleiner te zijn dan bij 3x7. Simpelweg een andere cassette had het probleem al kunnen oplossen.

Wat ik trouwens niet begrijp is dat je een Koga Balance hebt gekocht, die toch ook 21 versnellingen heeft. Het is duidelijk en stadsfiets, vind ik als je de plaatjes en de specs ziet. Het gewicht van ruim 18 kg staat ook overal op internet, dus dat kon ook geen verrassing zijn.
Als je er met de dealer niet uitkomt en de fiets niet kunt retourneren, zou ik alsnog mijn oude fiets aanpassen en proberen het bagagegewicht te beperken (hond op dieet bijv. :wink: )
IkEcht schreef:Als je de fiets nog maar kort in bezit hebt dan heb je vervolgens ook nog iets aan het algemene consumentenrecht waarbij je het product altijd kosteloos moet kunnen retourneren binnen x dagen.
Dat geldt voor internetaankopen. Bovendien mag je het artikel niet gebruikt hebben.
Het geldt dus niet voor tweedehands fietsen.
Jan Eleveld schreef:Het gaat misschien wat langs de kern heen, maar ik vond de start van het bericht wat vreemd:
Omdat ik met 21 versnellingen en kampeeruitrusting en hond en kar de berg niet op kwam, moest er een nieuwe fiets komen.
Ik denk dat de probleemstelling niet correct is. Als je de berg niet opkomt, ligt dit voornamelijk aan het gewicht van fiets en bagage en misschien je conditie. Het kleinste verzet hoeft bij 3x9 versnellingen niet kleiner te zijn dan bij 3x7. Simpelweg een andere cassette had het probleem al kunnen oplossen.
Dat weet mevrouw al want het is haar honderdduzend keer verteld in vele postings op dit forum die hieraan vooraf gingen.
wakkeropdefiets schreef:Er is heleboel gesteggel en de koga dealer blijft maar weigeren de koop ongedaan te maken terwijl de juridische mensen mij voorhouden dat hier sprake is van dwaling.
Hij mag je dan wel honingzoet te woord hebben gestaan, maar als je geen schriftelijke bewijzen hebt is dit wel hefitg. Op zijn website lees ik geen andere termen over de aangeboden fietsen dan de gebruikelijke. De fietsenmaker kan echter wel met de vele postings op dit forum aantonen dat jij wonderwel goed geïnformeerd was over alle soorten reisfietsen en dat jij alles had kunnen weten over deze fiets voordat je hem kocht. Je hebt de fiets toch wel echt gezien voordat je hem kocht?
Leon
IkEcht schreef:Als je de fiets nog maar kort in bezit hebt dan heb je vervolgens ook nog iets aan het algemene consumentenrecht waarbij je het product altijd kosteloos moet kunnen retourneren binnen x dagen.
Zo'n regel bestaat alleen voor verkopen op afstand, dus als je via internet een fiets zou hebben besteld. Voor een aankoop in de winkel geldt: "koop is koop." Ruilen of teruggeven is dan een gunst, geen recht.
In principe zou er in dit geval sprake kunnen zijn van dwaling, maar het wordt nog lastig genoeg om dat hard te maken, want zelfs op zo'n te zware fiets met een voor de meeste mensen verkeerd stuur is Santiago voor de gemiddelde fietser best haalbaar. Maar dan moet je niet te veel bagage willen meenemen...
IkEcht schreef:heb je vervolgens ook nog iets aan het algemene consumentenrecht waarbij je het product altijd kosteloos moet kunnen retourneren binnen x dagen.
Dat klopt dus niet zoals door andere al gezegd, zie:
http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... afhandelen

Maar als ik die winkel was zou ik aan m'n goede naam denken :wink:
Kijk even op Consuwijzer wat je rechten zijn. Daar kun je voor veel zaken ook voorbeeldbrieven vinden. Verder: zie Leon. Ik zou eerlijk gezegd ook wel het verhaal van de fietsenmaker willen horen voordat ik een oordeel klaar heb.

Lisette
Alles goed en wel, maar hoe zit het met je eigen verantwoordelijkheid?
Heb je je op deze aankoop voorbereid? Het lijkt mij van niet.

Er is tegenwoordig informatie genoeg, bijvoorbeeld op deze site. Een goed voorbereide klant kan de fietsenhandelaar heel duidelijk aangeven wat hij wel en wat niet wil. Ik kan me voorstellen dat hier een belangrijke grond van het nu ontstane probleem ligt.

