Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opbouwen raceframe naar randonneur - Forum Wereldfietser

opbouwen raceframe naar randonneur

Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een schitterend mooi paars met veel chroom, onbeschadigd maar oud raceframe (een Pinarello Asolo) en vraag mij af of dit frame geschikt is om er een mooie randonneur van te (laten) maken. De framehoogte is 60 cm, en er zit een oude shimano 500 groep die nog prima funktioneert (commandeurs op de buis, voor 52/42 en achter 12 t/m 19). Het frame ziet er nog uit als nieuw. Met deze groep zal ik niet ver komen in de bergen vrees ik.

Graag leg ik jullie de volgende vragen voor:
1. Is dit frame geschikt (lees sterk genoeg) om er een randonneur van te maken met voor- en achterdragers ?
2. Volstaan Mavic CXP 33 velgen om een totaalgewicht van ongeveer 100 kg te kunnen dragen (83 kg van mij en ongeveer 17 kg voor de bagage), en zo ja wat is de maximale bandbreedte die ik dan kan monteren ? Of is het beter om andere - - sterkere wielen te laten maken.
3. is het mogelijk om aan voor- en achtervork oogjes te laten solderen/lassen waaraan tubus dragers kunnen worden gemonteerd ?

Hoewel ik nog geen offerte heb laten maken ben ik benieuwd of hier mensen zijn die wat inzicht hebben in de kosten van het laten ombouwen van deze fiets (ervan uigaande dat het frame sterk genoeg is) voor onderstaande zaken:
* nieuwe wielen Mavic als hierbovengenoemd of mogelijk een gelijkwaardig alternatief;
* oogjes aan voor- en achtervork;
* volledig nieuwe groep, bijv shimano 600 triple of liever nog een campagnolo groep met een triple crankstel;
* voor en achter tubusdragers;
* lichgewicht spatborden.
* Wie weet een gespecialiseerd adres waar ik advies kan inwinnen.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Fietsgroeten van Harry.
Lijkt mij niet geschikt voor zwaarder toerwerk; wel leuk om op te knappen als klassieke racefiets of voor lichtgewicht toeren (stuurtas + zadeltas), maar als je aan elk wiel 2 tassen wil hangen (je moet toch op de één of andere manier op 17kg komen) kun je m.i. beter investeren in een mooi 28" surly long haul trucker frame en die als randonneur opbouwen, zit je ook niet met oude groepen, 28mm bandbreedte limiet, etc.

Mogelijk is het wel hoor, zoek maar eens rond op m-gineering.nl naar triple conversie, bouw je fiets om en evt. 650b conversie.
Harry- schreef:Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een schitterend mooi paars met veel chroom, onbeschadigd maar oud raceframe (een Pinarello Asolo) en vraag mij af of dit frame geschikt is om er een mooie randonneur van te (laten) maken
vroeg 90-er jaren racefiets. Voor max 47mm hoge remmen dus is er geen ruimte voor spatborden tussen rem en band. Ook zonder spatbord krijg je er niet een fatsoenlijke band in. En verder is het natuurljk een italiaanse racefiets dus kort

conclusie: laat de fiets in zijn waarde en probeer er niet iets van te maken wat er niet inzit
Deze zomer opgeknapt: pinarello asolo, paars-zwart :-). Frame is niet geschikt voor brede banden, vooral de achtervork is krap, 28 mm is waarschijnlijk mogelijk, 35 mm kojaks kreeg ik er niet in.

Frame is in mijn geval van Columbus chromor buizen: goed spul, maar ik heb niet het gevoel dat er marge is om er veel bagage bij te nemen. Ik heb de wielen vervangen en de shifters. Verder vooral proper gemaakt en gesmeerd. Het originele balhoofd bleek een stronglight Delta en die is zeker enige zorgen waard.
Ik rijd zelf een Pinarello Asolo als racefiets, en heb daarnaast enige randonneurs opgebouwd op basis van 'oude' frames.

Met bovenstaande meningen ben ik het eens. Een Asolo is -wat mij betreft- een hele fijne racefiets, maar is volledig ongeschikt voor ombouw. Wil je een klassieke randonneur, dan moet je een langer toerframe zien te vinden. 't Is wel voor de liefhebber, puur rationeel gezien geeft een modern nieuw frame opbouwen (zoals bv de Long Haul Trucker) minder kopzorgen en meer mogelijkheden.
Ik zou de fiets ook laten zo de fiets nu is, een randonneur zoals bedoeld krijg je niet voor elkaar.
Daar horen spatbordjes, dragers, verlichting, bredere bandjes min. 25 mm op.

Zoals deze van mij bv.

AfbeeldingMisschien beter een Gazelle frame van marktplaats bv, daar staat genoeg aangeboden om daadwerkelijk een mooie randonneur van te bouwen.

Succes.

