Additionally, paste this code immediately after the opening tag: visa en fietstocht Vietnam, Cambodja en Thailand - Forum Wereldfietser

visa en fietstocht Vietnam, Cambodja en Thailand

Wij zijn bezig met de voorbereiding van een fietstocht van Ho Chi Minh City naar Bangkok, of andersom. Dit staat nog niet vast.
Ik heb gelezen dat je het visum voor Vietnam hier al aan moet vragen en dat je aan moet geven op welke datum je Vietnam binnenkomt. Daarom zou onze keuze vallen op fietsen van Vietnam naar Thailand, je weet op welke datum je vliegtuig landt. Dan fietsen naar Bangkok en dan weer een vlucht terug naar Vietnam. Maar ook dan geldt het probleem dat we niet van tevoren precies kunnen zeggen op welke datum we vliegen naar Ho Chi Minh.
Nog een alternatief is een enkele reis naar Vietnam en dan in Bangkok een enkele reis Nederland.

Wie kan hier iets slims over zeggen?
Om Vietnam binnen te komen heb je een visum nodig. Een visum kan je kopen op een Vietnamese ambassade, en bij mijn weten nergens aan een grensovergang.
Zo kan je in Den Haag, maar ook in Bangkok op de Vietnamese ambassade een visum kopen. In mijn herinnering heb je visa van één, drie en zes maanden en kan je ook kiezen uit single en multiple entry.

Bij het aanvragen/kopen van een visum geef je een begindatum en de gewenste geldigheidsduur op. De Vietnamese visa die nog in mijn paspoort zitten, hebben een startdatum die stelt 'geldig vanaf' en daarmee ben je - volgens mij - niet gebonden aan een vooraf bepaalde inreisdatum. Bij in ieder geval één van die visa zaten er circa 15 dagen tussen de formele ingangsdatum en de feitelijke aankomst in Vietnam en was er geen enkel probleem om Vietnam in te komen.

Ik ga a.s. maandag een visum voor Vietnam kopen in Den Haag en kan vragen hoe strikt de inreisdatum gehanteerd wordt.

In Den Haag ben je meestal in één middag klaar (pasfoto en cash geld meenemen). Van buitenlanders die op een tijdelijk visum in Vietnam verblijven weet ik dat ze meestal voor een paar dagen naar Bangkok reizen om een verlenging van hun visum te regelen.

Qua vliegtickets: het kan financieel aantrekkelijk zijn een retourtje Europa-Saigon of Europa-Bangkok te kopen en vervolgens (ter plaatse) een enkeltje Saigon-Bangkok of Bangkok-Saigon te kopen. Er is vrij veel concurrentie op die route waardoor die tickets betaalbaar zijn.

Enkeltjes van Europa naar Azië zijn niet altijd makkelijk en betaalbaar te vinden, al heb ik wel eens mazzel gehad met Singapore Airlines en Malaysia Airlines.
Wat waarschijnlijk het voordeligst is, is een open jaw-ticket, waarbij je heen naar Saigon en terug vanuit Bangkok vliegt. Zo'n retourticket hoeft helemaal niet veel duurder te zijn dan een retourtje naar één bestemming, mits je met één maatschappij vliegt. Het is in elk geval heel veel veel goedkoper dan twee enkele reizen boeken. Met Emirates (via Dubai) of Singapore Airlines (via Singapore) moet het zeker lukken. Nadeel is dat je wel altijd op de hub moet overstappen. Ik weet geen maatschappij die vanuit Nederland non-stop of via Bangkok zowel naar Vietnam als Thailand vliegt. Thai vliegt bij mijn weten alleen vanuit Duitsland (dus nonstop naar BKK en dan zou je terug SGN-BKK-Duitsland kunnen vliegen) . In veel boekingssites kun je tegenwoordig invullen dat je vanuit een andere plaats terugvliegt dan waar je geland bent, anders even bellen. Elke ticketbemiddelaar kan dergelijke tickets regelen.
peter de rijk schreef:Ik weet geen maatschappij die vanuit Nederland non-stop of via Bangkok zowel naar Vietnam als Thailand vliegt.
Rechtstreeks van Amsterdam naar Bangkok is geen probleem.

Rechtstreeks, zonder overstap of stop-over, vliegen van Nederland naar Vietnam is niet mogelijk.

Een mogelijke oplossing is dat KLM, Air France en Vietnam Airlines op één ticket geboekt kunnen worden.
KLM vliegt rechtstreeks van Amsterdam op Bangkok met een doorgaande verbinding (door Vietnam Airlines) naar Hanoi of Saigon. Dit is waarschijnlijk de beste combi voor de topic starter.
Air France en Lufthansa vliegen naar zowel Thailand als Vietnam, en met een overstap in Parijs of Frankfurt ben je in twee stappen in Vietnam.
Vliegen vanuit Amsterdam via Hong Kong (Cathay Pacific), Kuala Lumpur (Malaysia Airlines) of Singapore (Singapore Airlines) kan ook, maar heeft als nadeel dat je zeker twee uur langer in een vliegtuig zit.
Voor zover ik weet zijn er geen rechtstreekse vluchten vanuit de Golf-regio (Doha, Dubai o.i.d.) naar Saigon.
Wij vliegen a.s. donderdag naar Bangkok met KLM en nemen onze fietsen mee. We fietsen via Cambodja naar Vietnam en vliegen een maand later weer terug met Air France (via Parijs). Visa voor Vietnam hebben we hier in Nederland geregeld. Onze visa zijn gewoon een maand geldig. Visa voor Cambodja regelen we ter plaatse. Wellicht even pasfotoos meenemen en wat dollars
ad1952 schreef:Wie kan hier iets slims over zeggen?
Ik heb net een visum gekocht.

Het was iets anders dan vorige keren. Mijn huidige visum zegt:
• geldig van: 23 december 2011
• geldig tot: 23 januari 2012
de geldigheidsduur wordt niet apart genoemd.

Mijn vorige visa zeiden (als voorbeeld):
• geldigheidsduur: 1 maand
• geldig van: 7 november 2011
• geldig tot: 7 februari 2012

In de oude situatie had je dus meer ruimte om zelf te kiezen wanneer je de maand (of 3 maanden of 6 maanden) wilde laten beginnen.
Of dit voor de topic starter een probleem is kan hij alleen zelf beantwoorden.

Een 1-maands single entry visum kost nu € 65.
Een 1-maands multiple entry visum kost nu € 75.