Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietsschoenen met kliksysteem gebruiken jullie? - Forum Wereldfietser

Welke fietsschoenen met kliksysteem gebruiken jullie?

Hallo
voor mijn eerste grote trip (+/- 2.500km) vraag ik mij af welke fietsschoenen jullie gebruiken. Ik dacht om slechts 1 paar schoenen mee te nemen. Een soort fiets/wandeltype met spd kliksysteem. Ik vertrek half mei en ga richting het zuiden.

Groeten
Luc
luct4 schreef: Titel:  Welke fietsschoenen met kliksysteem gebruiken jullie?  
Hallo
voor mijn eerste grote trip (+/- 2.500km) vraag ik mij af welke fietsschoenen jullie gebruiken. Ik dacht om slechts 1 paar schoenen mee te nemen. Een soort fiets/wandeltype met spd kliksysteem. Ik vertrek half mei en ga richting het zuiden.
Als ze maar lekker zitten toch?

Onder zo'n beetje alle fietsschoenen krijg je wel spd-plaatjes gemonteerd.

(ik gebruik spd-r, omdat ik die nog heb: niet op te lopen, fietst fijn, maar waar vind ik nieuwe plaatjes??)

Sjors
Eigenlijk heb je 2 belangrijke soorten:

SPD: zijn de kleine ijzeren plaatjes waarmee je ook nog fatsoenlijk kan wandelen; wordt voornamelijk in mountainbike, cyclocross en trekking gebruikt

SPD-SL: zijn de brede gele of rode plastieke plaatjes (geel = lichte speling, rood = geen speling), hiermee ga je geen kilometer ver stappen en wordt hoofdzakelijk gebruikt op de koersfiets; door het bredere raakvlak is de krachtoverbrenging van schoen naar pedaal beter en dus een hoger rendement

Persoonlijk opteer ik voor mijn fietstrekkings voor mijn mountainbike-schoenen met SPD-plaatjes maar neem ik gewone lichte sandalen mee om 's avonds rond te stappen. Voordelen: je fietsschoenen kunnen 's avonds verluchten, je voeten kunnen ook verluchten in de sandalen, een mooie wandeling 's avonds is geen probleem, ...
luct4 schreef:Hallo
Ik heb de Vaude Breeze, met SPD. Valt goed een stad op te bezichtigen, mijn brede voeten passen er redelijk in (itt. Shimano-schoenen), lekker luchtig, fietst goed. Ik reed er in mei mee naar Spanje (en in juni terug), niks te koud. Geen andere schoenen bij nodig gehad, wel een paar teenslippers (voor in de camping-douches etc).
http://tinyurl.com/6fuj8ro

Groetjes,

Carl
OK

leuke reacties. Ik heb nu std Sidi eagle schoenen, zitten leuk maar niet handig om mee te lopen. Ik heb zelfs al gedacht aan sandalen met SPD systeem onder. Ik heb nog gore-tex sokken liggen die ik dan bij aan zou kunnen doen wanneer het zou gaan regenen.

Groeten
Luc
Ik gebruik MTB-schoenen van Sidi met een lekker stijve carbon zool. Dat fietst het beste en je kunt er goed genoeg op lopen om even een supermarkt binnen te lopen of koffie te drinken. Voor 'savonds en op de rustdag heb ik lichte waterdichte wandelschoenen. Ik ben van mening dat schoenen geschikt zijn om te lopen, om te fietsen of geen van beide. Voor mij geen combinatieschoenen dus. Sowieso wil ik na een dag in de regen droge schoenen aan kunnen trekken.

Het pedaalsysteem dat ik gebruik is Bebop. Een heel fijn systeem dat veel "float" geeft, oftewel mijn voet kan een stukje heen en weer draaien zonder dat ik meteen uitklik. Ik heb hier baat bij, omdat één van mijn knieën slecht is. Het systeem is vanwege patentgezeik helaas slecht leverbaar in Europa.

Het meest gebruikte pedaalsysteem is SPD van Shimano. Ik ben hier ook mee begonnen, maar ik vind het een slecht systeem. De veer drukt je voet altijd in één stand, en als het pedaal of plaatje slijt heb je kans dat er ruimte komt in de verkeerde richting: je voet kan een stukje kantelen. Dat vinden je enkels onplezierig.

De systemen die ik zou aanraden zijn Time ATAC en Look Quartz. Simpele, robuuste systemen die meer float geven dan SPD. Van beide systemen zijn goedkope varianten op de markt, die ook nog eens beduidend lichter zijn dan SPD's van dezelfde prijs. In beide systemen blijft ook minder modder achter dan in SPD.

Groetjes,

walter
waltertje schreef:Het pedaalsysteem dat ik gebruik is Bebop. Een heel fijn systeem dat veel "float" geeft, oftewel mijn voet kan een stukje heen en weer draaien zonder dat ik meteen uitklik. Ik heb hier baat bij, omdat één van mijn knieën slecht is. Het systeem is vanwege patentgezeik helaas slecht leverbaar in Europa.
Hier wel eens gekeken?
http://www.velomobielonderdelen.nl/3519 ... _4_/1.aspx
Volgens mij rijdt topicstarter al met spd. Dat is ook prima voor trekking, dus het lijkt me handiger als je je spd-pedalen dan overschroeft naar je vakantiefiets, i.p.v. weer nieuwe pedalen te kopen. Als je één paar schoeisel wilt meenemen, zou ik eens kijken naar de Keen Commuter. Daar lees ik goede dingen over voor beide functies, lopen en fietsen. Als je dan inderdaad een paar Gore Tex of Sealskinz sokken meeneemt, ben je klaar voor alle weersomstandigheden. Je kunt natuurlijk ook gewoon je Sidi's aandoen op de fiets (kun je toch best een klein stukje op lopen voor terras, winkel, e.d.?) en dan een paar lichte sandalen o.i.d. meenemen voor op de camping, rustdag, etc.
Met Sidi Eagle kun je volgens mij wel een boodschapje doen of een terrasje pakken. Ik zou die lekker gebruiken.

Nadeel van 'alleskunners' is dat ze vaak alles niet zo goed kunnen. Bij mijn zwitsers zakmes kan ik daar goed mee leven. In het geval van fietsschoenen vind ik dat nogal een nadeel. Ik zou gewoon een paar lichte sportschoenen oid naast de Sidi' s meenemen, behalve als je helemaal niet wandelt naast het fietsen, dan zou een paar slippers of crocs ook voldoen.

Groeten
Eric
OK

ik zal het maar bij mijn gekende Sidi's houden en een setje Teva's
meenemen + gore-tex kousen voor de hopelijk niet aanwezige
natte dagen.

Groetjes
Luc
Lijkt me ideaal..

Groeten
Eric