Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Nederland naar Hong Kong - Forum Wereldfietser

Fietsen van Nederland naar Hong Kong

Beste Wereldfietsers,

Vanaf 4 december zal ik samen met mijn reisgenoot Bert vanaf Istanboel naar Hong Kong fietsen. Een ongelofelijke reis waar we acht maanden de tijd voor hebben genomen en die ons door Turkije, Iran, Turkmenistan, Oezbekistand, Tadjikistan, Kyrgizie en tot slot China zal voeren. Bert is 31 oktober vanuit Nederland vertrokken en bevindt zich nu ergens op de Balkan. Ik had helaas niet de tijd om ook het stuk door Europa te fietsen en zal per vliegtuig naar Istanboel vliegen om daar aan te haken bij Bert.

Ter voorbereiding hebben Bert en ik onder andere de kluscursussen van Marten gevolgd. Voor onze mede-cursisten en alle andere geinteresseerden zijn onze avonturen te volgen om http://www.amazingcyclingadventures.com.

In de zomer van 2010 zijn Bert en ik naar Marokko gefietst, een eerste kennismaking met het reizen per fiets. Echter de reis die staat te beginnen is van een heel ander kaliber. Ik heb de paklijst toegevoegd. Graag hoor ik of wij dingen zijn vergeten of over het hoofd hebben gezien en alle tips, trucs en mooie verhalen over de gebieden zijn natuurlijk van harte welkom. :)

Paklijst
De spullen opgesomd in de gedeelten toiletartikelen en techniek zijn voor Bert en mij samen. Er zullen vast nog een aantal foutjes in de lijst staan.

Fiets
Sputnik fiets
Ortlieb tassen
Vaude stuurtas
Vaude kaarthouder
Orlieb kanotas
Cateye
Ringslot
Spinelastiek
Spiegel

Kleding
Giro helm
Buff
Muts
Sjaal
Winterhandschoenen (paar)
Roeckl fietshandschoenen (paar)
Millet Cloudpeak regenjas
Vaude Air windjack
Jack Wolfskin fleece
Normaal t-shirt
Odlo Fietsshirt
Gore fietsshirt
Kaikkialla Zweethemd 2x
Merionwollen lang shirt
Regenbroek
Afritsbroek
Agu fietsbroek
Ultima fietsbroek
Mironowollen legging
Onderbroek 2x
Paar lange sokken 2x
Paar Human Nature wandelschoenen
Paar overschoenen
Paar Teva sandalen

Kampeerspullen
Kaikkialla Starpole Tent + 12 Haringen
Cumulus Panyam 600
Therm-a-rest matje
Pannenset
Ortlieb Waterzak 10l
Douchekop Ortliebzak
Bord
Beker
Spork
Zakmes
Petzl hoofdlamp
Primus Omnifuel(+reserve onderdelen) + Brandstoffles
MSR Miniworks EX Waterfilter
Plastic (afval)zakken

Toiletartikelen
Eagle Creek toilettas
Sneldrogende handdoek
Rol WC-papier
Bril + koker
Adidas Evil Eye Explorer Zonnebril + koker
Tandenborstel
Flos
Scheermesje + mesjes
Nagelknipper
Schaartje
Tekentang
Universele stop
Shampoo
Desinfecterende zeep
Huidcrème (Teatree lotion)
Zonnebrandcrème
Norit
Imodium
ORS
Antibioticum
Ibuprofen
Betadine tube
Voltare Emulgel
Pleisters
Demplast Watervaste Tape
Verbandrol
Rekverband
Steriele gaasjes
Draad en garen
Thermometer

Techniek
Schwalbe Marathon Winter (vouw) 1x
Schwalbe Marathon XR (vouw) 2x
Binnenband 2x
Conussleutel 15
Plakspullen + Bandlichters
Shimanon wet olie
Multitool
Spaaksleutel
Brooks zadelspanner
Kniptang
Kaliber
Freewheel afnemer (NBTII)
Ijzerdraad stuk
Tiewraps handvol
Toeclip straps
Plat stuk ducktape
Derailleurkabel 2x
Remkabel 2x
Koolstop set remblokjes 8x
Moertjes en boutjes handvol
Spaak met nipples 10x
Kabelloodjes 10x
Cassette 8speed 11-30 2x
Achteras LX met conus en vrijloop 2x
Kogels voor- en achternaaf set
SRAM 8-speed ketting 8x

