Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat wil jij zien in een video over fietsen in Oman? - Forum Wereldfietser

Wat wil jij zien in een video over fietsen in Oman?

Deze winter gaan Douwe en ik naar Oman als alles goed gaat; als onze oude kater Willem van 20 fit genoeg blijft om even alleen te blijven (met oppas). Sinds een paar jaar maken we videos van onze reizen. Dus ook dit keer. Nu ben ik erg benieuwd wat de kijker terug zou willen zien in een video over een (fiets)reis door Oman. Wil jij me helpen? Ik hoop dat er wat aardige orginele script ideeën uit voortkomen.

Alvast bedankt!
Goed idee.

Ik zou graag willen zien hoe het landschap van Oman eruit ziet. Waarom zou ik daar willen gaan fietsen? Hoe zijn de wegen daar? Zijn de landschappen mooi? Wat maakt het land anders dan een ander land?
Ik zou graag willen zien hoe de mensen van Oman leven. Waar beleven ze plezier aan? Waarom zijn ze trots op hun land? Wat is hun cultuur? Zijn ze gastvrij?
Ik zou graag willen zien wat de mensen in Oman eten. En hoe bereiden ze dat?
En tenslotte zou ik graag willen zien hoe de mensen in Oman feest vieren. Wat voor muziek maken ze erbij en hoe wordt de vreugde tot uiting gebracht?

Wel wat ambitieus maar als je de lat niet hoog legt, kun je nooit een record halen.
Bedankt voor de tips Hans!
Daar kan ik wat mee. Nu maar hopen dat we bij een feestje worden uitgenodigd :wink:

Meer wensen welkom!
Met name de schrijfers onder de Wereldfietsers. Die weten namelijk bij uitstek hoe je een goed reisverhaal opbouwt toch? Maar ook alle anderen natuurlijk, want jullie zijn de kijkers!

Dus .... Wat wil jij zien in een video over fietsen in Oman?
De Sultan op de fiets

Jan
Een oryx natuurlijk!

En het liefste een hele kudde die achter je fiets aan rent. :D Voor de reservaten dien je wel een vergunning te hebben.

Interessante plekken:

- de meren en watervallen rondom Salalah (vooral in het regenseizoen)
- de Verloren Stad v/d frankincense route, ten noorden van Salalah. Kubar ofzo?
- de Rub al Khali 300km noordelijk van Salalah (Als je er toch bent ,de hoogste duinen van Oman en hoger als de duinen in de V.A.E. waar de Moreeb in Liwa gordel van Abu Dhabi de topper is)
- velden vol ja-knikkers in het binnenland zonder security (unlike andere gcc landen!)
- de kustweg richting de Jemenitische grens in Dhofar (super panoramas)
- de groene berg en zonneberg in het oosten (jebel akdar en jebel shams)
- BAR AL HICKMAN !!! hier kamperen! wel 50km over sabkha (zout) velden fietsen maar de moeite waard, een van de mooiste stranden en dé plek voor birdwatching

Vermijden: (omdat wat iedereen al doet niet interessant is voor film)
- Sohar, Nizwa, Muscat, oostelijke kuststrook (toeristisch) :P beter: zuidelijke kust
- Wahiba sands: zitten tegenwoordig nep-bedouinen om geld af te troggelen (op een nette manier zoals het de Omanis betaamd) van cruiseboot-toeristen die een dagtrip maken vanuit Muscat

Op de film: de verschillende soorten woestijn. Dus de stenen woestijn, de grindwoestijn, de zandwoestijn, de fijnzandwoestijn, de wandelende duinen, ehh wat nog meer?? Oja, en fata morganas, die kun je zelfs in de winter nog zien
Ik zou niet alleen willen zien hoe het land is, maar ook wat willen horen. Dus ook lokale muziek, gesprekken met mensen. Kan je iemand laten vertellen hoe het daar is te leven? Misschien wat herrie op de markt. Interessant is ook hoe jezelf het land ervaart. Wat is leuk en wat niet? Waar overnacht je?
Rutger
interactief! Joehoe!

Wat ik graag zou willen zien is het gedoe dat je hebt bij het vinden van een slaapplaats. De eerste gesprekken die je hebt. Het praten met handen en voeten en de lol en frustratie die je daarmee kunt hebben.

Maar gewoon het landschap is leuk voor de indruk.

veel plezier,

Sjirk
Wouw wat een wensen. Ik ga maar eens en sabatical aanvragen om alle wensen te regelen en te draaien :wink: Tja de Sultan op de fiets...ik kan vragen of Sandra Roelofs, de first lady van Georgia connecties heeft hahaha Ik heb nog wat te goed na de promotiefilm over Georgie.

