Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur te breed? - Forum Wereldfietser

Stuur te breed?

Ik vind het stuur van mijn nieuwe VSF wat te breed. 60+ cm
Dat scheelt een cm of 6 met mijn oude fietsstuur wat ik ook al had ingekort.

Voor dat ik de zaag er inzet, de volgende vragen.:
-Zijn er eigelijk vuistregels voor stuurbreedte? Bv tov schouderbreedte?
-Of zijn er andere maten die ook van belang zijn?

groet Dirk
stuurbreedte is in ieder geval afhankelijk van schouderbreedte en de afstand tussen stuur en zadel; denk dat het belangrijker is dat het gewoon goed aanvoelt
dik5 schreef:Ik vind het stuur van mijn nieuwe VSF wat te breed. 60+ cm
Dat scheelt een cm of 6 met mijn oude fietsstuur wat ik ook al had ingekort.

Voor dat ik de zaag er inzet, de volgende vragen.:
-Zijn er eigelijk vuistregels voor stuurbreedte? Bv tov schouderbreedte?
-Of zijn er andere maten die ook van belang zijn?

groet Dirk
Ik zou eerst alle grepen ed naar binnen schuiven, dan pas (als dat naar tevredenheid is) naar de zaag grijpen. Vaak wordt je met je inkorten meer beperkt door bochten in het stuur dan je in eerste aanzet zou denken
dik5 schreef:Ik vind het stuur van mijn nieuwe VSF wat te breed. 60+ cm
Dat scheelt een cm of 6 met mijn oude fietsstuur wat ik ook al had ingekort.

Voor dat ik de zaag er inzet, de volgende vragen.:
-Zijn er eigelijk vuistregels voor stuurbreedte? Bv tov schouderbreedte?
-Of zijn er andere maten die ook van belang zijn?

groet Dirk
Dirk
had jij niet een T-400 gekocht?

bij mijn T-400 stuur heb ik aan beide kanten een cm af laten halen, na een aantal weken flinke klachten door in de nek te hangen,
na inkorten nooit meer last van gehad
jasmon schreef:
dik5 schreef:Ik vind het stuur van mijn nieuwe VSF wat te breed. 60+ cm
Dat scheelt een cm of 6 met mijn oude fietsstuur wat ik ook al had ingekort.

Voor dat ik de zaag er inzet, de volgende vragen.:
-Zijn er eigelijk vuistregels voor stuurbreedte? Bv tov schouderbreedte?
-Of zijn er andere maten die ook van belang zijn?

groet Dirk
Dirk
had jij niet een T-400 gekocht?

bij mijn T-400 stuur heb ik aan beide kanten een cm af laten halen, na een aantal weken flinke klachten door in de nek te hangen,
na inkorten nooit meer last van gehad
Ik heb inderdaad net een T400 gekocht. :D
1 cm ingekort? is niet erg veel, zou dat zoveel uitmaken. :?
Denk dat er bij mij aan elke kant wel 3 cm afmoet.
Maar ik hou me wel aan het advies van Marten :idea:
dik5 schreef:
jasmon schreef:
dik5 schreef:Ik vind het stuur van mijn nieuwe VSF wat te breed. 60+ cm
Dat scheelt een cm of 6 met mijn oude fietsstuur wat ik ook al had ingekort.

Voor dat ik de zaag er inzet, de volgende vragen.:
-Zijn er eigelijk vuistregels voor stuurbreedte? Bv tov schouderbreedte?
-Of zijn er andere maten die ook van belang zijn?

groet Dirk
Dirk
had jij niet een T-400 gekocht?

bij mijn T-400 stuur heb ik aan beide kanten een cm af laten halen, na een aantal weken flinke klachten door in de nek te hangen,
na inkorten nooit meer last van gehad
Ik heb inderdaad net een T400 gekocht. :D
1 cm ingekort? is niet erg veel, zou dat zoveel uitmaken. :?
Denk dat er bij mij aan elke kant wel 3 cm afmoet.
Maar ik hou me wel aan het advies van Marten :idea:

Mart zijn advies is ook een goede, daarom kwam ik op die 1cm, lijkt weinig maar was voor mij precies goed
Hoe meer je voorover zit en op het stuur steunt tijdens het fietsen, des te belangrijker is de juiste breedte van het stuur. Zelfs een centimeter kan het verschil uitmaken tussen redelijk ontspannen fietsen en pijn in je schoudergordel, inclusief je nek.
Om alles optimaal te kunnen afstellen heb ik het gebogen stuur van mijn ER vervangen door een recht en korter stuur met een 'rise' van 12 graden. Zoals Marten al aangaf kwam ik bij de afstelling op het gebogen stuur in de problemen met de positie van de remgrepen, de Rohloffschakelaar en andere stuurgebonden parafernalia.
De afstand tussen de binnenkant van beide handen op het stuur komt bij mij nu exact overeen met de afstand tussen de uiteinden van mijn schouderbotten. Verder gebruik ik de 'rise' om het het stuur aan de buitenkant iets omlaag en naar me toe te zetten, waardoor de handen in een wat 'natuurlijker' postie komen te staan tijdens het rijden. Zo kan ik uren fietsen zonder problemen. Het liefst hang ik echter op mijn ligstuurtje...
wimmo17 schreef:Hoe meer je voorover zit en op het stuur steunt tijdens het fietsen, des te belangrijker is de juiste breedte van het stuur. Zelfs een centimeter kan het verschil uitmaken tussen redelijk ontspannen fietsen en pijn in je schoudergordel, inclusief je nek.
Om alles optimaal te kunnen afstellen heb ik het gebogen stuur van mijn ER vervangen door een recht en korter stuur met een 'rise' van 12 graden. Zoals Marten al aangaf kwam ik bij de afstelling op het gebogen stuur in de problemen met de positie van de remgrepen, de Rohloffschakelaar en andere stuurgebonden parafernalia.
De afstand tussen de binnenkant van beide handen op het stuur komt bij mij nu exact overeen met de afstand tussen de uiteinden van mijn schouderbotten. Verder gebruik ik de 'rise' om het het stuur aan de buitenkant iets omlaag en naar me toe te zetten, waardoor de handen in een wat 'natuurlijker' postie komen te staan tijdens het rijden. Zo kan ik uren fietsen zonder problemen. Het liefst hang ik echter op mijn ligstuurtje...
"De afstand tussen de schouderbotten gelijk aan de afstand tussen de handen" :idea:
Goed uitgangs punt om is te starten met meten
Wat bedoel je met schouderbotten?
@Pedalero
Ik bedoel de uiteinden van het schouderblad. Die voel je aan de buitenkant als je je bijvoorbeeld je rechterhand op je linker schouder legt.
Bij mij is de afstand tussen die beide uiteinden 35 centimeter en dat komt overeen met de afstand tussen de binnenkant van mijn handen op het stuur.
Ik weet niet of het een vuistregel zou kunnen zijn, maar bij die afstand heb ik in elk geval geen problemen aan schoudergordel of hals bij een redelijk 'sportieve' zithouding.