Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Amsterdam, 7 december 2011. - Forum Wereldfietser

Rondje Amsterdam, 7 december 2011.

Al weer het laatste Rondje in 2011.
Iedere eerste woensdagavond van de maand fietsen we een 'Rondje Amsterdam'. Vertrek om 19.00 uur vanaf de Berlagebrug (t.o. FEBO).

We fietsen in een rustig tempo over fietspaden en auto-luwe wegen in Amsterdam en omgeving. De route ligt niet vast en je eigen inbreng wordt zeer gewaardeerd. Onderweg of na afloop drinken we gezellig nog wat samen. Tussen 21.00 en 22.00 uur zijn we weer terug. Het is donker, dus denk aan opvallende kleding en verlichting.
Iedereen is van harte welkom. Aanmelden vooraf is niet nodig.

Noteer alvast de volgende Rondjes Amsterdam in je agenda: 7 december, 4 januari, 1 februari, 7 maart, 4 april en 2 mei.
Tot nu toe waren de weersomstandigheden nog nooit een spelbreker. Kijk ook eens op het forum voor onze belevenissen bij eerdere Rondjes Amsterdam
.

Woensdag 7 december is de dag
dat je een Rondje Amsterdam fietsen mag.
Al weer het laatste Rondje van het jaar
dus hopelijk treffen we elkaar.
Om 19.00 uur bij de Berlagebrug
en om 22.00 uur daar weer terug.
Daarbij trakteert Koert voor elk
banket en warme chocolademelk,
desgewenst koffie of thee.
Aarzel dus niet en fiets mee.

Sint.
I.v.m. de zware windstoten stel ik voor het Rondje Amsterdam te verplaatsen naar volgende week woensdag, 14 december. Zag zojuist fietser omwaaien en aan de takken op de grond te zien worden de bomen momenteel flink uitgeschud.
Zelfde tijd en plaats.

In de middag en avond staat er aan de west- en noordwestkust enige tijd een westerstorm (9 Bft). In grote delen van het land komen dan zware windstoten voor van rond de 75 km/uur, in de westelijke en noordelijke kustgebieden 100 tot 110 km/uur.
Tja, wat zullen we er van zeggen.
Het weer is in elk geval beter dan vorige week.
Vanavond kans dat we het helemaal droog houden. Wel een stevig windje 4 tot 5 aan de kust, dus rond Amsterdam 3 tot 4.
Beloofde banket en warme chocolade blijft beloofd.
Dat we deze avond Zandvoort aan zouden doen was wel het laatste wat ik verwacht had. Op de valreep melden zich twee snelle jongens uit Weesp op smalle bandjes.
Eigenlijk zonder duidelijk plan zetten we koers richting 'de Nieuwe Meer'. Het is helder en we hebben een vlagerige tegenwind. Bij Badhoevedorp steken we de brug over en pakken de Ringvaart richting Halfweg. Door de wind in de rug zijn we daar in no-time en dat maakt ons wat overmoedig. We volgen vanaf hier het weggetje langs het spoor richting Haarlem in plaats van Amsterdam. Vanaf de broodfabriek van Zwanenburg komt ons een heerlijke vers broodlucht tegemoet. Met gierende motoren zoeken de vliegtuigen boven ons hun weg naar 'de Polderbaan'. Het waait daar kennelijk nog harder dan beneden.
Omdat niemand zin heeft in de donkere troosteloosheid van de westelijke havens kiezen we de IKEA als baken. We steken het Spaarne over en doorkruisen Haarlem richting Bloemendaal. De jongens willen 'het Kopje' nog even meepakken maar dat weten ze in het donker niet te vinden. Ik heb niets in te brengen en fiets braaf in de luwte van hun brede ruggen achter ze aan. De gedachte dat we terug de wind weer mee hebben biedt me troost. Door de duinen bereiken we de boulevard van Bloemendaal. De zee is onstuimig en de witte schuimkoppen lichten op in het donkere water. Boven IJmuiden onweert het en ik vrees dat we het niet droog zullen houden. We worstelen ons tegen de wind in richting Zandvoort en het stuifland schiet door de lichtbundel van onze lampen. Na de Watertoren is het leed geleden. Vanaf hier worden we door de wind terug naar Haarlem geblazen. Weer steken we het Spaarne over en even later de Ringvaart. We kunnen de landende vliegtuigen bijna aanraken.
Bij Boesingheliede begint het dan toch te regenen; en stevig ook. Maar omdat we met de wind mee rijden hebben we er, behalve een ijskoud voorhoofd, weinig last van. Toch ben ik blij wanneer ik over elven het tuinpad oprij. De snelle jongens hebben dan nog zo'n 15 kilometer te gaan.
Klinkt heerlijk, Koert!
Sorry dat ik (weer) niet van de partij was. In 2012 ga ik minder reizen voor werk en hoop dus vaker bij te zijn.
Fijne dagen alvast en tot de eerste 'Rondje Amsterdam' in het nieuwjaar.