Diversen
Notitieboekje
Adressen en tel. nummers
Paspoort
Vaccinatiepaspoort
Kopieën documenten (ook online)
Pasfoto’s
Pen + watervaste stift
Schaakspel
e-Reader
Ipod
Boxen voor de iPod
Reisgidsen
Landkaarten
Point-it
Moneybelt
Telefoon
Cadeautjes (zelfgemaakte ansichtkaarten)
Microfoon + oortjes
Internet bankieren accesoires

Bedankt alvast,

Thijs
Wandelschoenen, 2x buitenbanden, cassettes, naven, kogels, kettingen (8 maar liefst?), 1x afritsbroek zou ik zelf niet meenemen en dat is algauw een kilo of 3 à 4 bij elkaar denk ik, maar ik let nogal op het gewicht en ik weet niet veel van fietstechniek, als er iets kapot gaat is het: "wie dan leeft, die dan zorgt".
Vedet schreef:Beste Wereldfietsers,

Vanaf 4 december zal ik samen met mijn reisgenoot Bert vanaf Istanboel naar Hong Kong fietsen. Een ongelofelijke reis waar we acht maanden de tijd voor hebben genomen en die ons door Turkije, Iran, Turkmenistan, Oezbekistand, Tadjikistan, Kyrgizie en tot slot China zal voeren. Bert is 31 oktober vanuit Nederland vertrokken en bevindt zich nu ergens op de Balkan. Ik had helaas niet de tijd om ook het stuk door Europa te fietsen en zal per vliegtuig naar Istanboel vliegen om daar aan te haken bij Bert.

Ter voorbereiding hebben Bert en ik onder andere de kluscursussen van Marten gevolgd. Voor onze mede-cursisten en alle andere geinteresseerden zijn onze avonturen te volgen om http://www.amazingcyclingadventures.com.

In de zomer van 2010 zijn Bert en ik naar Marokko gefietst, een eerste kennismaking met het reizen per fiets. Echter de reis die staat te beginnen is van een heel ander kaliber. Ik heb de paklijst toegevoegd. Graag hoor ik of wij dingen zijn vergeten of over het hoofd hebben gezien en alle tips, trucs en mooie verhalen over de gebieden zijn natuurlijk van harte welkom. :)

Paklijst
De spullen opgesomd in de gedeelten toiletartikelen en techniek zijn voor Bert en mij samen. Er zullen vast nog een aantal foutjes in de lijst staan.

Fiets
Sputnik fiets
Ortlieb tassen
Vaude stuurtas
Vaude kaarthouder
Orlieb kanotas
Cateye
Ringslot
Hema lampjes
Spinelastiek
Spiegel

Kleding
Giro helm
Buff
Muts
Sjaal
Winterhandschoenen (paar)
Roeckl fietshandschoenen (paar)
Millet Cloudpeak regenjas
Vaude Air windjack
Jack Wolfskin fleece
Normaal t-shirt
Lang shirt
Odlo Fietsshirt
Gore fietsshirt
Kaikkialla Zweethemd 2x
Merionwollen lang shirt 2x
Regenbroek
Afritsbroek 2x
Agu fietsbroek
Ultima fietsbroek
Mironowollen legging
Onderbroek 2x
Paar lange sokken 2x
Paar Human Nature wandelschoenen
Paar overschoenen
Paar Teva sandalen

Kampeerspullen
Kaikkialla Starpole Tent + 12 Haringen
Cumulus Panyam 600
Therm-a-rest matje
Pannenset
Ortlieb Waterzak 10l
Douchekop Ortliebzak
Bord
Beker
Spork
Zakmes
Petzl hoofdlamp
Primus Omnifuel(+reserve onderdelen) + Brandstoffles
MSR Miniworks EX Waterfilter
Plastic (afval)zakken

Toiletartikelen
Eagle Creek toilettas
Sneldrogende handdoek
Rol WC-papier
Bril + koker
Adidas Evil Eye Explorer Zonnebril + koker
Tandenborstel
Flos
Scheermesje + mesjes
Nagelknipper
Schaartje
Tekentang
Universele stop
Shampoo
Desinfecterende zeep
Huidcrème (Teatree lotion)
Zonnebrandcrème
Norit
Imodium
ORS
Antibioticum
Ibuprofen
Betadine tube
Voltare Emulgel
Pleisters
Demplast Watervaste Tape
Verbandrol
Rekverband
Steriele gaasjes
Draad en garen
Thermometer

