ik rijd inmiddels bijna 5 jaar tevreden met mijn Santos Travelmaster 2.8 Alu. Echter vind ik dat de fiets 1 minpunt heeft waar ik mij toch regelmatig aan stoor en dat is de beperkte bandbreedte die er in past.
Ik heb er nu 42mm Marathon XR banden in zitten met spatborden, maar de spatborden raken dan bijna de buitenband. In de winter loopt dit snel vol met sneeuw en / of modder. In Scandinavie geeft het op grindpaden in de zomer al veel problemen: ik moet dan met een stokje de prut er uit duwen waarna de spatborden scheef staan door het gepruts en dan ben ik regelmatig de boel aan het rechtdrukken.
Nu zou ik zondermeer graag de mogelijkheid willen hebben zelfs nog wat grotere banden zoals de 50mm big apples te kunnen monteren omdat ik vaak lees dat deze nog comfortabeler zouden kunnen zijn.
Ik ben een vrij groot en redelijk zwaar persoon: 1.95m lang en afhankelijk van het seizoen is mijn gewicht 80 tot 90 kg.
Nu zijn er een aantal 28 inch (29-er) kant-en-klaar fietsen van o.a. Santos en IdWorx maar die fietsen vind ik veel te duur. Alleen de VSF lijkt betaalbaar. Maatwerk zal denk ik ook redelijk prijzig zijn. Echter lijkt het mij ook leuk zelf een fiets te bouwen zoals enkele forumleden hebben gedaan en dan denk ik aan de Surly LHT, ook omdat het uiterlijk van dit frame mij aanspreekt.
Echter dan zit je wel aan het 26-inch frame vast omdat alleen in deze versie van de LHT flinke banden passen met spatborden. En dan kom ik bij mijn vraag die al vaker is gesteld / besproken: is het nadelig / onhandig voor een vrij lang persoon om voor 26 inch te kiezen i.p.v. 28 inch? Voordelen die voor grotere wielen genoemd worden zijn o.a. comfort, lagere rolweerstand, groter contactoppervlak dus meer grip. Voordelen van 26 inch zouden o.a. sterker wiel, betere verkrijgbaarheid en lager gewicht zijn.
Het komt er voor mij denk ik op neer om of te wachten tot er een betaalbaar 29er frame komt, of om voor een 26 inch frame te kiezen, of maatwerk. Mijn vraag is dus eigenlijk of je in de praktijk het verschil tussen 26 en 28 inch (waarbij de 26 inch in ieder geval met niet te kleine banden wordt uitgerust) echt merkt? Uiteindelijk zie je ook wereldfietsers op vouwfietsen rondrijden
Ik heb er nu 42mm Marathon XR banden in zitten met spatborden, maar de spatborden raken dan bijna de buitenband. In de winter loopt dit snel vol met sneeuw en / of modder. In Scandinavie geeft het op grindpaden in de zomer al veel problemen: ik moet dan met een stokje de prut er uit duwen waarna de spatborden scheef staan door het gepruts en dan ben ik regelmatig de boel aan het rechtdrukken.
Nu zou ik zondermeer graag de mogelijkheid willen hebben zelfs nog wat grotere banden zoals de 50mm big apples te kunnen monteren omdat ik vaak lees dat deze nog comfortabeler zouden kunnen zijn.
Ik ben een vrij groot en redelijk zwaar persoon: 1.95m lang en afhankelijk van het seizoen is mijn gewicht 80 tot 90 kg.
Nu zijn er een aantal 28 inch (29-er) kant-en-klaar fietsen van o.a. Santos en IdWorx maar die fietsen vind ik veel te duur. Alleen de VSF lijkt betaalbaar. Maatwerk zal denk ik ook redelijk prijzig zijn. Echter lijkt het mij ook leuk zelf een fiets te bouwen zoals enkele forumleden hebben gedaan en dan denk ik aan de Surly LHT, ook omdat het uiterlijk van dit frame mij aanspreekt.
Echter dan zit je wel aan het 26-inch frame vast omdat alleen in deze versie van de LHT flinke banden passen met spatborden. En dan kom ik bij mijn vraag die al vaker is gesteld / besproken: is het nadelig / onhandig voor een vrij lang persoon om voor 26 inch te kiezen i.p.v. 28 inch? Voordelen die voor grotere wielen genoemd worden zijn o.a. comfort, lagere rolweerstand, groter contactoppervlak dus meer grip. Voordelen van 26 inch zouden o.a. sterker wiel, betere verkrijgbaarheid en lager gewicht zijn.
Het komt er voor mij denk ik op neer om of te wachten tot er een betaalbaar 29er frame komt, of om voor een 26 inch frame te kiezen, of maatwerk. Mijn vraag is dus eigenlijk of je in de praktijk het verschil tussen 26 en 28 inch (waarbij de 26 inch in ieder geval met niet te kleine banden wordt uitgerust) echt merkt? Uiteindelijk zie je ook wereldfietsers op vouwfietsen rondrijden
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)