Op welke manier wil je gaan navigeren?
Heb je een mobiele telefoon? En zo ja, wat voor één?
In mijn ogen zijn er 2 mogelijkheden:
Garmin:
Pro: Je wilt een lijntje achterna fietsen en niet nadenken of je links of rechts moet, van tevoren routes downloaden, waterdicht, goede accu, dummyproof
Contra: Duur, nog een apparaat met een beperkte functie
Smartphine, bij voorkeur Android
Pro: Apparaat minder, relatief goedkoop en aangezien ik het niet beter kan verwoorden dan Matthie9000:
Matthie9000 schreef:
Oh... en dan heb je gelijk muziek, een fototoestel (brakke kwaliteit), internet, buienradar, weet ik hoeveel navigatieprogramma's/kaarten (online en offline), vertaalprogramma's, alle handleidingen voor elk minuscuul onderdeel op mijn fiets, weet ik hoeveel boeken, een wekker, fourier-frequentie analyse om los te laten op je spaakspanning, oh.. en een telefoon...
Contra: bij fulltime navigatie is accu relatie snel leeg, weinig waterdichte modellen en wil je van tevoren routes inladen moet je een beetje handig met computers zijn.
Zelf gebruik ik een smartphone om even te checken of ik nog goed zit. Ding zit gewoon in mijn zak. Soms rijd ik een route (laad hem in in Osmand) en dan laat ik me op alleen audio sturen en dan kan ik ook rustig 5-6 uur fietsen voordat de accu leeg is. Het beeldscherm is de grootste accuverbruiker.
Afgelopen jaar bereid ik mijn route voor door even op google maps of papieren kaart te kijken langs welke plaatsen ik wil fietsen. En rij vervolgens op bordjes en wegnummers. Twijfel ik dan pak ik de telefoon, kijk even en kies dan mijn route. Moet ik een stad door dan zet ik google navigatie aan, zet het op lopen en laat me door geluidsaanwijzingen door de stad leiden. Werkt prima.
Ik heb nooit een Garmin op de fiets gehad, en die zal er ook niet meer komen.
Dus als je aan mij vraagt welke moet ik nemen: Motorola Defy+....
Overigens zijn hier pagina's over volgeschreven op dit forum... Succes!
Gr
Eric