Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenboord bracketlagers onderhouden - Forum Wereldfietser

Buitenboord bracketlagers onderhouden

De fabrikant van de bracket geeft aan dat de buitenboordlagers om de 100 uur opnieuw ingevet dienen te worden.

Ik heb de meningen over buitenboordlagers gelezen en ben er ondertussen van op de hoogte dat ze mogelijk niet zo heel lang meegaan.

Is het aan te raden om hiervoor speciaal watervast vet te gebruiken of spoelt dit er uiteindelijk net zo snel uit als "normaal" kogellagervet (waarvan ook wordt aangegeven dat het waterbestendig zou moeten zijn)? En als watervast vet aan te raden is dan is de vraag welke?

Ik wil de termijn van om de 100 uur niet verlengen maar er bij een volgende beurt niet achterkomen dat er eigenlijk geen vet meer aanwezig was. Dus niet met de karcher of tuinslang erop maar ook dat de regen niet vrij snel het vet laat verdwijnen.

Martin.
Voor de industrie zijn er zeker echte watervaste kogellagervetten. In hoeverre je die bij een fietsenmaker kan kopen. Voor de industrie zal er een type vet zijn waarmee je die 100 uur zou kunnen verlengen. Wat je met je fietst doet speelt altijd een rol.
Voor de industrie zijn er vast ook cartridgelagers (industrielagers) (of een ander beproefd lagersysteem dat niet om de 100 uur onderhoud vraagt). Ik zou daar in investeren ipv ‘watervast’ vet (een term die mij nogal gecontamineerd in de oren klinkt :D).
Google weet alles. :lol:
Alleen niet wat in de hoofden van medefietsers zit en nog nooit ergens vermeld is. :D
http://www.belray.com/bel-ray-waterproof-grease

Kost wat, maar heb je ook wat, wordt veel voor crossmotoren gebruikt.
Martin_123 schreef:De fabrikant van de bracket geeft aan dat de buitenboordlagers om de 100 uur opnieuw ingevet dienen te worden.
Dan zal het shimano niet zijn, bij hen is het "wegwerp" (zeggen ze), zelf doe ik het bij mijn shimano bracket om de 6 maand, dat is dus op een +/- 5000km of een 200 a 250hr...
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=15529
Klopt, is een Truvativ, press fit. Maar vanwege de opmerkingen over de kwaliteit hiervan heb ik die informatie maar even achterwege gelaten omdat ik vermoedde dat er dan alleen werd aangegeven: vervangen. En ik wil kijken hoe lang het meegaat. Als het versleten is is vervangen altijd nog mogelijk.
Martin_123 schreef: Maar vanwege de opmerkingen over de kwaliteit
Tja, op dit forum krijg je meestal onmiddelijk opmerkingen van: buitenboordlagers
zijn slecht en vierkante assen, rohloff en son is goed. Maar als ik dan zie hoeveel km's ik maak mét buitenboordlagers en zonder rohloff of son,
dan kan ik toch zeggen dat het mits je het een beetje onderhoud shimano zo slecht niet is.