Revanho schreef:Zo zijn steriele naalden heel nuttig in landen waar men bij het krijgen van medische hulp niet de zekerheid heeft dat men over steriele naalden beschikt. Maar dat lijkt me in Canada en de VS niet het geval en ik weet niet wat iemand zelf met die naalden zou kunnen aanvangen.
Soms kun je juist ook goed middelen meenemen welk eventueel door een ander gebruikt kunnen worden. De naald als voorbeeld. Een stevige naald kan gebruikt worden om een spanningspneumothorax mee op te heffen. Dit kun je misschien zelf niet, en zeker indien je zelf slachtoffer bent zal het al helemaal moeizaam zijn, maar een voorbijganger weet er mogelijk wel raad mee.
Zonder naald bij de hand, kun je binnen enkele minuten komen te overlijden. Is de aanrijtijd van de ambulance te lang, dan zou dat jammer zijn indien een eventuele voorbijganger wel een spanningspneumothorax weet te herkennen en behandelen (bijv. ATLS of PHTLS/BTLS gecertificeerd, of EHBO'er met verreikende kennis) maar geen naald voor handen heeft.
Gezien het een item is van slechts enkele grammen, is het naar mijn mening toch nog altijd wel iets wat in een EHBO kitje goed thuis past.
Heel veel verder qua zorg gaat ook iemand met kennis niet echt kunnen bieden buiten datgene met de standaard materialen (incl compressen en spalk) om. Om echt ademweg, respiratoire en circulatie problemen op te kunnen lossen kom je namelijk al snel in een zwaarder, en duurder segment qua materialen terecht. Het beste kun je er maar op vertrouwen het nooit nodig te hebben
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Hechtdraad en naald zoals elders in dit topic benoemd wordt, zou ik achterwege laten. De kans is namelijk groot dat je verwonding niet komt van een steriel mes. Natuurlijk kun je de wond met wat water proberen schoon te spoelen, maar het is en blijft een vieze wond. Je kunt deze wel sluiten omdat je zo ver verwijderd bent van een dichtstbijzijnde arts, maar vormt ook een risico tot wondinfectie. En de kans is klein dat je antibiotica tabletten in je EHBO kitje bij je zult dragen. Is de wond open (en afgedekt) dan kan eventuele troep er gemakkelijk uit. Is de wond gesloten, dan kan er zich een abces vormen waaruit je goed ziek kunt worden. Praktischer is slechts approximeren met hechtstrips.
Qua bloedzuigers, zoals Renaat inderdaad aangeeft is zout af te raden. Pak het beest bij de "kop" (de dunne kant aanhechtend aan je lichaam), en schuif het beest er in een zijdelingse beweging af. Trek het ook niet aan de staart of naar achteren. Dan kun je het vrij gemakkelijk in 2 stukken trekken, en loop je nog steeds het risico dat het verteringssappen inbrengt met het risico op infecties. Probeer het tussen de vingers te houden. Indien het zich toch aan een vinger vastzuigt kun je het vrij gemakkelijk en snel loskrijgen.
Persoonlijk neem ik me: pleisters, vet gaas, kompres, snelverband, ontsmettingsmiddel, handschoenen, schaar, tape, driekante doek, sam splint (spalk), hechtstrips, naald, pincet, tekentang, ORS, pijnstilling, isolatiedeken.
Meer dan dat zie ik persoonlijk al snel als overbodig om mee te nemen op gebieden waar ik ook met een fiets kan komen.