Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Warm kleden met najaar en winter? - Forum Wereldfietser

Warm kleden met najaar en winter?

Hallo medefietsers :)

Omdat ik teveel heb zitten/liggen luieren in Bosnia, Montenegro (prachtige bergen!) en Kosovo ben ik lekker achter op schema (als ik dat al heb) waardoor ik over enkele weken met lekkere najaarse temperaturen door moet karren naar Turkije.

Nu ben ik een typisch warm weer fietser en wil ik toch nog doorgaan de laatste 1500km door Servie, Roemenie/Bulgarije. Volgens klimaattabellen zijn de temperaturen vanaf de 5 graden C tot pak hem beet 15 (max!).

Hoe te kleden?

Fietsonderbroek is redelijk warm, ik had alleen een korte broek (zwembroek) en een driekwart. maar eergisteren sloeg het weer om. Vandaag heb ik dan nog maar een lange polyester trainingsbroek aangeschaft. Hoop dat het voldoende is maar raden jullie aan (voor mannen) om iets van kousen te dragen? Ik weet niet hoe ze heten). Een vriendin hier zegt dat mannen die dat dragen niet meer zonder willen, en ten tweede vraag ik me af of het praktisch is en niet te veel schuift op het zadel.. Hmm Ervaring?

Wat de rest van het lichaam betreft heb ik wel een warme jas met fleece en een windstopper. Daaronder 1 of 2 tshirts en dan is het heerlijk warm. De theorie van de laagjes is het onderste laagje wisselen als het te vochtig of koud wordt?

Verder nog de vraag is het beter is om een katoenen onderlaag te hebben met daarboven een zweetshirt, of juist andersom ?
Ik fiets al een hele tijd, maar bij koud weer ben ik er nog niet uit wat echt het beste is. In ieder geval heb ik de ervaring dat strakke onderkleding leid tot zinloos zweet, wat voor materiaal dan ook.
Wat ik handig vind bij lagere temperaturen is een water/winddichte bovenste laag en het aantal laagjes daaronder aangepast aan de temperatuur. Dus als het vriest de fleecetrui eronder en als de zon dan gaat schijnen doe ik de fleectrui uit maar blijft de jas aan. Katoen zit erg lekker maar als je zoveel zweet dat het nat wordt gaat het mis, wassen kan ook alleen als het goed droogt, maar dat is met alle kleding.
Overigens zie ik op http://www.weer.nl/weerkaarten/eenvoudig.html dat het de komende dagen bij jou warmer wordt, in het weekend weer kouder en daarna weer beter. (Je moet even wachten tot de paginaatjes zijn geladen, daarna kun je de slider met de muis heen en weer trekken en zie je de koude-aanvallen aankomen)
Leon
Zelf fiets ik graag in een fietsbroek, en dan maak je met beenstukken van een korte fietsbroek een lange. Voor de rest zijn de extremiteiten van belang. Dus ik heb een buff voor onder mijn helm, handschoenen, een mouwloos vest tegen de rijwind (zolang het niet heel koud is want dan heb je natuuurlijk een echte jas nodig), en lichte eenvoudige Vaude nylon overschoenen tegen de regen maar ook tegen de kou. Als het heel koud wordt heb ik ook een regenbroek tegen de koude wind. Vergeet verder geen spatlap te monteren onder je spatbord. Dat houdt je voeten veel droger en dus warmer. Tot slot, ook al heeft het niets te maken met kleding: Conti Topcontact Winter II banden geven een veel betere grip bij lage temperaturen, en met niet al te dikke sneeuw. Tja, verder is zoals Leon ook al zegt is zweten eigenlijk net zo problematisch als de kou zelf.
Wim
Veel hangt af van hoe hard je fietst, hoeveel warmte en hoeveel zweet je produceert. Misschien kan je ons daar nog wat meer over vertellen?
Wat ik zeker niet zou aan zou trekken is lagen met t-shirts (katoen) en of een waterdichte jas. Doe sportonderkleding aan, een lange fietsbroek en een ademende softshell. Doe die regenjas alleen aan als het regent.