Ik ben zelf ook bezig met een basic script/route maar door dit draadje - dus door jullie hulp heb ik wel nog wat xtra ideeen gekregen. Ik kan niet beloven dat ze allen in deze reis aan bod komen maar doe mijn best. Ik neem in ieder geval de direct aan Oman gelinkte ideeen mee. Bedankt, maar blijf vooral spuien.

@Sjeng het lijkt erop alsof jij er al bent geweest. Kan ik je een keertje bellen/skypen? We kunnen gegevens wisselen via de PB. Tja nog nooit een fata morgana gezien (alhoewel tijdens de laatste reis in Marokko het leek alsof we naar een meer fietste - bleek zand te zijn) Laat staan dat die fata morgana op de film wil :wink:
We blijven toch in de buurt van Muscat want we hebben geen zin om voor een relatief korte reis nog eens een kleine 550 km te bussen naar het zuiden. Bovendien ben ik al ooit in Jemen geweest en ik denk dat het zuiden een klein beetje daarvan weg heeft.
@sjirk oef das een moeilijke om tijdens de eerste gesprekken terwijl je op zoek bent naar een slaapplek mensen een camera in hun snuffert te steken. Denk niet dat ik dat durf/wil hoor. Is dus een kwestie van achteraf het verhaal vertellen.
Blanche schreef:@sjirk oef das een moeilijke om tijdens de eerste gesprekken terwijl je op zoek bent naar een slaapplek mensen een camera in hun snuffert te steken. Denk niet dat ik dat durf/wil hoor. Is dus een kwestie van achteraf het verhaal vertellen.
Ik zou het ook niet zo snel durven, maar toch denk ik dat dit één van de delen van de reis is die prachtige herinneringen opleveren, maar zelden zichtbaar is. Een verhaal achteraf is nooit zo sterk als de gebeurtenis zelf. Ik hoop dat ik zelf ooit het lef heb om het te doen en eigenlijk hoop ik een beetje dat ik je kan prikkelen om het eens een keer te wagen.

Sjirk
Ben het met je eens over het feit dat het leuk zou zijn om vast te leggen. Maar ben het niet eens met je uitdaging. Ik hanteer wel een zekere etiquette ten aanzien van het filmen van mensen. Dus hop, zonder te vragen mensen die mij niet kennen, filmen past daar zeer zeker niet in. Ik maak eerst contact en vraag dan of ik mag filmen. Tja tis en blijven vakantiefilms ook al wil ik de lat steeds hoger leggen. Het is even zoeken naar de balans en de meest ethische wijze van het vastleggen van de meest bijzondere momenten tijdens onze fietsreizen; de ontmoetingen met de lokale bevolking. Ik vind dat ik al een zekere balans gevonden had in mijn laatste video.
Blanche schreef:Wouw wat een wensen.
Wij vragen U draaien. Ofzo :-) Kan na het vorige filmpje alleen maar beter worden want die oogde al professioneel. Zoals meer WF filmpjes... wat is de link tussen fietsen en filmmaken? :P (welke software gebruik je eigenlijk? Ik heb Premiere Elements gekocht maar dat crashed om de haverklap op mijn verder stabiele PC...)

Waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is de mensen die de geliefde dictator eens niet op handen dragen. Zijn wat lastiger te vinden, maar als je dat kunt vastleggen heb je wel wat speciaals. En je zou ieder mens daar kunnen vragen waarom hij niet getrouwd is. Ben benieuwd of men tegenwoordig wat opener durft te spreken over de geruchten :)
Sjeng Langslaper schreef: Waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is de mensen die de geliefde dictator eens niet op handen dragen. Zijn wat lastiger te vinden, maar als je dat kunt vastleggen heb je wel wat speciaals. En je zou ieder mens daar kunnen vragen waarom hij niet getrouwd is. Ben benieuwd of men tegenwoordig wat opener durft te spreken over de geruchten :)
Je vraag is aardig politiek. Daar ga ik niet aan beginnen; het is vakantie. Het is een ding om over politiek te parten op reis met de inwoners van een land maar een heel grote NoNo om dit te gaan filmen.

