Additionally, paste this code immediately after the opening tag: UPDATE op-maat framebag - Forum Wereldfietser

UPDATE op-maat framebag

N.a.v. eigen behoefte voor framebags, en niet weer een bestelling aan de overkant van de oceaan te willen plaatsen; ben ik me gaan orienteren op het zelf maken van framebags en wellicht in de toekomst ook van zadeltassen.

Het gaat dan om framebags die het hele frame 'opvullen'. Ze zijn veelvuldig te zien tijdens races zoals de Great Divide etc. en een prima oplossing voor mensen die ultralight willen gaan touren, of die op de racefiets op een subtielere manier meer bagage mee willen nemen.

Ik vroeg me af of er een aantal mensen met een testversie willen rondrijden om te kijken wat er verbeterd kan worden aan het ontwerp? Half december verwacht ik de testversies af te kunnen hebben. Om daarmee te beginnen heb ik natuurlijk wel alvast de framematen nodig van een aantal testers. Het liefst ook bijv. vervente mountainbikers die de tas kunnen testen in weer en wind, modder en op ruwere ondergronden. Of juist racefietsers die elke dag naar hun werk fietsen en dit product willen testen.

Als je 'tester' wilt worden dan hoor ik dat graag!

Gr Janneke
jannekev@gmail.com
Dus toch commercieel? Goed initiatief zeg! Helaas woon ik iets te ver weg (fryslan boppe), maar weet zeker dat je genoeg gegadigden rondom Amsterdam zult vinden. Als je door de testversie heen bent dan koop ik eentje van je.

Ik zou ook Santos, Idworx of Koga eens benaderen. Wat die fietsfabrikanten missen is dat ze geintegreerde draagsystemen bij hun fiets aanleveren en alles afstemmen op zware drager en zware tassen van de bekende merken. Zie Salsa als voorbeeld die ook een frametas bij hun fargo leveren.

succes ermee, leuk!
Is afstand (Groningen voor mij) een probleem dan? Ben op zich namelijk best geïnteresseerd in het testen van zo'n tas.
Hoi Ab! Ha, alvast een eerste klant :-) Dank!
In principe is het niet te ver hoor Pedalero, stuur anders even een mailtje dan hebben we er contact over!

gr!
Janneke
Lijkt me niet handig dat je een frame maat moet hebben. Zo'n tas moet toch universeel zijn. Dus geschikt zijn voor een flink aantal frame maten.
Mijn ervaring met deze tas was dat ik met de benen wijd ging fietsen. Wat is jouw geheim dat je die neiging bij jouw ontwerp niet krijgt.
Ook zou ik, in mijn geval, er niet aan moeten denken dat ik de bidonhouders zou moeten inleveren. Als je ontwerp groot genoeg is om een stuurtas te vervangen zou het voor mij een oplossing kunnen zijn. Geen wereldfietser zo'n tas zou ik goed kunnen gebruiken voor 1 daagse toertochten. Dus voor wat kleding en voeding.
Hoi Janneke,
Mooi initiatief, zeker als je het zoekt in betere kwaliteit dan de tasjes van bijvoorbeeld Xtreme, die ik momenteel in gebruik heb (Easybag).
Gezien het vrijwel oneindige aantal verschillende frames lijkt het me overigens erg lastig om standaardmodellen te maken die in veel frames passen. Of ga je echt alleen voor maatwerk en de daarbijbehorende prijzen?
Zelf vind ik een (relatief kleine) frametas een uitstekend alternatief voor een stuurtas.
Wat ik belangrijk vind aan een frametas: Hij moet goed vastzitten aan het frame, dus minimaal drie verstelbare (klitten)banden. Hij mag niet te dik worden als je hem volpropt, want dan komt hij tegen je knieën, dus niet dikker dan ongeveer tien centimeter. Grote en stevige rits, zodat je overal snel bij kunt. Vanzelfsprekend, maar toch: wind- en waterdicht. Graag: ophangpunten voor een schouderband of een handgreep, vooral bij grotere modellen.
Succes ermee!
Ik heb niet echt de intentie om een grote 'goed lopende' zaak te worden, maar enkel om dit gat voor liefhebbers op te vullen. Ik zie het dan nu ook meer als een hobbie met potentie :-D
Daarom wil ik me ook alleen maar toeleggen op customized frametassen (en later dus wellicht op de andere systemen, voor aan het stuur of aan het zadel/zadelpen, maar je moet ergens beginnen he!). Dit hoeft niet perse al met de 'daarbij behorende op-maat prijzen' samen te gaan. Als je toch al geen massaproductie wil dan is het om het even of de klant nu wat specifiekere dingen aangeeft of niet. En concurrerend met de bedrijven in Amerika ben je al snel als je de verzend en inklaringskosten standaard voor de Europese markt niet hebt, of minder zijn.

