Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht fietsen - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht fietsen

Het heeft een paar weekendjes gekost om een rondje Nederland te maken. Gefietst met zeer weinig bagage. Bij elkaar zo' n 1.200 km in 10 dagen. Paar foto's:

http://goo.gl/tEm9F

Zijn er meer liefhebbers van light gewicht fietsen?
Er zijn hier zeker liefhebbers van lichtgewicht, maar niet zo veel liefhebbers van hotels en dergelijke, denk ik. Op je foto's zie ik alleen een stuurtas.
Wim
Dag Wim,
Soms heb ik een stuurtas mee, soms niet. Op andere foto's is dat een slaapmatje of waterdicht zakje met kleren erin opgerold rond het stuur.

Ik ben ook geen fan van hotels. Stay Okay was vaak voldoende.

Helaas waren ze niet altijd langs de weg die ik koos.
Beste Han,

Dankje wel voor je foto's en route. Altijd inspirerend. Een groot deel van wat je fietste is ook voor mij natuurlijk bekend terrein. Ligt het nou aan mij? Het lijkt bijna wel of je bewust om de mooiste stukken heengefietst hebt! (bv oosterscheldekering, limburgs heuvelland, oost-brabant, noord- en middenlimburgse maasvallei, de achterhoek) en wel kies je voor een soort hollandse industriestedenroute.
Nog ruimte genoeg voor het volgende thema "cycling the Netherlands"....

Heel interessant, het lichtgewicht concept. Wat neem je mee en hoe?
Plan je de overnachtingen tevoren?
Lijkt me ideaal voor korte weekeinden, om de horizon wat te verleggen door wat grotere afstanden te fietsen.

Groet,

Marc
Dag Marc,

Een van de dilemma's bij deze tour was het kiezen van de route: welke is de mooiste en waarom? Is de Noordzee route bv mooi omdat het langs de zee en de natuur loopt of omdat het langs veel steden en dorpen loopt?

Ik ben geïnteresseerd in de geschiedenis van het land maar vind een stukje bos ook leuk. Het werd uiteindelijk een mix tussen steden met onvermijdelijke industrie en stukjes door natuurparken. Het land lijkt klein maar het is niet zo. Onmogelijk om alles te zien. Mijn plan is om ooit eens misgelopen stukjes nog een keer te fietsen: zuidoosten, achterhoek en stukje Limburg.

Er was ook tijd nodig om de juiste uitrusting te zoeken. De spullen op deze afbeelding zouden volgens mij voldoen voor tochtjes op een maximaal 2 dagen afstand van de bewoonde wereld. Ik heb hier veel van gebruikt:

(beweeg de muis over de spullen om te lezen wat het is)
http://www.thinglink.com/scene/17952551 ... 353#tlsite

De samenstelling van de spullen verandert afhankelijk van het weer, de tijd onderweg en de bestemming. Niet op de afbeelding zijn kleren aan bij vertrek en de spullen op de fiets. Alle spullen zijn redelijk duurzaam en toch ook weer niet te duur. Alles bij elkaar rond de 10 kilo:

Kleren aan bij vertrek:
- fietsbroek kort
- sneldrogend lang broek
- synthetisch t-shirt
- winddichte fietsjas
- helm
- handschoen
- warme wandelsokken
- indoor voetbalschoen
- iPhone
- extra batterij iPhone
- bril

Op de fiets:
- frametasje met reparatiespullen, pompje en waterdicht overschoenen
- bidon voor 1 liter water
- 1 liter frisdrank onderweg
- snacks

Wat zou je toevoegen of afhalen van deze lijst?
En zou je hiermee ook een tocht in het buitenland kunnen doen?
Creditcard-touring rules. Zeker op een titanium randonneur en met een platinum creditcard :D .

(zuiz droom vakantie: Op een titanium Independent Fabrication Independence langs alle paradores in Spanje en Portugal)
zie ik het goed dat je meermaals een tocht gedaan hebt tot een bepaald punt en met de trein terug ofzo?

op zich is 10kg bagage zeer weinig maar als je geen kampeermateriaal mee hebt dan vind ik het toch nog aan de zware kant neen? zelf kan ik het dan beperken tot pakweg 5kg
Dag Han,

Ik begin me er zelf steeds meer voor in te interesseren, om met minder gewicht te gaan fietsen. Dit heeft echter meer als reden dat ik erg hou van onverharde mountainbikeroutes en dat graag al trekkend met de tent wil doen. Met ortlieb tassen vindi k onverharde wegen vrij ongemakkelijk en je hebt de neiging de tassen toch erg vol te doen. