Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zomer 2012: Van KKH pas naar Bishkek naar Pamir highway? - Forum Wereldfietser

Zomer 2012: Van KKH pas naar Bishkek naar Pamir highway?

Ik wil terug naar Pakistan en wel over de KKH als de bijgelegen pas in mei open gaat. Overigens geen vertrek vanaf Islamabad maar vanaf Skardu of Gilgit vanwege de problemen ten noorden van de hoofdstad.

Alleen, wie heeft er actuele informatie? Ik las dat in 2010 een deel van de weg was ingezakt door een landslide waar nu een meer is van 28km. Toen gingen fietsers nog met hun spullen de heli in maar ik neem aan dat er inmiddels een omweg ligt? En is het zo dat je verplicht in een bus de grens over moet?

Een tweede punt waarom ik deze route wil aandoen is dat de Chinezen behoorlijk aan de weg schijnen te werken, d.w.z. verbreden en asfalteren. Deze weg is straks niet meer wat het geweest was volgens mensen die er geweest zijn. Ik hoor nu al verhalen over "vergane glorie" en in het kader daarvan wil ik kijken of de Pamir highway dan ook te doen is want die ligt er niet zo gek ver vandaan.
In Tadzjikistan zou je ipv de Pamir highway helemaal naar het zuiden te nemen ook kunnen 'afsnijden' door de Bartangvallei. Als je op Google Earth kijkt zie je ook foto's van fietsers, en ik heb er ook wel eens iemand over benaderd die er doorheen was getrokken. In een recent boek van Frank van Rijn staat ook een mooi verslag van de doorsteek door deze ruige vallei. http://www.frankvanrijn.nl/?p=357
Bedankt voor alle updates
Hoi Sjeng,

Wij hebben een maand geleden de Pamir Highway gefietst. Er ligt een fantastisch landschap voor je te wachten. Wees niet bang; de Chinezen zijn Tadzjikistan nog niet binnengerold met hun alfalteermachines. (Dit in tegenstelling tot Kirgizie, de weg van Sary Tash naar de Irkeshtam pas is grotendeels prachtig geasfalteerd (waardoor de Irkeshtam pas zomaar even 350 meter hoger is komen te liggen.)
Maar in de Pamir kun je nog genoeg gravelhappen.

Wij hebben de Wakhan vallei niet gereden, daarover kunnen we je dus geen informatie geven maar we hebben onderweg wel een heel stel fietsers ontmoet die de Wakhan vallei wel gereden hebben. Onder andere Celien en Jeroen; {url]celienjeroen.shareyourstory.nl[/url]. Na de Pamir zijn wij verder China ingefietst, zij zijn echter de KKH op gegaan, dus wellicht kunnen ze je meer informatie over dat deel van de route geven en anders staat er zeker e.e.a. op hun blog!

Wat betreft de veiligheid op de Pamir: Wij hebben ons er steeds volkomen veilig gevoeld. Ook wordt er door Tadzjikistan gewoon een permit (noodzakelijk naast je visa) afgegeven voor dit gebied. We hebben meerdere keren aan de grensrivier tussen Tadzjikistan en Afghanistan gekampeerd. Eenmaal hebben we bezoek gekregen van een patrouille Tadzjiekse militairen. Met handen en voeten hebben we een praatje met ze gemaakt. Ze waren erg ontspannen en meer geïnteresseerd in onze uitrusting dan in iets anders.

Mocht je meer vragen hebben; We hebben net onze website geupdate met onze belevenissen (en veel foto's!) op de Pamir. Daarnaast kan je ons natuurlijk ook mailen.

