Additionally, paste this code immediately after the opening tag: City Night Line van Amsterdam naar Basel - Forum Wereldfietser

City Night Line van Amsterdam naar Basel

In augustus 2012 willen wij 10 dagen fietsen van noord naar zuid Zwitserland

Ipv het vliegtuig willen wij de City Night Line gebruiken van Amsterdam naar Basel en terug.
Heeft iemand praktijk ervaring met het rijden in deze trein?

Wij willen gebruik maken van een couchette of 2 persoonscoupe.

Ben benieuwd naar ervaringen op deze nachttrein.

John
Vikingar schreef:In augustus 2012 willen wij 10 dagen fietsen van noord naar zuid Zwitserland

Ipv het vliegtuig willen wij de City Night Line gebruiken van Amsterdam naar Basel en terug.
Heeft iemand praktijk ervaring met het rijden in deze trein?

Wij willen gebruik maken van een couchette of 2 persoonscoupe.

Ben benieuwd naar ervaringen op deze nachttrein.

John
Prima verbinding. Is alleen bijna nooit op tijd. Maar als je alleen naar en van Basel wilt is dat geen probleem.
En minder stress dan vliegen. En goedkoper denk ik.

Als je vroeg bent kun je meestal in een 4-persoons-couchette boeken. Een 2-persoonscoupé is luxe, maar duurder.
Goed vroeg boeken via de treinreiswinkel, je hebt dan altijd de goedkoopste prijs.

Peter
Ik heb deze route een paar jaar geleden gedaan.
De trein is zo'n beetje het beste wat er is als je met de fiets op pad wilt. Doen!
Leon (die verder een hekel heeft aan het OV, dus ga maar na)
@Peter in eerste instantie wilden wij met het vliegtuig. Maar het gehannes met de fiets voor en na het vliegen plus de effecten van de CO2 uitstoot heeft ons doen besluiten de trein te nemen. Terwijl het op de trein het Roll on Roll of Principe is :D
Bovendien het prijs verschil tussen trein en vliegtuig is niet groot. Als je de couchette/slaapcoupé meetelt.

@Leon Ik heb een OV kortingskaart dus de trip wordt iets goedkoper :lol:

Van de week plaats ik vast een voorboeking bij de treinreiswinkel.
Dit jaar met de fiets in Arnhem op deze trein gestapt. Ik had een slaapstoel en heb redelijk geslapen. Ik vind het een geweldige trein om snel en goedkoop (ik geloof dat ik 60 euro voor een enkele reis heb betaald) met je fiets ergens te komen. Volgend jaar weer!
Is zo'n slaapstoel hetzelfde idee als wat je in een bus hebt? En zit je dan in zo'n klein coupeetje met 6 of 8 stoelen, of in een coupe zoals in Nederlandse treinen gebruikelijk is?

Ik vind de CNL ook een perfecte oplossing om ergens te komen (heb tot nog toe steeds een bedje geboekt). Als je vroeg boekt is het bovendien erg goedkoop. Dat mag ook wel, want als je kijkt hoe lang je er volgens de dienstregeling al over doet... In de praktijk zijn vertragingen van een uur eerder regel dan uitzondering vertelde een conducteur me deze zomer op weg naar Praag. Dat correspondeert met mijn ervaringen in de CNL naar bijvoorbeeld München.
Wij hebben deze trein gebruikt in de zomer van 2010 van Basel naar Utrecht.
Ging erg goed. Station Basel is duidelijk en ruim van opzet. Met zijn vieren hadden wij een 6 pers.cougette die we met al de tassen erbij wel vol kregen :wink: Natuurlijk wel de gebruikelijke haast/stress met in/uitstappen maar geen drama. Het is natuurlijk perfect om te gaan slapen en wakker te worden (bijna) op de plaats van bestemming. Reserveren hebben wij via de treinreiswinkel gedaan.
Slaapstoel biedt wel wat meer ruimte dan die in een bus, maar neem zelf altijd een 6 pers. couchette: ik slaap dan minimaal 7 uur, wat niet gaat lukken in een slaapstoel.

Ook wel een paar keer een 2 persoons coupe gehad: vooral fijn omdat je meer privacy, grotere bedden, dekbed i.p.v. dekens en natuurlijk een ontbijtje krijgt.
Maar de meerprijs wat mij betreft niet waard als je alleen reist.

Ik vind vooral ook de efficiency van de CNL heel prettig: je reist terwijl je slaapt: ik ben regelmatig een lang weekend in CH geweest, zonder dat het veel vrije dagen of slaap kostte.

Sjors
In 2010 van Zürich naar Arnhem gereist. Heel goed bevallen. Slaapcabine voor 2 pers. genomen. Hoewel niet groot, relatief geringe meerprijs biedt veel, vooral privacy en comfort. Aan te rqaden: alle bagage in de coupe meenemen. En idd. niet te zwaar tillen aan aankomst- en vertrektijden.
Ook ik een groot voorstander van reizen per trein.
Je hangt je fiets in de beugel en klaar.

Dit jaar met de CNL van Munchen naar Arnhem, had notabene de kaartjes via mijn dochter [treinreiswinkel] per sms in Nederland besteld, een kwestie van de juiste code intikken en hup daar kwamen de kaartjes incl. fietskaartje uit de automaat. Erg relaxed.

