Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KTM-trekking-fietsen: Middenklasse- of top-kwaliteit? - Forum Wereldfietser

KTM-trekking-fietsen: Middenklasse- of top-kwaliteit?

Ik orrienteer om een trekking-fiets aan te schaffen. En een fietsenhandelaar hier wees mij op het merk KTM. Geen bekend merk, bij mijn weten. Maar hij wees mij er op dat dit Oostenrijkse merk ook crossmotoren maakt. Op die markt schijnt het dan dus wel een bekende naam zijn.

Op de KTM-site http://62.99.143.236/en/default.asp zie ik dat 't assortiment ATB, racing, trekking goed vertegenwoordigd is.

Wie kan mij meer vertellen? Waar moet ik KTM qua kwaliteit indelen? Kan ik KTM gerust met Koga vergelijken? Of toch eerder met Gazelle?

Marco 8)
Een fietsmerk is eigenlijk niet meer dan een sticker op een frame (en een beetje goodwill). De frames van Koga, Gazelle, KTM, Giant..... kunnen zo uit dezelfde fabriek in Taiwan komen en de te monteren onderdelen worden ook (bijna) niet zelf gemaakt, de wielen komen van het zelfde type spaakmachine.
Iedereen met minstens een rechterhand kan onderdelen op een frame monteren, alleen voor het inpersen van het balhoofd en monteren van schijfremmen moet je een cursusje gevolgd hebben. Een Koga is dus niet zomaar beter dan een Gazelle. (Zie de Gazelle Zermatt)

Als je de kwaliteit van een fiets wilt weten moet je eerst naar het frame kijken (en bij een vakantiefiets ook naar de wielen). Beter een goed (en dus duurder) frame(met een goede geometrie) met goedkopere onderdelen dan andersom. De prijs van een los frame is een goede indicatie van de kwaliteit van de hele fiets.

Op de meeste (potentiele) vakantiefietsen wordt een complete Shimano MTB onderdelen groep gemonteerd (of een mix daarvan).
Indicatie: Alivio: matig, deore: redelijk goed, LX: goed, XT: erg goed en XTR: overdone.
SRAM maakt betere cassette s en kettingen (kwaliteit vanaf 5.0 en PC-59)
Verder:
-Balhoofd (FSA, Cane Creek, Chris King, Hope zijn goed)
-Wielen met minstens 36 spaken, systeemwielen zijn vaak minder sterk en veel duurder dan gevlochten exemplaren (DT Swiss, Sapin, Mavic. Exal, Shimano, Chris King)
-een goede geveerde voorvork kost minstens 300 euro (Manitou, Marzocchi, Rock shox, Fox), de eerst goede RST of Suntour vork moet nog gemaakt worden.
-Met hydraulische (schijf) remmen is niks mis (in een Landrover zitten ook geen mechanische remmen),leveren veel meer remkracht en sparen je velgen, wel moet je weten hoe ze eventueel te repareren. (Magura, Hope, Hayes,Shimano), mechanische schijfremmen zijn niet aan te bevelen.
-De meeste sturen, stuurpennen en zadelpennen lijken nog al op elkaar, meestal hoe duurder hoe lichter (Easton, ITM, Selcof, Ritchey), er zijn maar weinig goede verstelbare stuurpennen.
-dragers het liefst van Tubus, SL of Old Man Mountain

KTM maakt fietsen over bijna het hele sigment, van bagger tot semi topklasse. Een paar van hun trekking fietsen zien er op de Suntour vork na best prima uit, het belangrijkste van een fiets is echter dat je er fijn op zit en dat hij lekker fietst. Daar kom je alleen pas na een proefrit achter.

Dank je voor je antwoord. Ja, het word me steeds duidelijker dat je bij Koga vooral de naam betaalt.