Henk

Kunst en fietswerk
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik neem jullie adviezen graag ter harte, de Pinarello blijft als slechtweer racefiets in gebruik en ik ga mij orienteren op een nieuwe vakantiefiets. In dat verband nog een vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met een Avaghnon 26'' stalen frame ? Wordt geleverd door Bike4travel in Rotterdam. Hoewel ik daar nog niet geweest ben heb ik na het bekijken van hun site het gevoel dat dit mooie fietsen zijn met een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ga er binnenkort eens kijken maar hou me graag aanbevolen voor adviezen c.q. ervaringen.

Groeten Harry
Heb al vele landen en tochten gefietst op Avaghon, heb al jaren 2 Avanghons.
Op de foto hier boven is mijn RVS randonneur waar er maar 2 van gemaakt zijn, hier fiets ik bv. Parijs-Brest-Parijs op.

Wat wil je graag weten?

Groet Henk

kunst en fietswerk
Harry- schreef:Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik neem jullie adviezen graag ter harte, de Pinarello blijft als slechtweer racefiets in gebruik en ik ga mij orienteren op een nieuwe vakantiefiets. In dat verband nog een vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met een Avaghnon 26'' stalen frame ? Wordt geleverd door Bike4travel in Rotterdam. Hoewel ik daar nog niet geweest ben heb ik na het bekijken van hun site het gevoel dat dit mooie fietsen zijn met een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ga er binnenkort eens kijken maar hou me graag aanbevolen voor adviezen c.q. ervaringen.

Groeten Harry
Hey, Ik heb een avaghon 28 inch en ben hier heel heel tevreden over. Hij rijdt best wel strak (wat ik apprecieer in een vakantiefiets) en het menselijk contact met de winkel in wageningen was super (met bike4travel heb ik nog geen ervaringen). Prijs/kwaliteit is het daar allemaal best ok. Ga er zeker eens langs om je te verdiepen.

Evert
Heb nog een aanvullende vraag. Nu de keuze gaat vallen op een frame met 26 " wielen ben ik er nog niet uit welk stuur het moet worden. Heb veel ervaring met een racestuur, zou op zich ook wel kunnen op zo'n fiets. Voordeel is dat je het stuur in verschillende posities kunt vastpakken, wat wel relaxed is voor je handen, en je kunt af en toe een andere in een andere houding zitten. Wat zijn jullie ervaringen met een (nagenoeg) recht stuur, is het niet vermoeiend om de hele dag je handen in dezelfde positie te hebben ? Heb ook wel eens gehoord dat je met een recht stuur problemen met je polsen kunt krijgen.
Groeten Hary.
Hoi Harry,

Mijn voorkeur gaat uit naar een race stuur, idd je kunt vele posities aannemen en ook nog eens lekker onder in de beugel hangen bergafwaards of op een lang recht eind tegen de wind in buffelen onder in de beugel. Voor mij is een rechtstuur te touristisch zal ik maar zeggen...Te rechtop, Te recht zo'n stuur.

Maar ik neem aan dat er andere meningen zullen volgen. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Mijn vakantiefiets heeft 26 inch wielen, en heeft een (relatief breed) racestuur. Voor mij is dat de ideale combinatie. Er passen brede banden op, van grof en stevig zoals de Marathon Extreme voor het zware werk tot de Panaracer Pasela voor het snelle werk met af en toe een stukje onverhard. Alleen voor het echt stevig off road rijden zou ik liever een recht (liever nog licht gebogen) stuur willen. Maar dan zou ik ook een echte mtb willen met een mooie verende voorvork.
Wim
Kun jij je fiets eens wat nader beschrijven Wim ? Misschien heb je ook een fotootje ?
Harry
en naar die van Henk ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig ! Jullie zijn zo te horen overtuigde racestuurfietsers in combinatie met 26 ". Ik denk dat ik ook neig naar die combinatie vandaar mijn aanvullende vragen
Harry- schreef:Kun jij je fiets eens wat nader beschrijven Wim ? Misschien heb je ook een fotootje ?
Harry
hier staan wel fotootjes (op 1/3e van boven)

commercieel
Die van mij is die zwarte fiets met verhoogd spd pedaal.
Wim
Harry,

Als ik jou was en je hebt het er voor over zou ik die fiets die Marten op de foto laat zien aanschaffen "gewoon" een super mooi karretje.

Marten, dat stuurtje [bovenste fiets] is dat nog verkrijgbaar???


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Harry,

Als ik jou was en je hebt het er voor over zou ik die fiets die Marten op de foto laat zien aanschaffen "gewoon" een super mooi karretje.

Marten, dat stuurtje [bovenste fiets] is dat nog verkrijgbaar???


Henk

kunst en fietswerk
Dat stuur is een OnOne Midge, maar ik kan ze niet meer leveren (On-One doet nu alles direct) Dat stuur was niet origineel, maar zeer geinspireerd op de WTB dirtdrop, en zo zijn er nu wel meer variaties.
Afbeelding

DIt is de Nitto versie, helaas alleen in oversize klemming
Zijvraagje mbt de orginele vraag; kun je een oud stalen raceframe goedkoop (zelf) overspuiten? Kwestie van oude verflaag zo veel mogelijk wegschuren, ontvetten met wasbenzine (oid) en met spuitbus overspuiten? wordt dat wat?