Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanwas bejaarde Wereldfietsers uit Zwolle? - Forum Wereldfietser

Aanwas bejaarde Wereldfietsers uit Zwolle?

Krijgen we nu een flinke aanwas van bejaarde Wereldfietsers uit Zwolle?
Eerste E-bike training van ROV Overijssel.
Fietsrijles voor de ebike lijkt me een prima idee. Als automobilisten waren velen duidelijk wegpiraten, en als fietsers gaan ze daar mee door. Ze hebben inderdaad nog veel te leren.
Wim
Oei...daar zet je wel wat neer...De E-bike word niet alleen door bejaarden gebruikt hoor. Kijk eens om je heen.
Het was dan ook met een dikke :wink: getypt!
We krijgen nog problemen met heropstappers. Een uur geleden had ik bijna een aanrijding om dat de grijze meneer er plotseling niet in slaagde om ook maar een beetje op de rechterhelft van het ruim 3 meter brede en verder volstrekt zonder hindernissen zijnde fietspad te blijven.
Leon
Volgens mij hoef je daar niet ouder voor te zijn; jonge scholieren, en volwassenen met earplugs in zijn daar ook erg goed in ..
Ik denk dat diverse Gemeenten in het land de fietspaden maar moeten gaan verbreden. Wat ik zoal tegen kom op een fietspad op een willekeurige dag in de week: ruiters, skeelers, skaters, hardlopers, wandelaars met of zonder loslopende hond(en), racefietsers in een soort ploegenachtervolging, schoolkinderen met 3 of 4 op een rij, scootmobiels, snelle scooters en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik verbaas mij nergens meer over, ieder zijn/haar meug, ik blijf vriendelijk en beleefd en tot op heden gaat dit altijd goed.
Zo kan je in ieder geval blijvend genieten van het fietsen, al is het wel oppassen geblazen, je moet tegenwoordig ogen van voren en van achteren hebben om je veilig voort te kunnen bewegen op het fietspad!
Overigens heb ik met E-bikers nog geen problemen ondervonden.
Frits
Racefiets-fietsers zijn het leukst, die gaan schreeuwen en zo als ze vinden dat je te veel ruimte inneemt op hun fietspad, ik wijk dan met m'n hertengewei stuur altijd nog iets uit naar links (puur reflexmatig), soms gaan ze dan achter elkaar fietsen :D.

Met ligfietsen werd ik laatst ook bijna de berm in gewerkt (en een vriend van me wérd de berm in gewerkt) omdat de aardige meneer met kind achterop (‘pappa wat heeft die meneer voor een fiets?’, ‘die meneer ligt’) tijdens inhalen lekker naar links ging uitwijken ondanks bellen (?).

Overigens een grappig verschil in Zweden; het viel mij op dat ik daar door diverse mensen bedankt werd voor bellen (je fietst daar vaak ook op trotoir net als in duitsland) :!: En dan fiets je vervolgens weer in Nederland...
Gouden tip van een wielren(!)maatje. Als je alleen fietst bij tegenliggers (vooral: auto's, groepen wielrenners) ruim vantevoren en zo lang mogelijk op het midden van de weg fietsen. Iedereen houdt dan netjes rechts. Op het laatste moment ga je dan zelf ook netjes naar rechts. Werkt tot nu toe perfect om op smalle wegen problemen te vermijden.