Techniek
Schwalbe Marathon Winter (vouw) 1x
Schwalbe Marathon XR (vouw) 2x
Binnenband 2x
Conussleutel 15 +17
Plakspullen + Bandlichters
Shimanon wet olie
Multitool van de Hema
Spaaksleutel
Brooks zadelspanner
Kniptang
Kaliber
Cranktrekker
Freewheel afnemer (NBTII)
Ijzerdraad stuk
Tiewraps handvol
Toeclip straps
Plat stuk ducktape
Derailleurkabel 2x
Remkabel 2x
Koolstop set remblokjes 8x
Moertjes en boutjes handvol
Spaak met nipples 10x
Kabelloodjes 10x
Cassette 8speed 11-30 2x
Achteras LX met conus en vrijloop 2x
Kogels voor- en achternaaf set
SRAM 8-speed ketting 8x

Diversen
Notitieboekje
Adressen en tel. nummers
Paspoort
Vaccinatiepaspoort
Kopieën documenten (ook online)
Pasfoto’s
Pen + watervaste stift
Schaakspel
e-Reader
Ipod
Boxen voor de iPod
Reisgidsen
Landkaarten
Point-it
Moneybelt
Hondenfluit (mocht ik deze nog kunnen vinden, anders overweeg ik een stok aan het frame)
Telefoon
Cadeautjes (zelfgemaakte ansichtkaarten)
Microfoon + oortjes

Bedankt alvast,

Thijs
Waaarom geen gewoon paracetalmol in plaats van ibruprofen?
Ibuprofen werk (licht) ontstekingsremmend?

En zal per persoon ook verschillen, ik reageer sterker op Ibuprofen dan paracetamol..

Voor de rest zie ik, net als Peter veel gereedschap en reservemateriaal. 3 banden, 8 kettingen en 2 cassettes, cranktrekker enz.. Poeh, dat lijkt me nogal wat.. Als je wat vervangingsmateriaal vooruit stuurt en 1 extra ketting per fiets mee neemt om af te wisselen. Dat lijkt me behoorlijk wat lichter..

En PDF-jes ipv reisgidsen?

Gr
Eric
reddingsdeken
Die Ortlieb Waterzak kan je ook thuislaten.
Te volumineus en al dat klotsende water maakt je toch maar onstabiel.
Beter een aantal PET flessen van 1.5 letter te vullen en rond je bagage te proppen.

Misschien een busje pepperspray tegen van alles en nog wat?
- ringslot: hoe maak je de fiets vast aan de bewoonde wereld?

- Plastic (afval)zakken: krijg je onderweg volop. misschien wat spullen (toilettas, kleding enz) in plastic draagtassen in je ortliebs doen. dan houd je je zaken droog en heb je altijd nog een plastic zak mocht het nodig zijn.

- Sneldrogende handdoek: microfiber toevallig? die vind ik super, voelen alleen niet zo prettig aan op de huid maar zijn erg compact

- Bril + koker: reserve bril voor de lange reis?

- Tekentang: kom je daar teken tegen, en in de winter?

- ORS: onzinnig product. Cola en chips doet hetzelfde en is overal verkrijgbaar (suiker+zout)

- immodium: handig als je toevallig met diarree op het vliegtuig moet, maar op een lange fietsreis een beetje overbodig (norit daarintegen...!)

- Ibuprofen: paracatamol (evt met coffein) is een goed alternatief en werkt naast pijnstillend ook meer ontstekingsremmend en tegen verkoudheid (slijmvliezen) en voor sommige mensen ook kalmerend. (is bovendien een leuk cadeautje, mensen vragen er altijd naar)

- neem je 3 buitenbanden maar 2 binnenbanden mee ??? 1 reserve buitenband is veel lichter, de rest thuis of bij vrienden klaarleggen zodat ze deze kunnen opsturen mocht het nodig zijn

- Multitool van de Hema: zou hier niet op besparen. je hebt veel mooi en duur spul maar neem dan ook een Leatherman Wave ofzo :-)

- heel handig zijn Powerlinks / schakels voor je ketting. heb je gelijk geen kettingpons meer nodig

- Hondenfluit: Nogal wat straathonden zijn doof en dan helpt een fluit niet. Pepperspray of KO spray is effectiever en geeft bovendien een veilig gevoel in het algemeen

