Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervelend kraakje aan de schoen/pedaal - Forum Wereldfietser

Vervelend kraakje aan de schoen/pedaal

Geluidjes aan de fiets(onderdelen) die je hoort tijdens het fietsen wijzen meestal op een naderend probleem. Daarom ben ik er nogal kien op om er achter te komen wat er aan de hand is. Dat lukt mij meestal heel goed, echter nu heb ik al een hele tijd een kraakgeluidje bij de neerwaartse beweging van mijn linkerpedaal. Het geluid lijkt uit de schoen te komen. Met andere schoenen heb ik er geen last van.
Ik kom er ,wat ik ook probeer, maar niet achter wat er aan de hand is.

De feiten en wat ik al geprobeerd heb:
- De crank is het absoluut niet.
- De Shimano pedalen PD-A530 heb ik de speling uitgehaald en van nieuw lagervet voorzien, ze draaien als een zonnetje. De pedalen en de schoenen hebben altijd geopereerd als koppel en ik heb er zo'n 7500 km mee gereden.
- De boutjes van de schoenplaatjes heb ik losgedraaid en van montagevet voorzien. WD-40 op de plaatjes spuiten help een aantal kilometers en dan begint het weer.
- De schoenen zijn in goede staat.

Heeft iemand nog een idee?
Hallo Bob,

Irritant dat gekraak.
1. heb je bij het monteren van de pedalen in de crank er ook aan gedacht deze van montagevet te voorzien ?
2. heb je gecontroleerd of er speling op de trapas zit ?
3. als het getik echt uit de schoen komt dan zijn volgens mij de enige opties het plaatje, of het contactpunt tussen de schoen en het pedaal. Misschien een ander plaatje monteren ?

Ik heb wel eens gehoord dat het smeren van de plaatjes de klachten kan verergeren. Succes !

Groet, Harry.
Ik heb precies hetzelfde:
- alleen met één paar schoenen, niet met andere schoenen.
- alleen linkervoet
Ik weet dus ook 'zeker' dat het uit de schoen komt, niet uit het pedaal.

Wat ik heb gemerkt:
hak van de linkervoet meer naar buiten draaien (te ver in feite) en het is voorbij.

Mijn hypothese (maar het speelt al zo lang dat ik me er inmiddels niet meer druk om maak):
De lucht in de zool rondom het plaatje wordt gecomprimeerd. Als ik de schoen draai kan die lucht ontsnappen.
De oplossing waar ik ooit aan gedacht heb: de ruimte in de zool waar die lucht zit volspuiten met 'kit'.

Andere gedachte: als inderdaad de hoek een rol speelt, kun je het plaatje dan nog iets in die richting verdraaien? (Betekent dus juist: verdraaien in de tegenovergestelde richting, dus méér naar binnen in mijn geval).

Tenslotte, wat Harry ook al schreef: als het om één schoen gaat, gaat het dus óók om één plaatje... plaatje vervangen...?

Grootste tikken- en rammelprobleem: je hoort het bijna altijd op een andere plaats dan waar - achteraf gezien - de oorzaak blijkt te liggen.
Ons voorspatbord én de standaard zaten los. Ik hoorde het overal behalve daar; -))
Is in een ver verleden al eens ter sprake geweest...kan het niet meer vinden.
Bleek achteraf een bosje sleutels te zijn in de jaszak. 8) Elke keer als het rechterbeen omhoog ging, gaat de jas aan de linkerkant naar beneden (hehe, ieder die dit leest maakt nu die beweging) en de sleutelbos in de jaszak maakte de tik...echt gebeurt!
Duurt ff voor dat je dat in de gaten hebt.
55er schreef:Is in een ver verleden al eens ter sprake geweest...kan het niet meer vinden.
Bleek achteraf een bosje sleutels te zijn in de jaszak. 8) Elke keer als het rechterbeen omhoog ging
Hahaha! Leuk :D
Bij mij kreunen de schoenzool en delen van het kliksysteem vaak tegen elkaar. Vaseline helpt tijdelijk.
Het kan ook iets inwendigs zijn in de zool van de schoen. Dan helpt wellicht gaatje maken, bisonkit inspuiten en lang laten drogen.
Leon
Bij mijn komt ook af en toe gekraak uit de zool/plaatje verbinding, maar het stoort me niet.

Kan er bij mij mee te maken hebben dat de schoenen af zijn. Ik wil die vervangen, maar wie weet hoe ik of/hoe ik aan SPD-R (de metalen) plaatjes kan komen?