Groeten,

Maarten en Line
...
Hoi Sjeng,

Hoe lang wil je er over doen? Je kunt misschien al in Nederland je visa voor Kirgizië en Tadjzikistan regelen. Deze heb nog best lange geldigheid en loopduur, dan hoef je niet naar Bishek en ga je meteen naar Sary Tash (staat nummer 1 op mijn shortlist van meest deprimerende plekken op de wereld) en door over de Pamir Highway. Eenmaal in de Pamir zijn er legio leuke routes. Zie ook mijn website.
Ik heb niet de Bartangvallei gedaan, maar meerdere andere fietsers tegengekomen die het wel hadden gedaan. Het schijnt mooi te zijn (maar dat is daar eigenlijk alles).

groet,

Sjirk
...
Overigens @ Sjirk: wat zijn in het algemeen de stijgingspercentages hier?:)
Hoi Sjeng,

Zal proberen of ik nog wat van je vragen kan beantwoorden:

- Wij fietsten in oktober op de Pamir Highway van west naar oost en kwamen toen ongeveer om de dag een fietser tegen die van oost naar west reed. Je hoeft dus niet bang te zijn voor file-fietsen. Wel troffen we heel veel fietsers in de hostels in Dushambe en Kashgar wat erg gezellig was. Ook hoor je op die manier de laatste tips en updates over de route.

- Wat betreft de grensovergang tussen China en Tadzjikistan: Wij hebben gehoord dat die grensovergang sinds oktober open is voor alle nationaliteiten. (Dit is echter alleen maar tam-tam nieuws, dus checken is zeker de moeite waard.)
Deze site heeft veel bruikbare informatie http://www.pamir.org. Overigens zou ik er niet voor kiezen die grensovergang te gebruiken zelfs als het kan; je mist hierdoor een paar hele mooie stukken op je route. (Om maar te zwijgen van een van de meest treurige plaatsen ter wereld. Naast Sary Tash (Ga niet bij het guesthouse van de zusters slapen!), mis je dan ook Murgab, misschien nog wel treuriger dan Sary Tash.

- Mocht je het visa voor Tadzjikistan al in Nederland/ België regelen vraag dan meteen ook het permit voor de Pamir aan. De ambassade behoort dit af te geven. Zorg ervoor dat je alle gebieden waarvoor permits nodig zijn vernoemd op het aanvraagformulier. Bij de ambassade in Brussel werden trouwens hele ruime visa afgegeven (maand geldig maar de periode waarin de geldigheid lag was meer dan een half jaar bij een Vlaams stel wat we hebben ontmoet.)

- Wat betreft de grensovergang tussen Kirgizië en Tadzjikistan: Aan de Kirgizische grens liepen natuurlijk de gebruikelijke militairen rond maar meer dan een dozijn waren het er volgens mij niet. Daarnaast was dit een van de meest ontspannen grensposten. De Tadzjiekse grenspost (20 kilometer verderop) was voor ons wat minder; Door me slim van de ene barak naar de andere te sturen heeft een van de douaniers me van m'n geld beroofd. :S

- Je zou ook eens kunnen kijken op de website van Mikkel en Henrik, twee Deense fietsers die we een paar keer ontmoet hebben. Zij zijn vanuit de Pamir verder Kirgizië ingefietst. (exacte route weet ik niet.) http://www.worldonbike.com

- Je routekaartje kan ik hier in China (we zijn net in Xi'an, het einde van de zijderoute aangekomen) niet bekijken maar ik denk dat je in dit gebied met een route die de KKH en de Pamir Highway bevat niet mis kan gaan.
Zoals alle (voormalig) communistische landen hebben de stan-landen fixed entry dates. Je periode in dat land ligt al vast. Tadzjikistan en Kirgizië hebben wel hele ruime tijden dat een visum geldig is en ook een lange verblijftijd. Als je 3 maanden gaat, moet je alles makkelijk kunnen regelen vanuit Nederland. Dat geldt natuurlijk ook voor het Chinees en Pakistaans visum. Het is wellicht handig om een visumbureau te gebruiken. Kost wel wat, maar het gaat wel veel sneller, want ze kennen de weg.

De hellingen in China en voormalige USSR staten zijn niet steil. Die Kamazen moeten er ook overheen dus het kan niet te steil zijn. Dat wil niet zeggen dat je fluitend omhoog gaat (zeker niet als er een Kamaz voorbij komt, dan hou je even je adem in).