Leuk dat er al zoveel toffe reacties zijn gekomen, ook per mail!
Een framebag (welk materiaal wordt het?) kun je wel mooi customizen, ook een idee voor bedrijven om de productie te sponsoren in ruil voor reklame (groot oppervlakte).

Benieuwd naar de eerste fotos.

Ik denk dat het wel lastig zal zijn aan de verschillende geometriesoorten te conformeren wil je deze volledig opvullen, een elastische stof is misschien een idee?
Dat customizen is zeker mooi. Temeer daar de meeste frametassen uit lijken te gaan van mtb-frames, terwijl het frame van mijn Surly bijvoorbeeld een hartstikke traditionele vorm heeft.

Waarom trouwens de voorkeur voor een tas die het hele frame vult? Zoals ik er nu tegenaan kijk zou ik denk ik liever een tas met een hoogte van een cm of 15 hebben die over de hele lengte aan de bovenbuis hangt. Zo kan ik de bidonhouders daaronder nog gebruiken. En dat lijkt me voor het gebruiksgemak en de gewichtsverdeling wel fijn.
Hoi Janneke,

Ik ben erg nieuwsgierig naar je project! Het lijkt me heel interessant om met je mee te denken over custom-design varianten en ik zou zo'n tas graag eens testen.

Ook zou ik er graag aandacht aan besteden op mijn website www.sintchristophorus.nl
Ik fiets zelf 37km woon-werk per dag en doe onderweg naar huis altijd de boodschappen. Daarbij lijkt me zo'n frametas wel handig voor de flessen frisdrank.

Op dit moment overweeg ik een Santos met een lage bagagedrager te gaan rijden. Bij zo'n minimalistische drager kunnen er enkel twee tassen naast de achtervork hangen en is er geen mogelijkheid om een tentje bovenop te binden.
Ik denk dat ik m'n tent wel in twee delen in de tassen kwijt kan, maar dan zoek ik dus nog een goede plek voor de stokken. En daar komt jouw frametas goed van pas!

Afbeelding
Afbeelding
Janneke, ik denk dat je frametassen zich zouden kunnen onderscheiden van de amerikaanse merken door heel goed je frametas te compartimenteren en daar van verstevigingen te voorzien waar de tas kan uitzetten. Vergeet ook vooral niet een compartiment voor een waterreservoir, zoals een camelbak of een ortlieb waterzak. Mooiste zou zijn als je onderin de framedriehoek, dus boven de bracketas en tussen de staande en schuine framebuis in dat daar een versteviging komt om een waterreservoir te plaatsen. Vlak onder de bovenbuis zou ook kunnen, dan is er niet een extra lang drinkslang nodig (denk om opening drinkslang). Ik zou zelf een waterreserve onderin prefereren overigen, puur als reservoir en dan een camelbak drinksysteem op de rug, byebye bidons. Een camelbak op de rug is me goed bevallen afgelopen fietsreis, dus een waterreserve zo laag mogelijk (hetzij een petfles, hetzij een waterzak) zou zwaartepunttechnisch heel goed zijn.

Smalle lange zware dingen zoals tentstokken, reservebanden en een fietspomp zou je in een laag smal compartiment, recht onder de bovenbuis kunnen plaatsen. Daar weer onder een smal compartiment voor reepjes, flesjes sportdrank en ander snoepgoed en dan in het midden een groter compartiment voor volumineuze lichte items, zoals regenjas, regenbroek, muts, handschoenen etc. Spul die je onderweg goed zou kunnen gebruiken. Het tentdoek in het midden zou ook kunnen, mits het niet een te grote tent is uiteraard..... bikepacking is lightweight toch? Denk dat onder het zadel een betere plek is voor het tentdoek

Dus zware dingen dicht tegen de buizen, in smalle compartimenten, en lichtere/volumineuze dingen in het middencompartiment. Hoe meer compartimenten hoe beter, zo voorkom je stapelen, proppen en dus uitzetten van de tas.

Zolang je kniepunten van de tas verwijdert blijft (dus geen frametas bovenop de buis, dat wil je niet bij staand klimmen) dan heb je geen neiging om wijdbeens te gaan fietsen. Mijn knieen blijven grotendeels boven de horizontale buis, dus heb er zowieso geen last van. En veel mtb frames zijn sloping, dus denk dat het wel meevalt met klachten tav wijdbeens willen fietsen.