Sjors
Heb dat ook gehad met een bepaald soort schoenen, het bleek de zool te zijn die bij de neergaande beweging tegen de cranck aanschuurde :D
Harry- schreef: Irritant dat gekraak.
1. heb je bij het monteren van de pedalen in de crank er ook aan gedacht deze van montagevet te voorzien ?
2. heb je gecontroleerd of er speling op de trapas zit ?
3. als het getik echt uit de schoen komt dan zijn volgens mij de enige opties het plaatje, of het contactpunt tussen de schoen en het pedaal. Misschien een ander plaatje monteren ?

Ik heb wel eens gehoord dat het smeren van de plaatjes de klachten kan verergeren. Succes !

Groet, Harry.
Hallo Harry
1. ja, dat is gedaan.
2. Heb ik gecontroleerd, er zit geen speling op
3. Dat zou inderdaad kunnen.
ankeric schreef:Ik heb precies hetzelfde:
Wat ik heb gemerkt:
hak van de linkervoet meer naar buiten draaien (te ver in feite) en het is voorbij.
Dat heb ik inderdaad ook gemerkt, maar ja zoals je in feite al zegt is dan je voetpositie niet meer ideaal.
ankeric schreef: Andere gedachte: als inderdaad de hoek een rol speelt, kun je het plaatje dan nog iets in die richting verdraaien? (Betekent dus juist: verdraaien in de tegenovergestelde richting, dus méér naar binnen in mijn geval).
Deze oplossing lijkt wat perspectief te bieden, dat ga ik nog proberen.
Bob ten Have schreef:Geluidjes aan de fiets(onderdelen) die je hoort tijdens het fietsen wijzen meestal op een naderend probleem.
-----------knip-----------

Als er geen spelling zit in de belangrijke onderdelen, lijkt me onbevangen doorfietsen de oplossing. Sommige geluiden, vermeende problemen in wording verdwijnen weer als je er geen zorgen over maakt.
Andere geluiden in dezelfde range (uit eigen ervaring):
  • het drukknopje op je broek.
    je zadel
    het trekkoordje van je zadelhoes
    de andere crank / pedaal
Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties tot nu toe, het heeft toch een paar tips opgeleverd. Het zit'm echt in de schoen cq het plaatje cq onderlinge afstelling. Daar ga ik het dan ook verder in zoeken.

@Sjirk M: Onbevangen fietsen, zeker wel, maar dan wel zonder dat @#*%@ kraakje :lol:
Hallo

Ik heb zelf ook eens zoiets aan de hand gehad.
Uiteindelijk bleek een v.d boutjes waar de voortandwielen mee aan de trapas zitten niet goed vast te zitten.
Op het moment dat ik de rechter trapper naar beneden trapte zat er een vervelende kraak in.
Reed ik over een slecht wegdek dan kon de kraak ook enige dagen weg zijn.

groeten Ada en Wil
Bob ten Have schreef:Geluidjes aan de fiets(onderdelen) die je hoort tijdens het fietsen wijzen meestal op een naderend probleem. Daarom ben ik er nogal kien op om er achter te komen wat er aan de hand is. Dat lukt mij meestal heel goed, echter nu heb ik al een hele tijd een kraakgeluidje bij de neerwaartse beweging van mijn linkerpedaal. Het geluid lijkt uit de schoen te komen. Met andere schoenen heb ik er geen last van.
Ik kom er ,wat ik ook probeer, maar niet achter wat er aan de hand is.
Zo had mijn Travelmaster al vanaf het moment van aankoop dat bij vochtig weer het rechterpedaal kraakte. Nooit echt zin gehad om er in te duiken. Als het zo specifiek is ga ik Eric het neit aan doen om er naar te (laten) zoeken. Mijn vermoeden was dat het plaatje en de pedaal soms iets teveel contact maken tijdens het pedalere, eh, trappen. Slijtplekken leken daar ook op te wijzen.

Afgelopen zomer tussen Bern en Belp (ooit opgevallen hoeveel Zwitserse plaatsnamen met een B beginnen?) begon de trapper steeds luidruchtiger te kraken totdat het lager het begaf en het pedaal niet meer wilde ronddraaien. In Belp meteen een setje klikpedalen gekocht. Sindsdien zo blij als een klein baasje rondgefietst, die combo pedalen lieten elk jaar hun sporen achter op mijn schenen. Ik kan aan het aantal littekens zien hoeveel fietsvakanties ik gedaan had tot afgelopen jaar.

Of het nu het ene of het andere was kan mij niet zo heel veel schelen, had hij maar geen pedaal moeten worden ;-)