Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paalkamperen? - Forum Wereldfietser

Paalkamperen?

Rond Breda zijn nu enige tijd paalkampeerplaatsen.
Ik heb er wat vragen over.
Bevallen ze?
Worden ze veel gebruikt (maw is er wel een plaatsje voor je vrij)
hoe is het pompwater?
hoe is het 'sanitair'? :D :D
Dank voor info en ervaring

Gret Erik
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen plaatsje vrij was bij een paal. Sanitair is altijd natuurlijk groen of bruin (je laat je toiletpapier hopelijk niet in het bos slingeren), in de winter is er geen pomp en de rest van het jaar is het pompwater officieel geen water dat je zonder koken kunt drinken. Maar verder is het een prima manier om bijna vrij te kunnen kamperen (hoewel je in de. stilte van de nacht toch altijd in de verte een snelweg zult horen). Op de site van Staatsbosbeheer staat overigens alle informatie, inclusief de Gps-notatie van die ene paalkampeerplaats met vuurplaats
Niet alleen rond Breda hoor. :wink:
Maar de versies rond Breda variëren wel in ligging. Sommigen liggen vrij mooi, anderen langs wat 'drukkere' stukken of in 'saaiere' gebieden. Nu is dat natuurlijk relatief, maar een voorkeur hebben sommigen wel. Daardoor kunnen die wat sneller vol staan, maar ik ben eigenlijk zelden iemand tegen gekomen, behalve op Oudjaarsavond van de Wereldfietser. :lol:
Houdt er wel rekening mee dat momenteel de pompen wegehaald zijn. Die zullen er wel in mei ofzo weer op gaan. Hout zal nog wel voorradig zijn, als lijkt het of je steeds lastiger hout vindt gedurende de jaren. Momenteel is het hout ook wat vochtig/nat, dus lastiger stoken.
Ik durf niet uit m'n hoofd te beweren dat vrijwel alle PKP's een houtvuurtje-voorziening hebben, maar enkelen sowieso (sssshhhh, officieel mag je natuurlijk niet stoken in het bos :wink:).

De ruimte is meestal voor 2-3 tentjes. Ik kan me voorstellen dat die in de drukkere perioden wel vol staat. Maar op rustigere momenten staat er geen kip.
Oud & Nieuw vieren op een PKP is heerlijk rustig, dat wel. Als je de juiste PKP kiest sta je relatief rustig, maar kun je tóch meegenieten van het vuurwerk om middernacht! Dat, gecombineerd met een heerlijk houtvuurtje en een uitgebreide maaltijd maakt zo'n avond natuurlijk helemaal toppie.
Tijdje geleden paalgekampeert op de Sallandse Heuvelrug (enige plek zonder waterpomp). Was een prachtig weekend en de plek was leeg; voldoende ruimte voor een stuk of 4-5 tenten; misschien ga ik er in de winter nog een keer heen :)
Robertjan schreef: Ik durf niet uit m'n hoofd te beweren dat vrijwel alle PKP's een houtvuurtje-voorziening hebben, maar enkelen sowieso (sssshhhh, officieel mag je natuurlijk niet stoken in het bos :wink:).

Dat, gecombineerd met een heerlijk houtvuurtje en een uitgebreide maaltijd maakt zo'n avond natuurlijk helemaal toppie.
Beetje jammer vind ik dit. Staatsbosbeheer geeft de mogelijkheid om midden in het bos te kamperen, slaat er zelfs een pomp voor kampeerders en dan moet jij weer tegen de regels in midden in een bos een vuur gaan zitten stoken.
Alleen als er een vuurplaats is. En die is écht niet door kampeerders zelf aangelegd... :D
Dan snap ik je posting niet:
Robertjan schreef: Ik durf niet uit m'n hoofd te beweren dat vrijwel alle PKP's een houtvuurtje-voorziening hebben, maar enkelen sowieso (sssshhhh, officieel mag je natuurlijk niet stoken in het bos :wink:).
Staatsbosbeheer stelt duidelijk dat open vuur op paalkampeerplekken niet is toegestaan. Lijkt me sterk dat er dan aangelegde vuurplaatsen zijn.
Ja, die is/zijn er. Daarom ook dat ik er niet zeker van ben bij hoeveel. In ieder geval in 1 geval, zoals Arno ook al aangeeft, maar van andere PKP's weet ik het niet meer zo uit m'n hoofd.
Zover ik weet alleen die ten zuiden (van ZW tot ZO) van Breda.
(En ja de boswachter rijd weleens rondjes en komt in de ochtend weleens op bezoek...)
Dank voor alle informatie!
Mocht er nog meer zijn; graag

Groet
Erik
http://www.staatsbosbeheer.nl/Overnacht ... j+kamperen geeft aan dat je helemaal nergens een open vuur mag maken, maar vorig jaar was er in ieder geval op een der paalplekken bij Chaam nog een betonnen vuurring. Maar jr hebt hier in ieder geval een redelijk compleet overzicht.
De poi lijst heb ik een beetje mijn twijfels bij over de nauwkeurigheid van de locaties, die boven Kamp[en ligt iig in het water,

deze is beter,(vind ik)
http://www.communitywalk.com/weekenden/ ... 3#00041K70
Gasvuurtje of ander vuurtje dan?
Lijkt me, dat elke vorm van vuur verboden is in natuurterreinen...
Mijn vraag was hoe de ervaringen met paalkamperen waren.
Nu lijkt het meer over de semantische uitleg van de Staatsbosbeheer site te zijn ten aanzien van het begrip 'open vuur'.
Ik vind dit wel een aanvulling op mijn verzoek hoor :-P
Met vriendelijke groet en de beste wensen voor 2012
Erik Heijn
captain_fabulous schreef:Lijkt me, dat elke vorm van vuur verboden is in natuurterreinen...
Daarom ook dat ieder jaar er zoveel bosbranden zijn in de Zuid-Europese landen, en in Australië en de VS v. A....

Ja, bij een enkele PKP is een betonnen ring aanwezig waar je dan (beperkt uiteraard, en gedoogd) mag stoken. Nee, bij andere PKP's is het niet toegestaan. Ja, een kookvuurtje mag je uiteraard wél gebruiken. Nee, reserveren is niet mogelijk. Nee, van oktober t/m april/mei is er géén waterpomp aanwezig. Ja, vaak zijn de plekken vrij buiten het seizoen. Nee, reserveren kan niet. Ja, de boswachter komt soms weleens langs. Ja, wildkamperen lukt ook vaak, maar soms niet. Etc....
Gelukkig kook ik electrisch. Alleen, één vraag, zijn er ook stopcontacten?
Met vriendelijke groet
Erik Heijn
erikheijn schreef:Gelukkig kook ik electrisch. Alleen, één vraag, zijn er ook stopcontacten?
Met vriendelijke groet
Erik Heijn
Nee alleen een pomp tijdens het seizoen (zie hierboven) (maar niet bij alle palen)
een kookvuurtje
als in een caminggaz brandertje wordt bedoel neem ik aan? Dan is het goed, als er maar een bakje thee of CupaSoup te maken is, kampeert het al wat comfortabeler :)
Of een Primus, MSR, JetBoil, Markill, Edelrid, Kovea, Optimus, Coleman, Trangia, Esbit, Blokker, etc.......