Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Forum Wereldfietser

x

x

x
We hebben je dit al vaker uitgelegd, en mij lijkt dat je fietsenmaker je goed heeft voorgelicht: het aantal versnellingen is niet belangrijk, maar hoe licht je lichtste verzet is wel. 34 tandjes is prima. Wel moet ik zeggen dat je toch niet boven gaat komen als je niet minder meeneemt.
Wim
Ik zou het hondje voor het karretje spannen :wink:

Henk

Kunst en fietswerk
Een 'bergverzet' houdt bij derailleurfietsen simpel gezegd in dat je vóór drie tandwielen hebt (in plaats van twee zoals je bij racefietsen nog wel eens ziet), dit derde tandwiel is het kleine tandwiel (of 'blad') die je bij het klimmen gebruikt.

Het verzet geeft aan wat het bereik is van de versnellingen (lichtste versnelling = grootste blad achter in combinatie met kleinste blad voor; zwaarste versnelling = kleinste blad achter icm grootste blad voor; die 'range'/dat bereik is het verzet.

Het aantal versnellingen geeft het aantal stapjes aan in het bereik. Je gebruikt overigens niet alle versnellingen; normaal gesproken gebruik je deze combinaties:
- grootste tandwiel voor i.c.m. 4-5 kleinste tandwielen achter (bij afdalen)
- middelste tandwiel voor i.c.m. 4-5 middelste tandwielen achter (normaal)
- kleinste tandwiel voor i.c.m. 4-5 grootste tandwielen achter (bij klimmen).

In de praktijk maakt het hierdoor weinig uit of je 21, 24 of 27 versnellingen hebt (verkopers van elk jaar nieuw model xxx fiets zullen het hier niet mee eens zijn). En bij klimmen met 20 a 25kg bagage zit je toch in het laagste verzet en dan zou je graag willen dat je voor nog net een tandwieltje meer had en achter vice versa.

Het grootste nadeel van 21 versnellingen is wat mij betreft dat je minder makkelijk (later) upgrade naar 8-9-10-speed. Het lijkt mij overigens slimmer om een wat oudere of tweedehands fiets (wel goed onderhouden) te kopen en het resterende geld in lichtere/betere uitrusting te steken. Dat is wat ik ook gedaan heb en ik heb er geen moment spijt van gehad.
x
Wim schreef:We hebben je dit al vaker uitgelegd, en mij lijkt dat je fietsenmaker je goed heeft voorgelicht: het aantal versnellingen is niet belangrijk, maar hoe licht je lichtste verzet is wel. 34 tandjes is prima. Wel moet ik zeggen dat je toch niet boven gaat komen als je niet minder meeneemt.
Wim
Inderdaad, als je met die 21v in Tours als strandde zie ik het ook duister voor je in.
Leon
wakkeropdefiets schreef:Bedankt voor de uitleg matthie.

Lichtere bagage kan ik niet vinden en het gehele personeel van Beversport heeft er ernstig in meegepuzzled. 20 kilo voor alles inclusief eten en water en kampeerspullen is niet buitensporig.

Alleen de hotelfietsers hebben veel minder bijzich behalve dan de portemonnaie die is veel groter.

En hond voor de fiets spannen.
Dorus is het er niet mee eens, hij zegt dat ie geen kaart kan lezen en ik maar voorop moet.
Lichtere bagage is een kwestie van overwegen wat je wel of niet mee wil nemen.
Lichter hoeft niet altijd veel duurder te zijn als je voor minder gaat.
Zie hiervoor andere draadjes mbt lichtgewicht pakken.

Een dikke buidel heb je niet nodig als hotel fietser gezien in hotels vaker een stuk plastiek wordt geaccepteerd en je bij campings veelal contant afrekend. Nog een extra voordeel hebben die hoteltrappers :roll:

Je hond probeerd er onder uit te komen met een smoes lijkt 't. Een paard kan immers ook geen kaart lezen en wordt ook voor de wagen gespannen. :D

Al met al een dapper avontuur om met fiets + hondekar de bergen over te steken.
Veel succes, met voldoende geduld/tijd zul je er heus wel komen.
Klimmen is vooral conditie en kracht, bij hellingen van 20 % heb ik meestal nog marge om terug te schakelen. (max. 22-32) Ik kan me voorstellen dat een wereldfietser die al maanden onderweg is daar nog vrolijk wat tandjes bijsteekt.

Een 22-34 combinatie is mijnsinziens meer dan voldoende, maar je kan ook nog naar een 22-36 gaan. (m-gineering en vele anderen hebben een 12-36 cassette in het assortiment.) Bovenal zou ik dus aanraden om conditie te kweken (en neem de hond mee, dan kan ie op vakantie naast je lopen).

Ik heb overigens eerder al eens gezocht hoever een hond kan lopen en dat blijkt vrij vergelijkbaar te zijn met een mens: honden die hun leven spenderen in de handtas van hun bazin vallen na 100 meter uitgeput neer, honden van marathon lopers lopen alle trainingen mee. De marathonafstand lijkt voor de meeste honden wel wat de limiet hoewel er duitse schepers zijn die door hun heen en weer geren eigenlijk het dubbele doen. Trainen dus!

Om je conditie op te volgen is het handig om je rustpols bij te houden bij het wakker worden. Die reageert heel snel op trainingen.
En voor je hond hoef je niet zo bang te zijn. 24 t. voor 36 t. achter en een trapfrequentie van 60 omw/min dan ga je met 5,3 km/uur de berg op. Uiteraard speelt de helling een belangrijke rol maar ik schat dat je rondom de 5 % als snel het kleinste verzet met al dat gewicht zal moeten gebruiken.
EnriceV schreef:Klimmen is vooral conditie en kracht
Bij hellingen tot zo'n 12% kom je er met geduld en een licht verzet zoals genoemd ook. Accepteer dat je 4 km/u gaat. Zo heb ik diverse mensen vrolijk de Ventoux zien beklimmen en ben ik met 30 kg bagage zelf niet stuk gegaan op de Stelvio, al was het wel een ***-eind omhoog :lol:
Leon
Leon schreef:
EnriceV schreef:Klimmen is vooral conditie en kracht
Bij hellingen tot zo'n 12% kom je er met geduld en een licht verzet zoals genoemd ook. Accepteer dat je 4 km/u gaat. Zo heb ik diverse mensen vrolijk de Ventoux zien beklimmen en ben ik met 30 kg bagage zelf niet stuk gegaan op de Stelvio, al was het wel een ***-eind omhoog :lol:
Leon
Dat is absoluut waar, maar hoe beter je conditie, hoe minder inspanning het kost en hoe leuker je het vind. Bovendien is conditie in tegenstelling tot extra verzetten: gratis, thuis geleverd en gezond :-D.

Onderschat niet het verschil tussen je thuisconditie en je "ik-ben-nog-maar-twee-weken-onderweg-en-rijd-slechts-80-km-per-dag" conditie. (om nog te zwijgen van de "de-laatste-keer-dat-ik-minder-dan-8-uur-per-dag-fietste-is-vijf-maand-geleden" conditie.)
- grootste tandwiel voor i.c.m. 4-5 kleinste tandwielen achter (bij klimmen)
- middelste tandwiel voor i.c.m. 4-5 middelste tandwielen achter (normaal)
- kleinste tandwiel voor i.c.m. 4-5 grootste tandwielen achter (bij afdalen).

@ Matthie9000
Heb je hier niet iets verwisseld? Als ik het me goed herinner, klom ik voor mijn Rohloff toch echt op het kleinste blad voor en de grotere tandwielen achter...
wimmo17 schreef:- grootste tandwiel voor i.c.m. 4-5 kleinste tandwielen achter (bij klimmen)
- middelste tandwiel voor i.c.m. 4-5 middelste tandwielen achter (normaal)
- kleinste tandwiel voor i.c.m. 4-5 grootste tandwielen achter (bij afdalen).

@ Matthie9000
Heb je hier niet iets verwisseld? Als ik het me goed herinner, klom ik voor mijn Rohloff toch echt op het kleinste blad voor en de grotere tandwielen achter...
Nee, hier in Nijmegen worden achterwiel en trapas omgedraaid :D (heb het al aangepast ;-))
EnriceV schreef:Klimmen is vooral conditie en kracht.
Anderen zeggen: Klimmen zitten tussen de oren.

Had Cipollini geen conditie? Had Cipolini geen kracht??? Maar klimmen kon 'ie niet.

Gerd
GerdC schreef: Had Cipollini geen conditie? Had Cipolini geen kracht??? Maar klimmen kon 'ie niet.

Gerd
geen wonder:
Afbeelding

Dat een prof niet kan klimmen is relatief. Ook die rijdt een gewone sterveling nog steeds fluitend in de vernieling :D .
m-gineering schreef:
GerdC schreef: Had Cipollini geen conditie? Had Cipolini geen kracht??? Maar klimmen kon 'ie niet.

Gerd
geen wonder:
Afbeelding

Dat een prof niet kan klimmen is relatief. Ook die rijdt een gewone sterveling nog steeds fluitend in de vernieling :D .
I know. Ik ben in de Pyreneen ooit ingehaald door de Vuelta. Zelfs maar even aanhaken bij de bus, was voor mij volstrekt onmogelijk.
Dat doet er m.i. niets aan af dat het niet zo is dat conditie en kracht de bepalende factoren zijn voor de vraag of je kan klimmen of niet.

Gerd
Een laag gewicht helpt. Klimmers zijn klein en mager.
Wim
Een laag gewicht helpt. Klimmers zijn klein en mager.
Een laag gewicht help zeer zeker,
Dit jaar ging ik met een lichte randonneur [25mm bandjes] met slechts 13 kilo aan bagage incl. tent en brander etc. [zelf 4 kilo lichter in gewicht :) ] fluitend en met 2 vingers in de neus Col du Galibier 2645 m. over. Ik rook trouwens niet. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
klein? lange mensen maken betere hefbomen toch? ;-)
wimmo17 schreef:- grootste tandwiel voor i.c.m. 4-5 kleinste tandwielen achter (bij klimmen)
- middelste tandwiel voor i.c.m. 4-5 middelste tandwielen achter (normaal)
- kleinste tandwiel voor i.c.m. 4-5 grootste tandwielen achter (bij afdalen).

@ Matthie9000
Heb je hier niet iets verwisseld? Als ik het me goed herinner, klom ik voor mijn Rohloff toch echt op het kleinste blad voor en de grotere tandwielen achter...
Inderdaad zijn klimmen en afdalen hier verwisseld.
henkfietst52 schreef:
Een laag gewicht helpt. Klimmers zijn klein en mager.
Een laag gewicht help zeer zeker,
Dit jaar ging ik met een lichte randonneur [25mm bandjes] met slechts 13 kilo aan bagage incl. tent en brander etc. [zelf 4 kilo lichter in gewicht :) ] fluitend en met 2 vingers in de neus Col du Galibier 2645 m. over. Ik rook trouwens niet. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Kan die hond dan niet gewoon lopen in de klim? Scheelt flink in gewicht.

Desalniettemin geldt voor hond en baas: training helpt ook, misschien wel meer dan een lager gewicht.