Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano 3 speed ervaring? - Forum Wereldfietser

shimano 3 speed ervaring?

Had graag eens jullie mening gehoord ivm een shimano 3 speed naaf. Wij denken er aan om een goedkoop nieuw fietsje te kopen om dagelijks door weer en wind te rijden. Het zou moeten dienen voor korte ritten op vlak terrein( 8 km max per dag). Zag een sparta (staal) en simplex (alu) staan voor 400 euro bij de plaatselijke fietsenmaker. Deze hebben zo'n 3 speed en gesloten kettingkast met rollerbrakes. Deze ritten worden nu gedaan met een goedkoop damesfietsje met tourney 6 speed derailleur. Ben het beu om steeds de ketting te moeten reinigen en er zijn wat kosten aan. Blijft dat heel, zo'n naafje en kan dat tegen veel regen en slijk? Of rijden we gewoon beter verder met de derailleur, en doen we de kosten? Benieuwd naar jullie mening!
Ik heb twee jaar geleden voor 60 euro een al best afgeragde Giant stadsfiets met zo'n naaf bij een fietsnmaker gekocht. De naaf kraakt af en toe maar doet het prima en schakelt goed. Het schakelmechanisme van de as halen en terugzetten is erg eenvoudig. De afstelling gaat niet verloren. Aan de fiets heb ik het een en ander moeten doen; aan de naaf niet.
Schoonmaken doe ik regelmatig: in de lente.
Leon
Tja,

ik heb een 3v naaf in de brompton zitten, maar veel gesleuteld aan shimano naven. Met de 3v naven kan eigenlijk niet heel veel mis gaan, werken gewoon goed maar let wel op een goede afstelling, anders slijten de planeet wieltjes nogal. Shimano is veel voorkoment en veranderd al een tijdje niet meer dus er zijn zat spares te vinden. En de 3 v naafjes lopen een stuk lichter dan de 4,5 of 7 v naven.

Ik zou zelf wl even goed opletten waar je een "goedkope" fiets koopt, ligt nogal aan de verdeler hoe dat hij ze afmonteerd, dus of ze tectiel/vet/ aandacht hebben gebruikt nadat de fiets uit de doos is gehaald. Dat is in deze prijklasse wel van belang. Wat de dealer er voor beurt is natuurlijk veel minder dan bij een fiets van rond de 700 euro... en dat wil wel eens ten koste gaan tijdens het stuur rechtzetten-en-pedalen aanschroeven..

Bas