Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met derailleur - Forum Wereldfietser

Problemen met derailleur

Goedendag,

Mijn probleem is als volgend:
Wanneer ik te hard trap, dan gaat het voorste tandwiel los. Dit te hard trappen is in weze wanneer ik wat harder op de pedalen ga staan om weg te fietsen. Het vreemde voor mij is dat het voorste tandwiel los vliegt in dat geval. Terwijl het achterste wiel de derailleur heeft.

Ik heb uiteraard alles schoon gemaakt en ingevet, maar het probleem blijft. Ik dacht zelf eraan om de derailleurspanning in te stellen door de schroefjes in en uit te draaien, maar ook dit heeft geen resultaat gehad.

Wat zou het probleem kunnen zijn? En wat zouden de oplossingen kunnen zijn?

Ik wil weer graag in de zwaarste versnelling flink kunnen doortrappen.

Alvast bedankt.
Vliegt het tandwiel eraf of schiet de ketting eraf? Het klinkt een beetje als een versleten tandwiel en/of ketting. Een heel zwaar verzet is overigens niet zo goed voor je knieen.
Wim
Zie ook hier grrrr@verouderde frames-websites: Slijtage en Waarom trapt mijn ketting door? © m-gineering.

De opmerking van Wim is overigens een hele goede; wil je nog lang probleemloos blijven fietsen en niet je knieën om zeep helpen dan is het verstandig om op soeplesse (dus met hoge 80-90 trapomwentelingen/min) te fietsen en niet op kracht; ook voor je fietsprestaties is het beter overigens.

Je hebt niet voor niets versnellingen!
mr s schreef: Wanneer ik te hard trap, dan gaat het voorste tandwiel los.
Van losvliegende tandwielen heb ik nog nooit gehoord (of je moet echt schroefjes kwijt zijn). Als het om een afvliegende ketting gaat dan is slijtage een mogelijke oorzaak. Prutsen met je derailleurschroefjes (zeker van de achterderailleur) zal dan niet helpen (als is me ook niet helemaal duidelijk welke schroefjes je juist bedoelt).

Het zou dus handig zijn als je het probleem veel duidelijker omschrijft.

En als je vaak op de zwaarste versnelling fietst dan ben je inderdaad je knieën kapot aan het fietsen, of je bent verschrikkelijk sterk of je hebt een fiets met verkeerde tandwielverhoudingen.

Renaat
Verschil is wel of mr s zijn zwaarste 53x11 of 44x14 is... dus om nu direct te stellen dat het niet goed is om altijd het zwaarste verzet fietsen is n beetje kort door de bocht.

Mbt het aantal omwentelingen/min.. daar zijn nog wel wat nuances in aan te brengen.
Ik heb een situatie bedacht waarin je inderdaad het beste altijd in het zwaarste verzet kunt fietsen: dit heet volgens mij singlespeed (?!) :lol: (versnellingen heb je niet voor niets)
kenben schreef:Verschil is wel of mr s zijn zwaarste 53x11 of 44x14 is... dus om nu direct te stellen dat het niet goed is om altijd het zwaarste verzet fietsen is n beetje kort door de bocht.
Mbt het aantal omwentelingen/min.. daar zijn nog wel wat nuances in aan te brengen.
Bij elk stoplicht begin ik weer bij nul omw/min, gelukkig niet met 44x14.
Leon
maar weer on-topic: toevalligerwijs ander wiel erin gezet of andere cassette? IN het eerste geval kan het zijn dat de sluitring te weinig draad heeft of dat de body te kort is. In 2de geval kan het denk ik alleen aan de sluitring liggen.