Vermijd inderdaad het GH van de zusters in Sary Tash. Je krijgt er veel te weinig te eten. De bedden zijn waardeloos. Je kunt ze echter vragen om in een andere kamer een bed op te maken. Dat is dan wel weer goed.

Ik denk trouwens zeker dat Kirgizië mooi is. Hele goede verhalen ervan gehoord. Ik had op dat moment zin om naar China te gaan. Al was het maar voor het eten ;-) Bovendien was het toen in Osh hommeles.
SjirkM schreef:
Vermijd inderdaad het GH van de zusters in Sary Tash. Je krijgt er veel te weinig te eten. De bedden zijn waardeloos. Je kunt ze echter vragen om in een andere kamer een bed op te maken. Dat is dan wel weer goed.
Mazzelaar :wink: Wij werden in een ijskoude kamer gedumpt en konden het daar min of meer zelf uitzoeken. Vragen kan je inderdaad doen; een bevredigend antwoord krijgen is een tweede :S
Maarten & Line schreef:Mazzelaar :wink: Wij werden in een ijskoude kamer gedumpt en konden het daar min of meer zelf uitzoeken. Vragen kan je inderdaad doen; een bevredigend antwoord krijgen is een tweede :S
Mazzelaar???
Jullie zijn mazzelaars omdat jullie lekker op pad zijn!!!

veel plezier tussen de terracotta mannetjes!

Sjirk
Hm, alle visa schijnen goed onderweg te regelen zijn. Alleen Tadjikistan wordt lastig omdat ze een fixed entry date hebben als je dat van te voren bij de ambassade regelt. En aangezien ik in februari al weg ben en niet weet wanneer in juni of juli ik in Osh aankom.. lastig:) Ook zijn visa niet zolang geldig qua inreistijd.

Daarom de vraag: hoelang duurt het verkrijgen van een visum voor Tadjikistan in Kashgar (of Bishkek... wel een hele omweg) ?
Hoi Sjeng,

Geen idee hoelang het aanvragen van een visum voor Tadzjikistan duurt in Kashgar. Wij reizen van west naar oost dus hebben ons visum voor Tadzjikistan in Tashkent geregeld. Daar konden we 's morgen het visum aanvragen en het 's middags ophalen.

Ik zal een mailtje sturen naar iemand die we onderweg zijn tegengekomen in Dushambe. Hij reisde van Mongolië naar Schotland dus heeft misschien meer info voor je.
Sjeng Langslaper schreef:Daarom de vraag: hoelang duurt het verkrijgen van een visum voor Tadjikistan in Kashgar (of Bishkek... wel een hele omweg) ?
Volgens Len, de fietser uit Schotland is er in Kashgar geen mogelijkheid om een Tadzjieks visum te krijgen. In China heeft Tadzjikistan maar een ambassade/ consulaat en dat zit in Beijing. Wordt dus of regelen in Den Haag/ Brussel of omfietsen...
Hmm ! Bedankt voor het navragen! Ik denk dat ik het moet wagen in Kashgar.. sterker nog: het is de enige mogelijkheid aangezien:

1) ik vanaf februari in het buitenland ben. als ik dan in januari ik een visum in brussel regel moet ik binnen 3 maanden in tadjikistan zijn. en juli is niet binnen 3 maanden.

2) een tadjieks visum naar het schijnt een exacte inreisdatum heeft (dit is onmogelijk in te schatten wanneer ik er ga zijn). Erg lastig!

:S
Je zou nog kunnen proberen meer informatie te achterhalen via de Lonely Planet Thorntree site. Of misschien aanvragen in Pakistan? Of heb je geen plannen om naar Islamabad te gaan?
Maarten & Line schreef:Je zou nog kunnen proberen meer informatie te achterhalen via de Lonely Planet Thorntree site. Of misschien aanvragen in Pakistan? Of heb je geen plannen om naar Islamabad te gaan?
Ik kan het in Islamabad proberen maar lees dat mensen daar nogal moeite hebben met het verkrijgen van visums voor Tadjikistan :) Maarja het is te proberen
Ter info: visa on arrival op de KKH naar Pakistan is NIET meer mogelijk sinds een maand. Hou daar rekening mee...