Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kustroute in frankrijk - Forum Wereldfietser

kustroute in frankrijk

wie heeft er al eens gefietst langs de kust vanaf ROYAN met de overzet naar POINTE DE GRAVE en verder langs de kust tot CAP FERRET zeeoversteek naar ARCACHON en verder langs de kust tot BAYONNE,en verder naar SAINT-JEAN-PIED-DE-PORT,hoe zijn die smalle paadjes te bereiden en de zeeoversteken is dat op bepaalde tijdstippen en wanneer,de weg van Bayonne naar st.jean-pied-de-port is dit een drukke weg of fietsvriendelijk,indien mogelijk graag info,met veel dank.
> hoe zijn die smalle paadjes te bereiden
Schillen en 20 minuten koken :wink:
Sorry. Je bedoelt vast de stippellijntjes op de Michelinkaart. Geen idee. Ze zien er wel interessant uit. Meestal zijn dit soort michelinlijntjes onverhard, dus als het rul zand is wordt het een zware tocht.

> de weg van Bayonne naar st.jean-pied-de-port is dit een drukke
> weg of fietsvriendelijk

Deze weg is op de Michelinkaart een vette rode lijn en is dus druk en fietsonvriendelijk. Gelukkig zijn er witgekleurde alternatieven. Als je voor je lol gaat en heel wilt thuiskomen fiets je die.

Voor de ponten zou ik in het frans googelen op de naam van beide kanten + ferry, horaires etc. etc.

Leon
mobilette schreef:wie heeft er al eens gefietst langs de kust vanaf ROYAN met de overzet naar POINTE DE GRAVE
Ikke! Dit voorjaar. De andere kant op, en ik ben aan de oostkant om de baai van Arcachon gereden dus de oversteek bij Arcachon heb ik niet gemaakt.
hoe zijn die smalle paadjes te bereiden en de zeeoversteken is dat op bepaalde tijdstippen en wanneer,
Je bedoelt neem ik aan de betonpaden die door de Duitsers zijn aangelegd ivm. kustpatrouille per motorfiets? Die rijden over het algemeen goed waar ze gerenoveerd zijn, zo lang je niemand tegenkomt. :) Passeren betekent dat een van beide partijen moet afstappen en in het duinzand ernaast moet gaan staan. Authentiek zeventig jaar oud beton is niet bijzonder strak en vlak meer, dus in de niet gerenoveerde delen zitten veel kuilen en gaten. Toch heb ik er veel plezier gehad, het is er wel prachtig fietsen.

Het veer bij Royan vaart in het voorseizoen ongeveer om de anderhalf uur, in juli en augustus om de 45 minuten volgens http://tinyurl.com/d65l7eu (opent pdf met schema). De boot vanuit Pointe de Grave vertrok in elk geval niet op de tijd die op het grote bord aangegeven stond :!: Een stukje voor het tolhuisje staat, verdekt opgesteld tussen de rijen wachtende auto's, een klein bordje met de volgende afvaart. Dat geeft wel de juiste tijd aan. Belangrijk om in de gaten te houden als je denkt dat je nog wel even een broodje kunt gaan eten...

Veel fietsplezier gewenst,

Carl
mobilette schreef:wie heeft er al eens gefietst langs de kust vanaf ROYAN met de overzet naar POINTE DE GRAVE en verder langs de kust tot CAP FERRET zeeoversteek naar ARCACHON en verder langs de kust tot BAYONNE,en verder naar SAINT-JEAN-PIED-DE-PORT,hoe zijn die smalle paadjes te bereiden en de zeeoversteken is dat op bepaalde tijdstippen en wanneer,de weg van Bayonne naar st.jean-pied-de-port is dit een drukke weg of fietsvriendelijk,indien mogelijk graag info,met veel dank.
Daar loopt langs de hele kust een Voie Verte, zie kaart: http://www.tourisme-aquitaine.fr/upload ... ycloFR.pdf

Afbeelding
Zie voor foto's ook: http://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html
vooreerst moet ik jullie bedanken voor de zeer goede site's die ik van toegestuurd kreeg,hier kan ik mee verder,en sorry voor de schrijffout,het is berijden natuurlijk.
Een jaar of tien geleden ben ik van Amsterdam naar San Sebastian gefietst.

De pont van Cap Ferret naar Arcachon is m.i. - op mooie dagen - niet te doen met een fiets met bagage. Om in Cap Ferret bij de pont te komen moet je een heel steile hoge smalle stenen trap van - in mijn herinnering - zeker een vijftigtal treden afdalen. Toen ik er op een mooie najaarsdag aankwam, stond de trap stampvol met mensen die ook met de pont meewilden. Nadat ik de situatie een tijdje had aangezien, zag ik - met enige tegenzin - maar een oplossing: Rechtsomkeer en alsnog om de baai heen fietsen.

Zoals ook anderen al gezegd hebben is het meestal niet moeilijk om in Frankrijk een verkeersarme route uit te zoeken.

Gerd
Gaaf. Hoe doen jullie dat met overnachten? Tentje gewoon ergens opslaan of ga je dan van camping naar camping?

En met de fiets? Met de ketting aan een tent vast leggen werkt niet echt....
twdi schreef:Gaaf. Hoe doen jullie dat met overnachten? Tentje gewoon ergens opslaan of ga je dan van camping naar camping?
In Frankrijk zijn in totaal meer dan tienduizend campings. Er zijn er dus altijd meerdere binnen fietsbereik. Prijzen variëren vanaf het vriendelijke verzoek om op zondag te wachten tot er op maandag iemand komt om 2 euro op te halen tot 15 euro voor één persoon met tentje.
De fiets staat gewoon tegen een boompje naast de tent. Ik doe hem op slot met een slotje dat net iemand tegenhoudt om hem zomaar mee te nemen. Als we met tweeën zijn zet ik de fietsen zo tegen elkaar dat ze niet weg te pakken zijn zonder lawaai te maken.
Voor het overige: grote steden in Nederland zijn de zo'n beetje de gevaarlijkste plekken ter wereld als het gaat om fietsdiefstal. Daarbuiten komt dat veel minder voor, zeker buiten de steden, al was het maar dat er in het buitenland niet zoveel dieven zijn die op mijn fiets zouden passen; daar voor is die gewoon te groot.
Wel een beetje oppassen in grote en hippe steden en toeristenoorden waar veel Nederlanders komen.
Leon
twdi schreef:Gaaf. Hoe doen jullie dat met overnachten? Tentje gewoon ergens opslaan of ga je dan van camping naar camping?

Op het stuk waar de vraag over ging, wemelt het in elk geval tussen Arachon en Royan van de campings. In/bij St-Jean-PdP geeft het boekje van de Jacobsroute er 4, maar zelf heb ik daar wegens hevig gieten en zin om onder pelgrims te verkeren in een auberge gezeten; van die dingen is het dorpje helemaal vergeven.

Ik heb een enorme tent waar mijn fiets in kan, maar dat doe ik vrijwel nooit, hij staat eigenlijk altijd op zijn ringslot naast mijn tent. Buiten Nederland weet toch niemand wat een ringslot is, dus een dief zal denken dat de fiets ondeugdelijk is en hem laten staan. :wink: Er zijn mensen die een snelspanner openzetten of de remkabels loshalen zodat de dief in ieder geval niet verder komt dan de eerste bocht - niet vergeten alles vast te maken voor je zelf weer opstapt... Mocht je de behoefte gevoelen, trouwens, om je ketting mee te nemen, dan is er op campings bijna altijd wel een hekje of boom te vinden om hem aan vast te maken.

Groetjes,

Carl
Op kleine campings op het platteland van Frankrijk is in mijn geval* de kans groter dat ik mijn sleuteltje kwijt raak dan dat mijn fiets gejat wordt...

* ik heb een 15 jaar oude fiets, 99% vd Fransen passen er niet op, ik ben een oen met sleuteltjes, berg ze altijd te goed op...

Groet
Eric
Ik ben vorig jaar van Bayonne langs de kust naar Royan gefietst, om het Bassin D'Arcachon heen. Het noordelijkste deel gaat landschappelijk nog enigszins, maar je moet wel héél erg veel van dennenbomen houden als je het driehonderd km lang wilt uithouden tot Bayonne. De kleine bospaadjes zijn verder goed te fietsen en bestaan ten zuiden van Arcachon meestal uit schelpen, vergelijkbaar met wat er in NL op de waddeneilanden ligt (en in de zomer zijn ze net zo druk :wink: ). Volgens mij kun je beter een stuk over de voie verte langs de Garonne fietsen en dan weer afbuigen naar Saint Jean Pied-de-Port.
wimmo17 schreef:maar je moet wel héél erg veel van dennenbomen houden als je het driehonderd km lang wilt uithouden tot Bayonne.
Ja, en niet te vergeten de geur (stank) van die rotbomen 8)

Afbeelding