Off topic >>
Sjeng Langslaper schreef:Ik heb Premiere Elements gekocht maar dat crashed om de haverklap op mijn verder stabiele PC...)
Ik zelf gebruik Final Cut Express op de Apple. Is je computer wel 'zwaar' genoeg voor je programma? Genoeg geheugen, genoeg werkgeheugen. En heb je de laatse video kaart? Zeker als je werkt met HD materiaal heb je een krachtige computer nodig. Ikzelf werk met een IMac en een scratchdisk voor de filmbestanden + de filmbewerkingsbestanden; een extrene disk met een krachtige firewire verbinding. Maar goed dit werkt voor Apple en ik weet niet hoe het voor jouw machine is. Probeer deze vraag even in een filmeditors forum.

Sjeng je beantwoord deze vraag niet
@Sjeng het lijkt erop alsof jij er al bent geweest. Kan ik je een keertje bellen/skypen? We kunnen gegevens wisselen via de PB.
Sjeng Langslaper schreef: welke software gebruik je eigenlijk? Ik heb Premiere Elements gekocht maar dat crashed om de haverklap op mijn verder stabiele PC...)
Behoorlijk off topic. Ik werk nog met Elements 3 en totaal geen problemen hoor. Ik werk nog met bandjes hoe wordt bij u de film opgeslagen. Bandjes, harde schijf of AVCHD. Voor het laatst genoemde syteem moet je een zeer krachtige computer hebben.
Mijn filmpjes en fietsen.
http://www.youtube.com/watch?v=27kpP0NgGzA Een filmpje in de Franse Alpen en een filmpje in de Hoekse Waard http://www.youtube.com/watch?v=INOR4TWUxoY Beetje reclame maken voor mezelf. :lol:
Wat te filmen?

Wat ligt in het verlengde van je eigen huiselijke sfeer?

Hebben de mensen daar huisdieren, zo ja, wat is daar gebruikelijk als huisdier en dan het belangrijkste,

Hoe gaan ze daarmee om?
multiwgb schreef:
Sjeng Langslaper schreef: welke software gebruik je eigenlijk? Ik heb Premiere Elements gekocht maar dat crashed om de haverklap op mijn verder stabiele PC...)
Behoorlijk off topic. Ik werk nog met Elements 3 en totaal geen problemen hoor. Ik werk nog met bandjes hoe wordt bij u de film opgeslagen. Bandjes, harde schijf of AVCHD. Voor het laatst genoemde syteem moet je een zeer krachtige computer hebben.
Mijn filmpjes en fietsen.
http://www.youtube.com/watch?v=27kpP0NgGzA Een filmpje in de Franse Alpen en een filmpje in de Hoekse Waard http://www.youtube.com/watch?v=INOR4TWUxoY Beetje reclame maken voor mezelf. :lol:
Hallo Multiweb, reclame maken voor filmpjes kan onder het kopje Wereldse Fiets Filmpjes of nog beter plaats ze in de groep op Vimeo zelf

Zullen we dan nu weer On topic?
Goeie herinneringen aan onze fietstocht in Oman. Ik zou graag drie dingen zien, waarvan er twee niet al te moeilijk zijn:
--de mooie lemen forten
--de gastvrije mensen die je uitnodigen thuis (of in hun tuin, of langs de kant van de weg) om de typische koffie te drinken en van de dadels te proeven.
Wat me lastig lijkt: (maar wel graag zou willen zien)
we zijn door het binnenland van Muscat (Nizwa) naar het zuiden (Sallalah) gefietst. 7 dagen niets (heet niet voor niets het lege kwartier). Ik zou graag dit grote niets (waar Oman toch vooral uit bestaat) zo in beeld zien dat niets toch iets (moois) is
Blanche schreef: Je vraag is aardig politiek. Daar ga ik niet aan beginnen; het is vakantie. Het is een ding om over politiek te parten op reis met de inwoners van een land maar een heel grote NoNo om dit te gaan filmen.
Ik vraag juist naar de politiek in andere landen, maar dat is gewoon uit interesse. Dat men, vooral in Oman, gastvriendelijk is en aardig enz enz, begint m.i. wat clichématig te worden en als je een speciale film wilt maken is het denkelijk zoeken naar iets anders dan het herbevestigen van wat bekend is.
Jullie onderlinge gekibbel :lol:
Spinnetje schreef:Jullie onderlinge gekibbel :lol:
:lol: :lol: Hee het moet wel leuk blijven he!
Nou ja documentaire over de Nederlandse Everst exepeditie van 1982 met o.a. Ronald Naar en Bart Vos is vooral leuk om naar te kijken vanwege de ruzie om een zakje pinda's.. Net als het boek van Vos (Himalaya dagboek).

Maar minder negatief: persoonlijke dingen maken een docu. wel leuker, vind ik. Dat het afzien is of juist niet enzo,.