Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leers-express Masstricht-Brussel stopt ermee. - Forum Wereldfietser

Leers-express Masstricht-Brussel stopt ermee.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling wordt de Intercity van Maasticht naar Brussel (via Luik) geschrapt. Voor deze trein had zich met name de vorige burgemeester van Maastricht Gerd Leers zich hard gemaakt. Het boemeltje van Maastricht naar Luik komt weer terug met de onderhand meer dan 50 jaar oude blokkendozen. Voordeel is dat deze trein weer gaat stoppen in Eysden.
Fietsen kunnen mee met een gewoon fietskaartje tot Eijsden en een internationaal fietskaartje naar Belgie. Te koop in alle automaten op de stations.
Pffff... Niet handig al die treinen die geschrapt worden. In Maastricht geraken was tot nog toe vrij makkelijk vanuit Leuven!
Is er ook iets bekend over de reden? Naast Leers was het ook Eurlings die als minister juist voor dit soort grensoverschrijdende treinverbindingen was. Alleen al voor Limburg werd er 35 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verschillende treinverbindingen (o.a. voor een nieuwe verbinding van Kerkrade naar Aken). Of staan die plannen nu ook in de ijskast?
Jammer, door de overstap in Luik ging altijd veel tijd en comfort verloren.

Sjors
Pedalero schreef:Is er ook iets bekend over de reden? Naast Leers was het ook Eurlings die als minister juist voor dit soort grensoverschrijdende treinverbindingen was. Alleen al voor Limburg werd er 35 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verschillende treinverbindingen (o.a. voor een nieuwe verbinding van Kerkrade naar Aken). Of staan die plannen nu ook in de ijskast?
De Leers Express is een zeer lange trein, terwijl er tussen Luik en Maastircht onvoldoende passagiers zitten voor zo'n lange trein. Er wordt nu gezegd dat de trein uit Maastricht in Luik aansluiting biedt op de IC vanuit Eupen via Brussel naar Oostende.
Als je in de Parkstad regio (ZO-Limburg) woont en naar West-Vlaanderen moet is eerst per fiets of auto (half uurtje, gratis parkeren) naar Welkenraedt en daar de IC oppikken een heel comfortabel alternatief.

Sjors
Pedalero schreef:Is er ook iets bekend over de reden? Naast Leers was het ook Eurlings die als minister juist voor dit soort grensoverschrijdende treinverbindingen was. Alleen al voor Limburg werd er 35 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verschillende treinverbindingen (o.a. voor een nieuwe verbinding van Kerkrade naar Aken). Of staan die plannen nu ook in de ijskast?
Je geeft zelf het antwoord min of meer al. Het was kennelijk meer een politiek prestigeproject dan dat het op werkelijke reizigersbehoeften was gebaseerd. De express was zwaar verliesgevend.
peter de rijk schreef:
Pedalero schreef:Is er ook iets bekend over de reden? Naast Leers was het ook Eurlings die als minister juist voor dit soort grensoverschrijdende treinverbindingen was. Alleen al voor Limburg werd er 35 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verschillende treinverbindingen (o.a. voor een nieuwe verbinding van Kerkrade naar Aken). Of staan die plannen nu ook in de ijskast?
Je geeft zelf het antwoord min of meer al. Het was kennelijk meer een politiek prestigeproject dan dat het op werkelijke reizigersbehoeften was gebaseerd. De express was zwaar verliesgevend.
Yep, dat kon je vanaf het begin aan elke trein zien: tien wagons op een rij met alles bij elkaar zo weinig passagiers dat ze gemakkelijk in één wagon hadden gekund.
Men wist het dus al vanaf het begin, maar ja, zo gaat dat.
Leon
bert sitters schreef:Fietsen kunnen mee met een gewoon fietskaartje tot Eijsden en een internationaal fietskaartje naar Belgie. Te koop in alle automaten op de stations.
Vanuit Maastricht volstaat toch een Belgisch fietskaartje (geen internationaal fietsticket), zoals hier beschreven staat: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... abb021a164 ? Je moet het uiteraard wel eerst kunnen kopen.