Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore XT - Racefiets - Forum Wereldfietser

Deore XT - Racefiets

Hallo,

Het achterwiel van mijn racefiets heeft onlangs de geest gegeven. Ik ben nochtans niet echt een bruut rijder of een zwaargewicht, maar op gegeven moment hoorde ik iets kraken en mijn wiel sleepte tegen mijn remblokjes. Ik ging er van uit dat het een gebroken spaak zou zijn, maar blijkbaar was de spaak sterker dan de naaf. Hoedanook, volgens de fietsenmaker was het niet meer te repareren.

Nu ben ik op zoek naar een nieuw achterwiel. Maar, de meeste fabriekswielen kan je enkel per set kopen (of bij de fietsenmaker een los achterwiel voor de prijs van een set :wink: ). Nu was ik wel al een tijd aan het denken om voor mijn randonneurfiets een voorwiel met dynamo te kopen. Voornamelijk omdat ik niet echt een degelijke, duurzame verlichtingsset op batterijen vind die de vergelijking met een dynamo doorstaat én betaalbaar is. Een mooie SON valt min of meer buiten mijn studentenbudget, maar ik heb de laatste tijd ook wel heel wat positieve dingen over de Shimano DH 3N 80 gelezen.

Om tot mijn punt te komen: ik zag op Rose.nl een aantal aantrekkelijk geprijsde zelfgebouwde wielsetten staan met deze dynamo ingebouwd (http://www.rose.nl/search/find/?q=shimano+dh+3n80+deore). Ik zou dus graag het voorwiel gebruiken voor mijn randonneur en het achterwiel voor mijn racefiets. Nu zijn deze wielen achter afgemonteerd met deore XT, is dit compatibel met mijn 9sp 105 cassette? En zijn deze "atb" wielen überhaupt geschikt voor racefietsen (ookal gebruik ik hem niet om competitie te rijden ofzo)? En zou ik, in acht genomen dat ik het achterwiel voor mijn racefiets wil gebruiken, dan beter 25 euro meer betalen voor de mavic velgen?

Hopelijk kunnen jullie het mij iets duidelijker maken. Alvast bedankt!
Nee, race(105)-achternaven zijn 130mm breed, MTB(XT)-achternaven 135mm; beide naven zijn overigens wel compatibel voor 8-9-10-etc-speed casettes; 7-speed heeft een afwijkende naafmaat (126mm). MTB(XT) wielen hebben behalve bredere naaf ook een bredere velg e.d. lijkt me niet optimaal voor een racefiets.

Een stalen frame kan het 5mm oprekken van de achtervork waarschijnlijk nog wel aan maar bij een alu(en helemaal carbon) frame zou ik het sowieso afraden.

Ik volg de fietsenmaker niet helemaal overigens, wat is er nu precies kapot? Als de naaf goed is kun je het wiel toch omspaken met een nieuwe velg?
Matthie9000 schreef:Nee, race(105)-achternaven zijn 130mm breed, MTB(XT)-achternaven 135mm; beide naven zijn compatibel voor 8-9-10-etc-speed casettes; 7-speed heeft een afwijkende maat (126mm brede achternaaf).
Misschien dat een stalen frame het 5mm oprekken van de achtervork nog wel aan kan, maar het is vast niet de bedoeling :P
.
En een velg voor een hybride is meestal breder dan wat je in een racefiets kwijt wil
Dat zijn dus waarschijnlijk 5 mm die mijn aluminium race-frame niet verwerkt krijgt?
Het probleem is dus dat mijn spaak uit de naaf is gescheurd. De naaf was zo gebouwd dat de spaken in een soort van lusje vastgemaakt waren, en dat lusje is afgebroken. En de velg had ook wel zijn beste tijd al gehad, dus ik denk niet dat het nog de moeite is om die te recupereren.

Zou ik Rose kunnen vragen om een race-achterwiel in combinatie met een voorwiel met deze dynamo? Heeft er iemand eigenlijk ervaring met de kwaliteit van die zelfgebouwde wielen door Rose?
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:Nee, race(105)-achternaven zijn 130mm breed, MTB(XT)-achternaven 135mm; beide naven zijn compatibel voor 8-9-10-etc-speed casettes; 7-speed heeft een afwijkende maat (126mm brede achternaaf).
Misschien dat een stalen frame het 5mm oprekken van de achtervork nog wel aan kan, maar het is vast niet de bedoeling :P
.
En een velg voor een hybride is meestal breder dan wat je in een racefiets kwijt wil
idd; was mijn post al aan het ‘upgraden’/bewerken ;-)
ThomasM schreef:Zou ik Rose kunnen vragen om een race-achterwiel in combinatie met een voorwiel met deze dynamo? Heeft er iemand eigenlijk ervaring met de kwaliteit van die zelfgebouwde wielen door Rose?
Ik zou het gewoon proberen; ze reageren goed en adequaat op mail is mijn ervaring.

Ik heb zelf destijds een XT/DH3N80 wielset (SARI T-19R velg; Exal SP19 kloon?) bij rose besteld omdat de velg van mijn (hybride) voorwiel versleten was en ik een naafdynamo wilde hebben; achterwiel heb ik momenteel nog over (als achterwiel aan vervanging toe is wil ik die omspaken met een betere(fatsoenlijke) achternaaf.

Ik vind persoonlijk de spaakkwaliteit van de wielen niet erg goed omdat zelfs ik (met mijn geringe ervaring) kon zien dat het voorwiel niet goed op spanning was en niet gecentreerd was (wel recht, maar geen idee hoe dat na x km zou zijn); dus zelf aangepast... Maar goed; als ze de prijs van gespaakte wielen zo belachelijk goedkoop maken tov. losse onderdelen en het ook nog enigsinds voor je in elkaar willen vlechten dan ben je zo wel erg goedkoop uit... :D

Wil je niet zelf bijspaken dan zou ik een nieuwe velg kopen en die naar een goede wielenbouwer brengen (je fietsenmaker is dat niet altijd), zeker voor een achterwiel.
Zou overigens niet te bang zijn om zelf een wiel te spaken; als je er rustig de tijd voor neemt en dit boekje aanschaft kun je in no-time zelf wielen bouwen en in ieder geval voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt.

Hier wat fototjes van mijn eigen (eerste) achterwiel voor mijn (stalen) racefietsje; heb bij dit achterwiel een oude (7-speed) naaf vervangen door een 9-speed achternaaf. Ik vond het allemaal reuze meevallen (ga overigens nog wel controleren/bijspaken na de eerste paar 100km.).

plaatje 1
plaatje 2
plaatje 3

(met schwalbe-durano-ik-betaal-toch-voor-28mm-waarom-krijg-ik-dan-maar-25mm banden)
ThomasM schreef:Zou ik Rose kunnen vragen om een race-achterwiel in combinatie met een voorwiel met deze dynamo?
Een mailtje naar Rose brengt raad.......
(is zeker mogelijk)
ThomasM schreef: Heeft er iemand eigenlijk ervaring met de kwaliteit van die zelfgebouwde wielen door Rose?
Ik ben er heel tevreden van.
Ik heb zelf zo'n voorwiel:
http://www.rose.nl/artikel/racevoorwiel ... aid:336508
En zo'n set:
http://www.rose.nl/artikel/race-wielset ... aid:401753
Je hebt nu een keer pech gehad, en dat zou ik niet nog een keer willen. Het belangrijkste onderdeel is de wielbouwer. Ik zou dus gaan voor een handgebouwd wiel dat gemaakt is dus een echte wielbouwer. Dat is belangrijker dan een fancy naaf of een dure velg.
Wim
Ik zou het zeker wel eens willen proberen om zelf een wiel te spaken.

Maar de zelfgebouwde wielen door Rose lijken mij wel scherp geprijsd. Aangezien ze goedkoper zijn dan de verschillende onderdelen apart te bestellen. Misschien dat ik dan best hen eerst eens mail om te vragen wat een combinatie van de door hen gebouwde wielen zou kosten
Je hebt nu een keer pech gehad, en dat zou ik niet nog een keer willen. Het belangrijkste onderdeel is de wielbouwer. Ik zou dus gaan voor een handgebouwd wiel dat gemaakt is dus een echte wielbouwer. Dat is belangrijker dan een fancy naaf of een dure velg.
Wim

Beschouw je de mensen van Rose als "echte wielbouwers"?

Alvast bedankt voor de reacties allemaal!
Nee
Wim
ThomasM schreef:   Titel:  Re: Deore XT - Racefiets  
Ik zou het zeker wel eens willen proberen om zelf een wiel te spaken.

Maar de zelfgebouwde wielen door Rose lijken mij wel scherp geprijsd. Aangezien ze goedkoper zijn dan de verschillende onderdelen apart te bestellen. Misschien dat ik dan best hen eerst eens mail om te vragen wat een combinatie van de door hen gebouwde wielen zou kosten

Citaat:
Je hebt nu een keer pech gehad, en dat zou ik niet nog een keer willen. Het belangrijkste onderdeel is de wielbouwer. Ik zou dus gaan voor een handgebouwd wiel dat gemaakt is dus een echte wielbouwer. Dat is belangrijker dan een fancy naaf of een dure velg.
Wim

Beschouw je de mensen van Rose als "echte wielbouwers"?

Alvast bedankt voor de reacties allemaal!
Ik heb een keer om een oude atb snel weer rollend te krijgen een wielset bij Rose gekocht (Deore naven, Mavic ... velgen, plain spaken) en ben teleurgesteld in de kwaliteit. Zoveel km's maakt die fiets niet, maar het achterwiel is al niet recht meer.

Zelf spaken kost tijd, maar vond ik erg leuk om te doen en het resultaat valt mij niet tegen: wielen zijn nog steeds 100% rond na een ±2500. Ik heb ook het boek van Musson gebruikt als leidraad, daarnaast zijn de tips op m-gineering.nl erg nuttig.

Sjors