- oordopjes zijn handig als je hostels bezoekt

- een USB stick met daarop Ubuntu of ander OS dat je in internet cafes kunt booten om vervolgens je bankzaken/email/enz te regelen. je wilt geen slachtoffer worden van keyloggers. je kunt er gelijk je (versleutelde) documenten op kwijt en backups van fotos op dumpen om maar wat te noemen. je kunt de stick dualboot maken en op de 2de partitie een Windows drive inrichten met Portable Apps met startmenu, portable office+firefox+virusscanners en al je windows tooltjes die je nodig denkt te hebben. evt. ook software om je GPS tracks onderweg af en toe uit te lezen. (heb al een falende microSD card meegemaakt op de gps..!)
Toon schreef:Die Ortlieb Waterzak kan je ook thuislaten.
Te volumineus en al dat klotsende water maakt je toch maar onstabiel.
Beter een aantal PET flessen van 1.5 letter te vullen en rond je bagage te proppen.

Misschien een busje pepperspray tegen van alles en nog wat?
Te volumineus? Tien liter zul je in bepaalde gebieden zeker nodig hebben. En wat dacht je van 7 harde PET flessen? Dat is stukken volumineuzer, vooral als je een paar dagen in stedelijk gebied bent en met lege flessen rondrijd. Niet handig dus. In mijn ervaring werken waterzakken (MSR dromedary welliswaar) perfect. Een klotsend effect daar zul je bij Pet flessen meer last van krijgen, vooral als ze half leeg/vol zijn, dan bij een waterzak waar je de lucht uit kunt drukken, en die je in een volle tas goed kan vastzetten.

Over pepperspray,

Dat lijkt mij alleen te overwegen in gebieden met grote beren populaties, maar dat is uiteraard heel persoonlijk. Ook al vind ik honden vreselijk, ik heb genoeg schijn aanvallen te verduren gehad in Kazakhstan, zou ik mij niet voor kunnnen stellen dat je baat zou hebben bij een pepperspray. Je kan niet zien of dat beest gaat bijten, en bij iedere schijnaanval naar zo'n hond spuiten lijkt mij geen optie. :wink: De beste bescherming lijkt mij gewoon een rabies vaccin, dan kun je er in principe hooguit een vervelende wond aan overhouden. Pepperspray voor algemeen gevoel van zekerheid vind ik een manier om jezelf voor de gek houden. Ook zou zo'n bus alleen maar je veiligheid vergroten als je hem constant aan je broekriem hebt hangen, wat redelijk absurd zou zijn. De enkele keer dat je daadwerkelijk een beer tegenkomt (of er een rond je tent hoort lopen) heb je meestal wel tijd om je bus erbij te pakken (geen ervaringsdeskundige :) )

Verder sluit ik mij bij mijn voorgangers wat betreft de opmerkingen over de hoeveelheid materiaal dat er mee gaat. Twee afritsbroeken? 8 shirts!!!?? :shock: Ik ben vast een viezerik, maar ik doe het zonder problemen met 4 (2 kort 2 lang). En het techniekgedeelte is al genoeg opgemerkt.
[quote="cyclingrecycled"] Te volumineus? Tien liter zul je in bepaalde gebieden zeker nodig hebben. En wat dacht je van 7 harde PET flessen? Dat is stukken volumineuzer, vooral als je een paar dagen in stedelijk gebied bent en met lege flessen rondrijd. quote]

Als je in stedelijk gebied rijdt, heb je zowiezo geen 10 liter water nodig. Naar mijn ervaring is in die landen waar Thijs door fietst voldoende water te vinden om dagelijks minimaal 1x bij te vullen, dus 10 liter is echt overbodig. Bovendien fietst hij in de stan landen in he tvoorjaar waar het dan zeker nog niet heet zal zijn.

Maar ja, jij hebt al zooooooooooveel meer ervaring dan ik dat ik je niet ga proberen te verbeteren :D
Als je wild gaat kamperen, is een Ortlieb-waterzak toch wel handig? Weegt leeg niks, neemt nauwelijks plek in en is gevuld gemakkelijk op de bagagedrager te leggen. Dat je fiets er instabiel door zou worden, heb ik nooit echt gemerkt (maar ik fiets er in een voorkomend geval dan ook niet urenlang mee).
Toon schreef: Maar ja, jij hebt al zooooooooooveel meer ervaring dan ik dat ik je niet ga proberen te verbeteren :D
Oh maar dat valt vast en zeker heeeeeeeeeeeeel erg mee hoor :(
Maar van ervaringen en meningen kunnen we natuurlijk alsnog verschillen! :)
cyclingrecycled schreef:Pepperspray voor algemeen gevoel van zekerheid vind ik een manier om jezelf voor de gek houden. Ook zou zo'n bus alleen maar je veiligheid vergroten als je hem constant aan je broekriem hebt hangen, wat redelijk absurd zou zijn.
Ik heb het met fietsen in het grote-boze-buitenland gewoon in de stuurtas Daar kan ik in een seconde aan komen want hij zit op een vast plekje. Is ook de logisch geachte plaats waar ik bijv. de portemonnee moet pakken als iemand daar onder dwang naar vraagt.

