In het buitenland weten ze vaak niet wat de inchechprocedure voor de fiets exact inhoudt. Vandaar dat ik onderstaande regels hanteer, zodat ik mijn fiets altijd mee kan nemen.
Schiphol
Op de heenweg kan je een fietsdoos op Schiphol kopen; zie http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchi ... hiphol.htm. Vlieg je met de KLM dan kan je een fietsdoos vlakbij de incheckbalie kopen.
Buitenland
Neem op de luchthaven extra tijd bij het inchecken van bagage en vraag naar de incheckprocedure van de fiets bij de incheckbalie. Soms accepteren ze een fietshoes, maar dat hangt per maatschappij of agentschap (vertegenwoordiger luchtvaartmaatschappij) af. Officieel (IATA regels) dient er een stevige verpakking om de fiets, zodat de fiets andermans bagage niet kan vervuilen of beschadigen.
Op de terugweg zal je op de internationale luchthaven naar de afdeling 'afwijkende bagage' moeten zoeken, daar kan je je fiets met kartonnen dozen verpakken en de ingepakte fiets laten inbinden. Het is even wat snij- en vouwwerk; de meeste luchtvaartmaatschappijen accepteren het, als je het stuur en de pedalen demonteert.
Ik neem voor deze zekerheid altijd een grote groene fietshoes en stevige tape mee. Op de kleine luchthavens heeft afdeling voor afwijkende bagage niet altijd kartonnen dozen, maar een stripapparaat is vaak wel aanwezig. Zoek op de buitenlandse luchthavens altijd het rontgenapparaat voor afwijkende bagage. Je fiets moet hierdoor, anders wordt ie geweigerd. Soms zal je het stuur, de pedalen en de zadel moeten demonteren, zodat ie gemakkelijk door het apparaat gaat.