Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crankbevestiging - Forum Wereldfietser

crankbevestiging

Hoe schadelijk is het voor je crank als je je fiets vervoert met een Twinny Load (crankbevestiging)?

m.v.g.

Ed
Edlaaw schreef:Hoe schadelijk is het voor je crank als je je fiets vervoert met een Twinny Load (crankbevestiging)?
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar ik raad het je ten zeerste af om crankbevestiging te gebruiken omdat er dan eerder schade kan ontstaan aan de cranks vanwege het krachtenspel. Framebevestiging is veel beter voor je mooie fiets. Voor een huis, tuin en keukenfiets zou ik er minder mee zitten.
Edlaaw schreef:Hoe schadelijk is het voor je crank als je je fiets vervoert met een Twinny Load (crankbevestiging)?

m.v.g.

Ed
zolang je er aan denkt af te stappen valt de belasting wel mee, een fiets weegt minder als de berijder. Wel wordt de crank er vaak niet mooier op, en niet alle typen passen. Klagen bij Felua gaat ook niet meer helpen :shock: .
Doorgaans gaat dat gewoon prima, maar zoals gezegd word het er meestal niet mooier op. Plus frame bevestiging staat gewoon een stuk stabieler (grijpt hoger op de fiets).

Wel is het van belang om de riempjes voor de wielen echt te gebruiken zeker wanneer het aluminium cranks betreft. Aluminium buigt namelijk niet maar breekt, terwijl je bij staal aan het buigen kunt merken dat de crank zijn langste tijd gehad heeft.

Verder kijk echt goed of de crank in de twinnyload passen, twee a drieweken terug nog weer een fiets gehad met een prachtige snee in de crank omdat de crank te breed was om in de klemming te passen.
Wat ik hier erg vaak zie zijn fietsen die achterop de auto staan met de achtertassen er nog op. Die hangen dan vol in de wind. Ik heb afgelopen paar jaar 2x gezien dat zulke fietsen op de A2 waar het weer 120 gaat van de auto waren gevlogen. En dan rij ik gemiddeld nog maar 1x per week die route, kun je nagaan hoe vaak ze er af vliegen.
Gek hé? :roll: .... Probeer voor de grap eens zo'n boodschappentas bij 120 km/u dwars uit het fietsraampje te houden. Daarna ook nog even met vlagerige tegenwind.
nsa1984 schreef:Verder kijk echt goed of de crank in de twinnyload passen, twee a drieweken terug nog weer een fiets gehad met een prachtige snee in de crank omdat de crank te breed was om in de klemming te passen.
Zo'n snee is uiteraard wel een flink breukrisico.
Leon