Al zou ik niet in de middle of Kazakhstan iemand in de ogen spuiten, ze weten je vast te vinden en ik wil niet weten wat ze dan doen :P

Maar goed, is in eerste instantie tegen de honden :) Hoewel je met honden en ook beren en zwijnen enz het vaker beter doet door ze niet in de ogen aan te kijken, je gezicht weg te draaien en gewoon stil staan wachten i.p.v. door hun territorium te crossen (en ze vervolgens ook nog te peperen)
@Thijs (TS): Je hebt mijns inziens teveel kleren bij je. Het voordeel van Icebreaker is dat je die niet hoeft te wassen. Dus waarom er twee meenemen? Wat je in Marokko nodig had op het gebied van kleren hoef je alleen aan te vullen met extra winterspul voor de rest niet. Laat de douchekop thuis. Als je een waterzak nodig heb om te douchen dan heb je niet teveel water, dus dan ga je niet douchen.
Als je XR's heb, waarom dan nog andere banden meenemen? Waarschijnlijk haal je Hongkong net. Je kunt in China ook banden kopen voor de laatste duizend kilometer.

@Toon en Cyclingrecycled: Beide methoden zijn handig. Bij het fietsen langs de taklamakan had ik een 6 liter waterzak en een iets van 4 petflessen. De waterzak heb ik wel weer naar huis gestuurd toen ik door de woestijnen heen was.

Je hebt trouwens wel een kettingpons nodig als je powerlinks mee neemt. Bijvoorbeeld bij ketting breuk of bij het op lengte maken van een ketting. op een goede tool zit een kettingpons.

pepperspray lijkt me een erg slecht idee. Leuk voor je veiligheidsgevoel maar geweld lokt alleen meer geweld uit. Als je het haasje bent dan ben je het haasje. En dan zie ik wel.

Als je me vraagt om verhalen dan verwijs ik liever naar mijn site, dat bespaart bandbreedte.
Ah wacht even, jij bent niet Bernadette Speet die als alias "cyclingreddevil" heeft. Het "cycling" gebeuren bracht me op het verkeerde been :D. Zij heeft namelijk vrachten van ervaring en voorwie ik enorm veel respect heb.
Maar bon, Thijs moet zelf maar beslissen over die waterzak.

Pepperspray is in principe wel handig voor gevaarlijke honden mocht uiteindelijk een stok en stenen niet helpen. Maar inderdaad als zelfverdediging tegen mensen niet. Dan kan je het beter over je heen laten komen. En ik spreek uit eigen ervaring in Rusland...

Thijs, nog een paar suggesties:
1 als je van plan bent in Tehran pas je Stan visa te kopen, kunnen deze coordinaten van de verschillende ambassades je misschien wel helpen. http://itchy-wheels.exploder.org/blog/?m=200706. (even scrollen). Sommige zijn namelijk lastig te vinden in achterafstraatjes. Let wel, deze info dateert van 2007, weet dus niet of die nog helemaal up to date is. Misschien dat Sjirk recentere info heeft...?
2 Kijk eens op Couchsurfing voor onderdak, dat kan erg tof zijn.
3 Verkies je benzine boven gas voor koken? Gasflesjes zijn redelijk makkelijk te verkrijgen als je rondvraagt in de wat grotere steden die iets van een outdoorzaak hebben. Gas is veel makkelijker dan benzine. Kost misschien wel wat meer ruimte (maar voor mij is het dat waard).
4 8 setjes remblokken lijken me wat veel. Een set nieuwe op de fiets als je vertrekt en 2 reserve setjes is voldoende.
5 Adressen en telefoonnummers ook van ambassades in geval van nood?
6 pot pindakaas en dropjes :D

Dit was het wel zo'n beetje met opmerkingen en/of suggesties.

Veel succes en vooral geniet ervan!!
Ik ga ook weer eens een duit in het zakje doen... heb opgeschreven wat je kunt achterlaten.