Ga je echt alleen in eerste instantie een frametas maken, of later ook handlebarharnassen en zadeltassen? Nogmaals leuk initiatief, zou willen dat ik vroeger de huishoudsschool had gedaan :).
Gaaf initiatief! Zelf fiets ik nu met hele kleine tasjes op een racer en zou graag een frametas willen. En als we toch een beetje aan het brainstormen zijn.. Ik vind de bijdrage van AB heel helder, al zou ik wel voor een maat van een standaard PET fles als reservoir kiezen. Om 3 redenen:
1- Makkelijker schoon te maken
2- Makkelijker te vervangen
3- Te gebruiken als jerrycan als je kampeert.

De grootste uitdaging zit er volgens mij in om de tas niet te breed te laten worden en het zou mooi zijn als er een systeem in zou komen die dat op een efficiënte manier zou tegengaan.

Heb je al ideeën van welk materiaal je de tas zou willen maken?

Groet & succes,
Eric
Gezien de reacties tot nu toe duidelijk een gat in de markt, Janneke!
Zit je al klaar voor de eerste klant met een concrete vraag, c.q. voorstel?
Voor de materialen zou ik mijn licht eens opsteken bij een zeilmakerij, een bedrijf dat werkt met vrachtwagenzeilen of een tentenmakerij. Daar zit veel kennis over doek en sluitingen (zwaar klittenband) en over de nodige machines (industriële naaimachines).
Er bestaan al bedrijfjes die fietstassen op maat maken, misschien zou je met hen kunnen samenwerken?
Ondanks de interessante opmerkingen van AB zou ik de tassen toch zou simpel mogelijk houden, met zo min mogelijk schotjes, vakjes en ritsen. Werk kost geld en tierlantijntjes maken de tassen snel erg duur. Maar goed, er zijn natuurlijk mensen met diepe tassen :wink: .
wimmo17 schreef:Gezien de reacties tot nu toe duidelijk een gat in de markt, Janneke!
Zit je al klaar voor de eerste klant met een concrete vraag, c.q. voorstel?
Voor de materialen zou ik mijn licht eens opsteken bij een zeilmakerij, een bedrijf dat werkt met vrachtwagenzeilen of een tentenmakerij. Daar zit veel kennis over doek en sluitingen (zwaar klittenband) en over de nodige machines (industriële naaimachines).
Er bestaan al bedrijfjes die fietstassen op maat maken, misschien zou je met hen kunnen samenwerken?
Ondanks de interessante opmerkingen van AB zou ik de tassen toch zou simpel mogelijk houden, met zo min mogelijk schotjes, vakjes en ritsen. Werk kost geld en tierlantijntjes maken de tassen snel erg duur. Maar goed, er zijn natuurlijk mensen met diepe tassen :wink: .
Ik zou ook eens naar zeilen van zeilboten kijken, dat spul is vaak licht en stug. Niet te veel vakken denk ik, dat pakt niet efficient, maar misschien zeil latten en wat bandjes van links naar recht om uitbuiken te beperken
m-gineering schreef: Ik zou ook eens naar zeilen van zeilboten kijken, dat spul is vaak licht en stug. Niet te veel vakken denk ik, dat pakt niet efficient, maar misschien zeil latten en wat bandjes van links naar recht om uitbuiken te beperken
zat ik ook aan te denken, een frame maken van lichte zeillatjes en daaromheen die cordura stof heen naaien.

Wat ik met mijn frametas bemerk is dat je de tas gebruikt voor allerhande spulletjes. Compartimentering is wat ik SOMS mis bij de ortliebers, maar helemaal mis bij de frametas. Kennelijk gebruik ik die tas om allerlei dagelijks spul in weg te bergen. De snelle toegankelijkheid vind ik 1 van de pluspunten van een frametas, dus plaats je er al snel spullen in die je gedurende de dag vaak zult gebruiken. Dat leidt bij mij nogal tot snel opstapelen van allerlei spullen met veel lucht daartussen: gerammel als gevolg. Gebruik maken van compressietasjes en compartimenten lijkt me dus wel handig..... zware spullen dicht bij de buizen om onnodig stapelen en uitbuiken te voorkomen.

Ben benieuwd wat Janneke er van gaat maken, de verwachtingen zijn hoog gespannen :).