Waarom weet je de site van de Wereldfietser nu wel te vinden?
Hans van Lent schreef: Waarom weet je de site van de Wereldfietser nu wel te vinden?
we doen al een jaar - tevergeefs- ons best met suggesties!
:roll:

x

x

x

x
Dat er veel kaf tussen het koren is van fietshandelaars, dat staat als een paal boven water. (Hetzelfde gaat trouwens voor veel sectoren op.) Maar als je dan zelf onvoldoende kennis van zaken hebt en/of niet sterk genoeg in je schoenen staat bij een confrontatie met een slechte fietshandelaar dan is de oplossing nog steeds naar een goede fietsenzaak te gaan. Er zijn genoeg mensen op dit forum die je een lijstje degelijke handelaar kunnen bezorgen.

Je hebt dan misschien een slechte handelaar getroffen en het hoort niet dat handelaars geen oor hebben naar hun klanten en die proberen met een kluitje in het riet te sturen, maar heb je het ook niet allemaal een beetje aan jezelf te danken? Want waarom ga je verder met een handelaar als deze de informatie die je hebt gekregen van een naar jouw gevoel betrouwbare bron (namelijk dit forum) volkomen negeert?

Renaat
Dit is heel vervelend, maar eerlijk gezegd heb je hier ook wel zelf schuld aan. Er is hier door allerlei mensen uitgebreid advies gegeven, en je maakt niet de indruk er naar te luisteren, of je ook maar enigszins echt in de materie te verdiepen. Vervolgens heb je de pech gehad een winkelier te treffen die ofwel zelf net zo weinig verstand van fietsen heeft als jij, of gewoon te kwader trouw was. Maar misschien heb je hem wel onvoldoende helder verteld wat je nodig had. Ik kan het me zo maar voorstellen.

Dit is geen echte vakantiefiets, maar in Santiago kun je er best mee komen. Althans als dit niet uit een jaar is waar de Koga Balance trommelremmen/rollerbrakes had, maar velgremmen. Maar zoals iedereen al gezegd heeft, het gaat je alleen lukken als je minder meeneemt. Cranks kunnen inderdaad vrij makkelijk worden omgezet, maar je moet wel handig zijn. In jouw geval zou ik de cranks gewoon lekker laten zitten.
Wim
Wim schreef:Dit is heel vervelend, maar eerlijk gezegd heb j ehie rook wle zelf schuld aan. Er is hier door allerlei mensen uitgebreid advies gegeven, en je maakt niet de indruk er naar te luisteren, of je ook maar enigszins echt in de materie te verdiepen. Vervolgens heb je de pecht gehad een winkelier te treffen die ofwel zelf net zo weinig verstand van fietsen heeft als jij, of gewoon te kwader trouw was. Maar misschien heb je hem wel onvoldoende helder verteld wat je nodig had. Ik kan het me zo maar voorstellen.

Dit is geen echte vakantiefiets, maar in Santiago kun je er best mee komen. Althans als dit niet uit een jaar is waar de Koga Balance trommelremmen/rollerbrakes had, maar velgremmen. Maar zoals iedereen al gezegd heeft, het gaat je alleen lukken als je minder meeneemt. Cranks kunnen inderdaad vrij makkelijk worden omgezet, maar je moet wel handig zijn. In jouw geval zou ik de cranks gewoon lekker laten zitten.
Wim
Volgens mij kunnen we allen Wim tot "het geduldigste forumlid" dopen. Ik vind het knap dat je na zoveel advies te hebben gegeven (dat klaarblijkelijk ergens in het proces verloren gaat) nog de moeite neemt om een constructief antwoord te geven.
Je hebt een fiets gekocht die je niet aanstaat.
De grootste vraag is, is het je maat? Dat is wel het belangrijkste.
Is dit het geval, dan heb je toch niet echt een probleem?
Al wat je niet aanstaat vervang je door stukken die wel goed zijn.
Probleem is dan opgelost.
Is je fiets niet je maat,
dan zet je die te koop (kan je ook als die je maat wel is), ok je gaat geld verliezen,
maar je bent een ervaring rijker.
En koop je voor niet te veel geld een http://www.fahrradmanufaktur.de/
Dan heb je een fiets voor de rest van je leven.
Een heerlijk herkenbaar verhaal van wakkeropdefiets. We staan allemaal wel eens in een fietsenzaak te wachten en dan stiekum mee luisteren hoe een fiets wordt aangeprezen. :lol:
Het is wel wat langer geleden, hoe lang heeft die fietsenmaker ons die 3 versnellingfiets aangeprezen, 3 dat was toch meer dan genoeg waarom meer. :evil: