Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een lichte fiets uit 1936 - Forum Wereldfietser

Een lichte fiets uit 1936

Het lijkt wel of fietsen steeds lomper en zwaarder worden. Hier een stalen Barra randonneur van nog geen 8 kg uit 1936, inclusief drager, spatborden en verlichting: http://www.bikequarterly.com/images/vbq13coverMR.jpg
Misschien is deze wel een beetje al te fragiel, maar het geeft te denken.
Wim
Wim schreef:Het lijkt wel of fietsen steeds lomper en zwaarder worden. Hier een stalen Barra randonneur van nog geen 8 kg uit 1936, inclusief drager, spatborden en verlichting: http://www.bikequarterly.com/images/vbq13coverMR.jpg
Misschien is deze wel een beetje al te fragiel, maar het geeft te denken.
Wim
Zie je wel, vroeger was alles beter.
Nostalgia ain't what it used to be
Mooi!
Was het die dagen normaal dat er een relatief stijl balhoofd op de fiets zat en een grote kromming van de voorvork? Het lijkt me dat je op die manier een relatief sterke vork moet 'bouwen', wel comfortabel...

Groeten
Eric
Dit zijn wel de fietsjes waar mijn hart sneller van gaat kloppen!

Zo'n kromming [voorbouw] in de voorvork rijdt erg confortabel.
Als je uren en dagen op de fiets zit als randonneur gaan die dingen wel mee tellen.

Heeft wel een beetje van mijn fiets weg.
Alleen de vork is minder gebogen.

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Barra was dan ook een soort halfgod. Deze zag ik op een Parijse expo deze zomer:

Afbeelding

Gelast alu! En vol vernuftige details waarvan ik dacht dat ze pas veel later werden 'uitgevonden' (A-head, geintegreerde kabels...).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu, dat zijn echt wel state-of-the-art fietsen, ik vermoed dat ook toen al het bouwen van een randonneur (randonneuse, zeggen de Fransen natuurlijk) in 3/10e buis meer als een extreme uitdaging werd gezien dan als een goed idee.
eric190173 schreef:Mooi!
Was het die dagen normaal dat er een relatief stijl balhoofd op de fiets zat en een grote kromming van de voorvork? Het lijkt me dat je op die manier een relatief sterke vork moet 'bouwen', wel comfortabel...

Groeten
Eric

als ik een lineaal langs het plaatje hou: 76 graden en 0mm naloop! Lijkt me niet bepaald ideaal
CarlW schreef:Barra was dan ook een soort halfgod.
dat half klopt wel: hij was 3 turven hoog :D

Gelast alu! En vol vernuftige details waarvan ik dacht dat ze pas veel later werden 'uitgevonden' (A-head,
Is geen echt ahead, er zit gewoon draad op de vork, er steekt alleen een stompje uit boven de draad om de voorbouw op te klemmen
Afbeelding

Maar idd vol vernuft, Barra verzon bv de eerste cantilevers

Nog meer plaatjes hier
m-gineering schreef:
eric190173 schreef:Mooi!
Was het die dagen normaal dat er een relatief stijl balhoofd op de fiets zat en een grote kromming van de voorvork? Het lijkt me dat je op die manier een relatief sterke vork moet 'bouwen', wel comfortabel...

Groeten
Eric

als ik een lineaal langs het plaatje hou: 76 graden en 0mm naloop! Lijkt me niet bepaald ideaal
:shock: Dat was niet mijn inschatting toen ik het plaatje bekeek... Maar vanwaar die grote krommingen in de vork?

Ik heb laatst een boek gelezen 100 jaar wielrennen* waarin me opviel dat de eerste jaren van de wielrensport regelmatig voorvorken sneuvelden. Als ik het plaatje van die fiets zie kan ik me dat ook voorstellen, of zie ik iets met mijn lekenoog over het hoofd...

* Afbeelding
eric190173 schreef: Ik heb laatst een boek gelezen 100 jaar wielrennen* waarin me opviel dat de eerste jaren van de wielrensport regelmatig voorvorken sneuvelden. Als ik het plaatje van die fiets zie kan ik me dat ook voorstellen, of zie ik iets met mijn lekenoog over het hoofd...
ga er maar vanuit dat dat niets met de geometrie te maken heeft, maar alles met de metallurgie, productiemethodes, de kwaliteit van de wegen en het onderhoud