Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Biologic Reecharge - Forum Wereldfietser

Biologic Reecharge

Tijdens mijn zoektocht naar een apparaat die ik op mijn naafdynamo aan kan sluiten om stroom op te wekken en weer af te staan kwam ik de Biologic Reecharge tegen.
Hiermee kan ik mijn ipod en gsm opladen maar kan ik hiermee ook mijn GPS opladen?

Het is een Garmin Oregon 450 met USB uitgang en hierin zitten oplaadbare AA Batterijen NiMH 2700. Of kan ik mijn GPS misschien ook direct aansluiten op de Biologic Reecharge zodat de GPS altijd wordt voorzien van stroom?
Met de Reecharge weet ik niet, maar op het forum is diverse keren de Zzing langs gekomen. Als je daarop zoekt, vindt je een hoop info.
De Garmin kun je niet opladen aan dat apparaat, de kortste klap is dan een usb-lader voor AA batterijen meenemen een aan de Biologic Reecharge hangen denk ik.

Groeten
Eric
Klopt volgens mij niet, hier staat bijvoorbeeld een adapter waarmee de Oregon 450 via USB is op te laden; je zult dus wellicht een adapter nodig hebben maar het is wel degelijk mogelijk. Indirect kan inderdaad ook; ik gebruik zelf de zzing icm smartphone en deze batterijlader (AA én AAA, max 2):

Afbeelding
Matthie9000 schreef:Klopt volgens mij niet, hier staat bijvoorbeeld een adapter waarmee de Oregon 450 via USB is op te laden; je zult dus wellicht een adapter nodig hebben maar het is wel degelijk mogelijk. Indirect kan inderdaad ook; ik gebruik zelf de zzing icm smartphone en deze batterijlader (AA én AAA, max 2):
De Oregon 450 vind 't niet zo leuk om soms wel en soms geen stroom te krijgen met laden, wat je dus krijgt als je deze rechtstreeks aan je naafdynamo met een omvormer zou hangen. Een apparaat met buffer accu ertussen zodat de stroomtoevoer continue blijft is dan wel aan te bevelen. Je zou de batterijen van de Oregon ook via een penlite batterij lader kunnen opladen in je tas en deze daarna in de Oregon steken. Als je de USB poort op de Oregon benut voor laden moet je z'n waterdichtje jasje open maken en dat lijkt me niet aan te bevelen als je in de regen fietst.

zelf heb ik een B&M E-werk gecombineerd met een varta lader (usb aansluiting) waar 4 penlites (AA/AAA) in kunnen en dat werkt best goed.

succes,
Voorzien van stroom zou misschien kunnen maar zoals aangegeven kan wegvallen van spanning hinderlijk zijn.

Opladen van de accu's in het apparaat gaat niet. Vraag het anders even na bij WayPoint/Garmin GPS shop maar volgens de te vinden info kan dit type GPS geen accu's laden.
Martin_123 schreef:Voorzien van stroom zou misschien kunnen maar zoals aangegeven kan wegvallen van spanning hinderlijk zijn.

Opladen van de accu's in het apparaat gaat niet. Vraag het anders even na bij WayPoint/Garmin GPS shop maar volgens de te vinden info kan dit type GPS geen accu's laden.

USB stekkers in apparaten zitten vaak direct op een printje, en kunnen weinig mishandeling verdragen. Losse batterijen opladen scheelt een boel potentieel dure problemen
Is bij smartphones iig niet zo, ik heb eens rechtstreeks de +5v en aarde van een usb-stekker op de + en - pool van mijn accu in de telefoon moeten aansluiten omdat ik mijn telefoon met een corrupte rom had geflashed; hierdoor was opladen van de telefoon via de 'gewone' usb-poort niet meer mogelijk (en je kunt niet flashen op een lege accu ;-)); lijkt mij sterk als dit bij dure garmin apparaten niet zo is; maar anders is het nog een extra argument om nooit zo'n ding aan te schaffen :D.

Hoe dan ook is het verstandig om een lader te kopen met (batterij/accu)buffer (zoals de zzing)

de ‘mcGyver’-methode :lol:
Toch is het wel plezierig om de GPS op USB aan te sluiten. Alleen dan gaat het ding niet in slaapstand en heb je voortdurend de gps kaart voorhanden/ogen.
Zo'n mini usb stekker is natuurlijk veel te kwetsbaar voor op de fiets. Het wachten is op een degelijke, waterdichte aansluiting. Tot die tijd doe ik met een trillingsarme montageplaat van bikertech.de. Niet heel goedkoop maar het heeft al veel doorstaan. Ook voor Garmin's etc.