Zo'n frametas kan je gewoon twee voortassen/drager/stuurtas besparen, wat het stuur- en rijgedrag aanzienlijk prettiger maakt (imho).
AB schreef:Zo'n frametas kan je gewoon twee voortassen/drager/stuurtas besparen, wat het stuur- en rijgedrag aanzienlijk prettiger maakt (imho).
Jij hebt een groot frame!
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Zo'n frametas kan je gewoon twee voortassen/drager/stuurtas besparen, wat het stuur- en rijgedrag aanzienlijk prettiger maakt (imho).
Jij hebt een groot frame!
Leon
nah, groot budget ;)
Leon schreef:
AB schreef:Zo'n frametas kan je gewoon twee voortassen/drager/stuurtas besparen, wat het stuur- en rijgedrag aanzienlijk prettiger maakt (imho).
Jij hebt een groot frame!
Leon
herstel, frametas+rugtas (camelbak) bespaart 2 voortassen/stuurtas/drager, bij mij althans (idd groot frame, want geen achtervering). Dan reken ik mijn dslr in stuurtas gemakshalve even niet mee ;)

En ja, een klein frame (sloping, ruimte voor verende achtervork) levert uiteraard minder ruimte voor een frametas op (gastank erbij?). En als je heeel veel mee wilt nemen, dan is een frametas ook niet het ei van columbus, maar in heel veel situaties voor een gemiddelde vakantiefietser die zuinig met zijn packlijst omspringt, lijkt mij een frametas een heel welkome aanvulling. Ik ben er wel tevreden mee, en heb ik ook nog maar een half tasje :).

kleine frametas, klein frame, achtervering dan extra gastank
Afbeelding
of grote ruimere frametas (slechts 2 of 3 compartimenten zo te zien, ruimte voor meer)
Afbeelding

standaard europese setup
Afbeelding
offroad en voortassen? mij niet meer gezien
asfalt en voortassen? ook dan zijn frametassen in hun voordeel, prettiger rijgedrag (gewicht in het midden, geen geslinger aan het stuur), aerodynamischer.

Wat ik handig vind aan voortassen: je kunt meer meenemen, je kunt ze makkelijker loskoppelen en als losse tas meenemen. Toch houd ik meer van fietsen dan van kamperen.

Een op maat gemaakte frametas zal ongetwijfeld duurder zijn dan die goedkope made-in-china tasjes. Kunnen ze niet in China customized frametasje maken, de frames komen er ook vandaan, 2 vliegen in 1 klap. Toch gun ik het een fietsliefhebber in een naaiatelier in amsterdam het meer :). En meer budget idd, want heb geen riem of maatframe :).
zo, even de radiostilte doorbreken :-)

Alles verloopt lekker in een langzaam tempo hier. Tester nummer 1 is net terug van zijn vakantie en brengt vanmiddag verslag uit over hoe of wat.Hieronder alvast mijn eerste impressies van de framebag op m'n santos.

Ik heb een heel erg klein frame (kleinste framemaat geloof ik en dan ook nog sloping) dus normaliter kan ik enkel een 1,5 liter fles kwijt tussen m'n frame en hang ik de benzinefles onder het frame. Ik had niet verwacht dat het zou passen, maar nu blijkt de 4 liter waterzak van Ortlieb, helemaal vol, in de frametas te passen! Dat betekent dat ik op een zeer fijne manier, lekker laag bij de grond, 4 liter water mee kan nemen. Dit zal heel erg van pas komen tijdens onze tochten in Malawi en in de Andes. De tas zelf weegt 158 gram dus daar hoef je het ook niet voor te laten. :-) (en stiekem vind ik het zooo onwijs stoer staan! :-)

Afbeelding

Afbeelding

Al met al is het erg leuk om te doen, alleen gaat het allemaal wat langzaam ivm drukte van werk en afstuderen (en allerlei andere projectjes: slaapzak maken, recentelijk softshell gemaakt etc). Dat ik dit jaar 6 maanden op de fiets zit helpt natuurlijk ook niet mee (al is het wel heeeel errug leuk natuurlijk)

Op dit moment zit nog in de pijplijn: tasje voor tester nummer 2 maken en daarin de opmerkingen van tester nummer 1 meenemen dus kijken of het product nog verbetert kan worden. Daarna ook tas voor m'n partner maken, welke ik graag wil sealen en kijken of de tas dan zowat 99% waterdicht te maken is. En dan gaan wij de tasjes ook zelf testen tijdens 5 weken Malawi en vervolgens in het najaar 3 weken in de Andes. Als het nog even meezit kan ik zelf m'n tasjes nog extra testen op de TransAndalus route in Spanje
Met al die ervaring moet het mogelijk zijn daarna een heel redelijk product te kunnen maken en (als alles meezit) deze op de markt te brengen! (Met Ab als eerste klant? :-P)

Groetjes!
en voor iedereen die denkt 'waar laat ik dan m'n bidons??' die maak je gewoon vast aan je voorvork:

Afbeelding