Hema lampjes - voor wat? je hebt een Cateye én een hoofdlamp...
Muts - lokaal aanschaffen; trouwens, helm houdt je hoofd ook warm
Sjaal - ander stuk kleding om je nek binden
Millet Cloudpeak regenjas of Vaude Air windjack - één is genoeg
Normaal t-shirt - lekker thuislaten, zeker geen katoen meenemen
Lang shirt - je hebt al merionwollen shirts en een fleece
Regenbroek - als het regent word je nat... en je benen blijven lang warm
Afritsbroek 2x - 1tje is genoeg
Ortlieb Waterzak 10l - PET flessen indien noodzakelijk
Douchekop Ortliebzak - ik had er ook één... nooit gebruikt
Plastic (afval)zakken - overal te krijgen, kopen al het nodig is
Schwalbe Marathon XR (vouw) - twee reservebanden lijkt me wel genoeg
Binnenband 2x - vier voor twee personen, makkelijk als je lek rijdt
Multitool van de Hema - beter een goede kopen (Topeak bv.)
Spaaksleutel - zit op een goede multitool
Kaliber - als ik wist wat het was... thuislaten dus
Cranktrekker - voor?
Ijzerdraad stuk - ligt zat langs de weg
Koolstop set remblokjes 8x - helft thuislaten
Cassette 8speed 11-30 2x - veel te zwaar en genoeg te vinden onderweg
Achteras LX met conus en vrijloop 2x - idem
Kogels voor- en achternaaf set - idem
SRAM 8-speed ketting 8x - 2 is wel genoeg
Kopieën documenten (ook online) - alleen online (uitprinten indien nodig)
Pasfoto’s - maken als je ze nodig hebt

Zo, dat scheelt :D
Succes,
Ali
Oh ja, en Toon...
hoe kun je nu stellen dat gas makkelijker is dan benzine?
Benzine is overal ter wereld te krijgen en dus hoef je nooit op zoek naar een buitensportzaak in Tashkent of Kashgar (hebben ze daar één?) om te zien of ze wel of niet een gasflesje hebben. Dan hoef je je daar dus ook niet druk over te maken. Wel zo makkelijk.
En wat is er zo veel gemakkelijker aan gas dan benzine?
Gas neemt meer ruimte in, zeg je zelf; is duurder in de aanschaf en is veel moeilijker te verkrijgen; dus ik zie niet in wat er makkelijker is aan gas.

groet,
Ali
sonali schreef:En wat is er zo veel gemakkelijker aan gas dan benzine?
Kraantje open, vuurtje, vlammetje. Kraantje dicht = uit. Regelen is makkelijk.
Leon (verder een ontzettende benzine-adept)
En iedere keer dat je je kraantje opendraait, je zorgen maken waar je volgende lading gas vandaan komt? Dat kookt niet lekker :D
sonali schreef:Oh ja, en Toon...
hoe kun je nu stellen dat gas makkelijker is dan benzine?
Benzine is overal ter wereld te krijgen en dus hoef je nooit op zoek naar een buitensportzaak in Tashkent of Kashgar (hebben ze daar één?) om te zien of ze wel of niet een gasflesje hebben. Dan hoef je je daar dus ook niet druk over te maken. Wel zo makkelijk.
En wat is er zo veel gemakkelijker aan gas dan benzine?
Gas neemt meer ruimte in, zeg je zelf; is duurder in de aanschaf en is veel moeilijker te verkrijgen; dus ik zie niet in wat er makkelijker is aan gas.

groet,
Ali
Gas in de klassieke doorprikblikjes is vaak ook gemakkelijk verkrijgbaar en je hoeft er echt geen buitensportzaak voor op te zoeken. In Perth had geen van de buitensportzaken in het schoppingcentre downtown deze blikjes op voorraad, maar in de general store in een gat van 400 inwoners wel! Dit geldt ook voor ijzerwinkels in Chili en in de bouwmarkten in Polen. Veel apparatendie men plaatselijk gebruikt branden op deze blikjes. De blikjes zijn lang niet altijd van het merk Campingaz, maar ze passen en branden prima.
Hier in Thailand heb ik geen brander bij me, want je eet hier op iedere straathoek uitstekkend voor een habbekrats. Aroi maak maak. Oef, het is bijna etenstijd!
Hoi Bert,
volgens mij liggen Perth, Chili, Polen en Thailand niet op de route Nederland-Hong Kong... maar ik kan me vergissen :wink:
Smakelijk eten!