Afbeelding
Het wordt me al iets duidelijker. Voor de "veiligheid" kan ik misschien beter een usb oplader meenemen.
Nog twee vragen voor nu:

- is een dag fietsen (100 km) voldoende om twee (of evt vier) AA Batterijen NiMH 2700 op te laden?

- wat is eigenlijk het verschil tussen de Zzing en de biologic Reecharge?
nvt
Vraagje, doet de Garmin het als je de batterijen er uit haalt en alleen de USB-poort aansluit (dat kun je gewoon achter de computer uitproberen)? Als dat het geval is kun je met tussenkomst van een buffer de navigatie aansluiten op de dynamo.
Is dat niet het geval, en ik denk dat dat zo is, dan hoef je alleen maar een systeem te hebben om penlites op te laden...

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Vraagje, doet de Garmin het als je de batterijen er uit haalt en alleen de USB-poort aansluit (dat kun je gewoon achter de computer uitproberen)?
moet je wel een kabeltje maken waarbij je alles behalve de 0 en +5v hebt doorgeknipt, anders schiet ie direct in de communicatiemodus
m-gineering schreef:
eric190173 schreef:Vraagje, doet de Garmin het als je de batterijen er uit haalt en alleen de USB-poort aansluit (dat kun je gewoon achter de computer uitproberen)?
moet je wel een kabeltje maken waarbij je alles behalve de 0 en +5v hebt doorgeknipt, anders schiet ie direct in de communicatiemodus
Als die inderdaad voeding van de USB haalt, maar mijn hypothese is dat het apparaat helemaal niks doet omdat het maar één voedingsbron gebruikt, namelijk de batterijen.

Doet hij het wel met USB zonder batterijen dan zou je inderdaad zo'n kabeltje moeten gebruiken die jij aangeeft...

Groet,
Eric
Om me ook even in de discussie te mengen: een Garmin Oregon doet het prima op een externe stroombron.

Ook zonder batterijen krijg je de gebruikelijke melding "USB kabel gevonden. Wilt u naar massa opslag gaan? Ja/Nee". Daarvoor is geen aangepast kabeltje nodig.

Maar waarom zou je dat willen?

Frank
Inderdaad, die carkit met usb-uitgang die geschikt is voor de oregon 450 zou het toestel niet voorzien van stroom? Wat is dan 't praktisch nut ervan? Wat een vreemde, dure —en zeer uitgekleedde— smartphones zijn die garmin apparaten toch :D :lol:
Hypotheses overboord en we zijn er uit :D
De Oregon 450 GPS kan zelf geen oplaadbare batterijen opladen. U dient deze via een aparte oplader op te laden en in het apparaat te plaatsen. Sebastiaan - Futurumshop (support@futurumshop.nl)
tezamen met het feit dat spanning via USB mogelijk is. Een dynamo met omvormer incl buffer naar de Garmin en je bent klaar...

Gr
Eric

Die nog nooit een Garmin gemist heeft maar nu wel met zijn HTC zonder naafdynamo rustig de hele dag kan fietsen / navigeren....
nvt
Lijkt mij overigens zeer inefficiënt om zo'n toestel continu de batterijbuffer van je dynamo-oplader leeg te laten zuigen. Een smartphone zuigt je buffer gewoon leeg naar verloop van tijd (I found out the hard way :D); ik laad mijn smartphone pas op als de accu ervan een flink eind leeg is (zit een knopje op de zzing-lader om het laden aan/uit te zetten).

Persoonlijk denk ik dat je alsnog beter af bent met een batterijlader:

Dynamo » Zzing (oid) lader (buffer) » Batterijlader met 2xAA Batterijen

Dan steeds 2 batterijen uit de batterijlader omwisselen met de 2 batterijen in je garmin, scheelt je ook weer kabels en gedoe met waterdichtheid (usb stekkers != IP7x) omdat je alles in je stuurtas kunt doen.
Daar heb je gelijk in... Gewoon batterijen opladen dus..