Ik deed per trein naar huis:

Dresden - Arnhem.
Basel - Arnhem.
Munchen - Arnhem.
Parijs - Arnhem.
Narbonne - Arnhem.
Wenen - Arnhem.

Zit er nu aan te denken om volgendjaar vanuit Warchau met de trein terug te gaan, geen gedoe met je fiets in een doos pakken die je niet voorhanden hebt. Makkelijk naar het station te fietsen en geeft veel minder stress :D


Henk

kunst en fietswerk
bouke6708 schreef:In 2010 van Zürich naar Arnhem gereist. Heel goed bevallen. Slaapcabine voor 2 pers. genomen. Hoewel niet groot, relatief geringe meerprijs biedt veel, vooral privacy en comfort. Aan te rqaden: alle bagage in de coupe meenemen. En idd. niet te zwaar tillen aan aankomst- en vertrektijden.
Maar sommige aankomsttijden van airlines kunnen ook wel eens uitlopen. Op Schiphol heb je pech als je op de Polderbaan landt. Dan nog wachten op je fiets die als laatste wordt aangeleverd. Vervolgens je fiets weer rijklaar maken en je banden oppompen. Waarom heeft Schiphol geen hogedrukpomp?
bert sitters schreef:Maar sommige aankomsttijden van airlines kunnen ook wel eens uitlopen. Op Schiphol heb je pech als je op de Polderbaan landt. Dan nog wachten op je fiets die als laatste wordt aangeleverd. Vervolgens je fiets weer rijklaar maken en je banden oppompen. Waarom heeft Schiphol geen hogedrukpomp?
Nogal wat gedoe inderdaad, dat gevlieg. Als je met comfortabele, snelle nachttreinen voor een redelijke prijs in een 2-persoonscoupé niet alleen naar Basel en München, maar ook naar Spanje en Italië zou kunnen reizen, zou ik daaraan zeker de voorkeur geven boven vliegen. Maar dat zit er helaas niet in.
Ik zat laatst te kijken hoe ik volgend jaar in Noorwegen kan komen. Treinreiswinkel verkoopt tickets Arnhem - Oslo. Met twee keer overstappen reis je van Arnhem, via Keulen (!?), Kopenhagen en Göteborg in 26 uur naar Oslo. Hoewel vliegen me niet aanstaat (uitstoot/verpakkingsgedoe/kans op schade) zou het me niet verbazen als ik volgend jaar voor het eerst met de fiets ga vliegen.
Heel leuk al die reacties dat geeft ons een idee hoe het reizen met de trein is.

Jammer alleen dat die 's nachts rijd :)
Waar stal je je fiets in zo'n trein? Kan je die met een ketting vast leggen of kan iemand hem er bij de eerste de beste halte zo uit tillen?:)
twdi schreef:Waar stal je je fiets in zo'n trein? Kan je die met een ketting vast leggen of kan iemand hem er bij de eerste de beste halte zo uit tillen?:)
Er is een fietscoupé waar je je fiets verticaal kan ophangen. Het is inderdaad verstandig je fiets met een slot te zekeren.
Best mede treinreizigers :wink:
Waar laten jullie de fietstassen? De fietstassen vervoeren wij in het vliegtuig in een grote (lichte en opvouwbare) Flightbag van Radical Design over de transportband. Wij hebben ieder 1 grote opvouwbare tas waar 4 fietstassen in kunnen. Is daar een aparte ruimte voor?
Vikingar schreef:Waar laten jullie de fietstassen?
Gewoon in de ruimte waar ook de fiets is.
Als er weinig of geen fietsen zijn (wat de conducteur weet), laat ik ze gewoon op de fiets en hang ik de fiets ook niet op. Wel zet ik de fiets dan vast met een sjorband (Standaarduitrusting. Ook handig op veerboten)
Als er wel veel fietsen zijn, of komen, gewoon gezellig opstapelen met z'n allen. Je moet dan alleen even opletten of er meer mensen zijn met JOUW merk en kleur tassen, om niet met de verkeerde tas te vertrekken :oops:
Ik neem naar de slaapcoupé alleen mijn stuurtas (camera + papieren) en het rackpack mee (met boek en toiletspullen, en wat er toevallig (?) nog meer in zit).

Peter
Ik sleep alle tassen mee naar de coupe. Vaak loop ik even twee keer heen en weer. Je hebt toch tijd zat aan boord van de CNL. M'n fiets zet ik inderdaad op slot.
Dit voorjaar CNL naar Basel genomen, en terug vanuit Zurich. Fiets in de haak hangen en verder geen omkijken aan, wel alle tassen naar de couchette gesleept, bij alle stations kunnen mensen de fietswagon in komen, dus je bagage is niet helemaal veilig lijkt me. in basel ruim de tijd om de fiets en bagage uit de trein te halen. Zorg wel dat je op tijd alles weer bij je fiets hebt, Basel ligt vlak na de douane, en de Zwitsers nemen dat nogal serieus, een douane man gaat niet opzij als hij bezig is met een paspoort controle om jou met tassen te laten slepen!