Maar iedereen is verschillend. Als je niet zo hard fietst en weinig zweet dan zou ik de romp extra warm houden met een fleece er onder of zo.
Fiets je wel pittig door dan zou ik die fleece niet aan doen en je concentreren op warme uiteinden handen/voeten/hoofd.
DeFietsreiziger schreef:Veel hangt af van hoe hard je fietst, hoeveel warmte en hoeveel zweet je produceert.
Nu je dat zegt: als het kouder wordt, wordt het nog belangrijker om vroeg genoeg aan en uit te kleden bij het passeren van dalen en toppen. Niet denken van het kan nog wel even en bezweet boven komen, gewoon stoppen en aan/uitkleden, dan blijf je zo comfortabel mogelijk. Het laagjes-idee is ook dat het niet heel vervelend is om dat een aantal keer per dag te doen.
Hoofd, handen en voeten eerst isoleren is ook handig, want anders ga je je body zweterig heet houden om je hoofd, handen en onderbenen warm te houden; dat is niet zo comfortabel. Lekkerder is om met muts en handschoenen te fietsen en dan niet heel veel isolatie op je body, zolang je fietst dan.
Leon
In tegenstelling tot de meeste mensen hier ben ik ook wel een voorstander van een 1 laag systeem : http://www.sportswarehouse.co.uk/produc ... Shirt.html

Afbeelding

Wordt ook gebruikt door Britse commandos.
Volgens mij is er een heel groot verschil op je te voet bent of op de fiets. Het laatste zal bij de Britse comando's niet het geval zijn. :wink
multiwgb schreef:Volgens mij is er een heel groot verschil op je te voet bent of op de fiets. Het laatste zal bij de Britse comando's niet het geval zijn. :wink
Je hebt gelijk, met een rugzak van 25 kilo + en een L86A1 - SA-80 (+ munitie) ca 10 kilo zal je niet echt gaan zweten. (even uitgesloten dat ze heb begrip speedmars niet kennen)
Zuiz schreef: met een rugzak van 25 kilo + en een L86A1 - SA-80 (+ munitie) ca 10 kilo
Je bent nogal op de hoogte. :wink:
Ze zweten wel maar de afkoeling. Gevoelstemperatuur, toch.
Heb zelf een active lite shirt en daarin kan je al prima skieen. Voordeel is dat je de jas nat aan kan trekken (lichaams warmte zorgt ervoor dat zweet/vocht snel verdampt).
Jas kan strak om je lichaam gesnoerd worden.
Als het niet te hard regent zeker mijn favoriete jas.
Ik heb afgelopen winter bij vergelikbare temperaturen in Marokko gefietst (5 graden 's ochtends, 15 in de middag). Outfit: korte fietsbroek, daarover een lange broek. Die was best dun, eigenlijk een zomerbroek. Bij kouder weer: kniekousen eronder.
Bovenlichaam: merino shirt met lange mouwen, hardloop-t-shirt erover heen. Bij kou nog een trainingsjasje. Bij koude wind daarover heen mij winddichte maar ademende regenjasje.

Handschoenen en een buff of sjaal waren a en toe nodig.

Zou het bij herhaling weer zou doen, evt. met toevoeging van beenstukken. Een optie zou wel zijn de trainingsjas te vervangen door een windstopper. Ik denk dat ik wat dat betreft beide mogelijkheden prima zou vinden.
Het was Sjeng Langslaper die op 10 oktober schreef:Hallo medefietsers :)
Omdat ik teveel heb zitten/liggen luieren in Bosnia, Montenegro (prachtige bergen!) en Kosovo ben ik lekker achter op schema ...
laatste 1500km door Servie, Roemenie/Bulgarije. Volgens klimaattabellen zijn de temperaturen vanaf de 5 graden C tot pak hem beet 15 (max!).
Gaat het een beetje daar?:

NOS-teletext op dit moment (18 oktober):

Grote delen van Bulgarije zijn door
noodweer getroffen.Door sneeuw,harde
wind en zware regen zitten tientallen
en mogelijk zelfs honderden gemeenten
zonder stroom.Auto's en treinen zitten
vast.Een bejaarde man kwam om nadat hij
was ingesneeuwd.Het leger is ingezet om
mensen te bevrijden.
Ik weet niet hoe ver je inmiddels al bent met je reis, maar hier vond ik nog wat tips om het warm te houden in koude tijden:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lev ... inter.html

In ieder geval nog succes met je fietstocht!