Totdat een slimme wereldfietser dit leest en "play chicken" met mij wil doen...
Dat werkt niet echt bij wielrenners, die gaan dan schreeuwen, want 2/3e van het smalle fietspad is van hun, en ze worden natuurlijk zeer giftig als ze afremmen moeten omdat jij het in je hoofd haalt van hun weg gebruik te maken :D (bij meerdere wielrenners versterkt dit effect :lol:)

toch wijken ze altijd wel uit want hun carbonnen stuurtje/voorvork/etc. moet natuurlijk niet knappen
rbregt schreef:Als je alleen fietst bij tegenliggers (vooral: auto's, groepen wielrenners) ruim vantevoren en zo lang mogelijk op het midden van de weg fietsen. Iedereen houdt dan netjes rechts. Op het laatste moment ga je dan zelf ook netjes naar rechts.
Dat doe ik standaard, toch bij auto's en bij fietsers waarvan ik de indruk heb dat ze niet van plan zijn opzij te gaan ('Hoezo, mogen we met tweeën geen fietspad van 3 meter volledig in beslag nemen?').

Dan houd je tenminste nog ruimte over om zelf wat naar rechts uit te wijken en zo de afstand tot het andere voertuig aanvaardbaar te maken. Als je die ruimte onmiddellijk afstaat (door zo rechts mogelijk te gaan rijden) dan krijg je vaak niet de nodige speling. Werkt trouwens vaak ook om de snelheid van auto's tegemoetkomende snel rijdende auto's terug te dringen. Natuurlijk moet je er nooit vanuit gaan dat ze effectief opzij zullen gaan.

Renaat
Volgens mij wekt dit alleen maar de nodige agressie en gevloek op.
Ik probeer ook wel eens, als ik zie dat 3 fietsers naast elkaar fietsen, naar het midden van het fietspad te rijden, echter als beiden niet van wijken willen weten, schiet je hier nog niets mee op en loopt de kwaadheid op.
Als men toch besluit achterelkaar te gaan fietsen, dan bedank ik gewoon even, in de hoop dat men zich zal verbeteren.
Wim schreef:Ze hebben inderdaad nog veel te leren
Ze? Wie bedoel je precies? Fietsers in het algemeen of alleen die met grijze haren?
Hier in ieder geval genoeg mensen die andere fietsers graag een lesje willen leren. :cry:
Frits schreef:Wat ik zoal tegen kom op een fietspad op een willekeurige dag in de week: ruiters, skeelers, skaters, hardlopers, wandelaars met of zonder loslopende hond(en), racefietsers in een soort ploegenachtervolging, schoolkinderen met 3 of 4 op een rij, scootmobiels, snelle scooters en zo kan ik nog wel even doorgaan.
of gewoon fietsers met van die dikke ortliebtassen lekker naast elkaar........
Frits schreef:Volgens mij wekt dit alleen maar de nodige agressie en gevloek op.
Die ervaring heb ik niet. En wel om de eenvoudige reden dat ik helemaal geen 'abnormaal' gedrag vertoon. Ik ga niet helemaal in het midden rijden, laat staan aan de verkeerde kant. Wat ik in ieder geval niet doe, is al om helemaal 'in de goot' gaan rijden (bij wijze van spreken) en zo nodig iets naar links opschuiven. Zeker van automobilisten weet ik natuurlijk niet zeker of ze niet vloeken, maar wat ik dat ik bewust uitwijk zal nauwelijks opvallen en zodra ze een 'normale' snelheid hebben ga ik netjes opzij.
Ik ervaar het in ieder geval als een techniek die aanzienlijk veiliger is dan bij snel rijdend en/of schijnbaar niet uitwijkende tegenliggers onmiddellijk zo rechts mogelijk te gaan rijden.
Frits schreef: Ik probeer ook wel eens, als ik zie dat 3 fietsers naast elkaar fietsen, naar het midden van het fietspad te rijden, echter als beiden niet van wijken willen weten, schiet je hier nog niets mee op en loopt de kwaadheid op.
Natuurlijk moet je er geen spelletje 'chicken' van maken.
55er schreef:Oei...daar zet je wel wat neer...De E-bike word niet alleen door bejaarden gebruikt hoor. Kijk eens om je heen.
Dat klopt, het is zelfs mogelijk om een E-mountainbike te kopen waarmee je de Alpen kunt bedwingen. Ik zie het al helemaal voor me.. :lol: