Wim schreef:Mijn eigen droom camera is een digitale Leica M9 met 35 en 90 mm primes.
Wow Wim, dat is the best of the best wat je daar noemt op compactgebied. Kan je geen ongelijk geven het zijn nog steeds de twee brandpuntsafstanden die een groot bereik aan beeldhoeken afdekken. Inzoomen kun je prima doen door naar het object toe te lopen, of uitzoomen door meer afstand te nemen. Een 24-70/2.8 zoomlens kun je dan prima vervangen door een 35 of 50mm door gewoon wat heen en weer te lopen. Een fotojournalist zal willen zoomen omdat ie geen ruimte heeft om snel heen en weer te lopen op zoek naar het ideale standpunt, maar een fietsende toerist die niet op kwaliteit wil inboeten en niet het budget heeft voor een dure superzoom kan prima uit de voeten met een prime-lens. Less is more is altijd beter voor de creatieve geest, kijken doe je met je ogen, niet met je zoommogelijkheden. Je raakt met een prime ook beter ingesteld op de previsualisatie van de betreffende beeldhoek, je leert te denken voordat je op de ontspanknop drukt en stemt je inkadering daarop af. Alleen dat al is winst voor een beginnend fotograaf.
Een cameraatje dat momenteel nogal vergeleken wordt met de leica M9 is de fujifilm X100. Grote sensor, goede iso-waarden, super kwaliteitslensje: ideaal voor straatfotografie. Wil je een vleugje landschaps- en portretfotografie toevoegen dan zou ik toch voor een reflex kiezen en als extraatje ook de 85/1.8 meenemen. Superlensje. Voor fotograferen overdag kun je een standaardzoom nemen (minder lichtsterk, dus compacter w.b. afmetingen), maar bij weinig licht zoals sochtends of savonds dan is een lichtsterke prime toch een genot om te hebben.
Spelen met scherptediepte is afhankelijk van een aantal zaken:
1) grootte van de sensor (hoe groter hoe beter)
2) openingsdiafragma van de lens (hoe lichtsterker hoe beter)
3) brandpuntsafstand! (hoe langer hoe beter)
3) last but not least: afstand tot onderwerp (hoe dichterbij hoe beter)
Met andere woorden, verassend om te zien hoe ook met de nieuwe Fujifilm X10 met zijn kleine sensor ( 2/3 inch = kleiner dan thourthird, doch groter dan vele compacts) en een lichtsterk lensje F2-2.8 (28-112mm beeldhoek in 35mm equivalent) nog relatief goed kunt spelen met je scherpte-diepte bereik.
DPreview schrijft: "Its bright lens also means that the X10 can give more-blurred backgrounds than a DSLR or large-sensor mirrorless camera with a typical kit zoom (i.e. 18-55mm F3.5-5.6 or 14-42mm F3.5-5.6), which is useful for subject isolation when shooting portraits".
D5100+35/1.8, Fujifilm X100, Fujifilm X10 zouden mijn eerste drie voorkeuren zijn. Zelf fotografeer ik mijn reisjes overigens met een D700+35/2 en de 70-300VR. Die 35/2 is dan toch wel erg leuk om te hebben als je het melkwegstelsel op iso1600 wilt fotograferen.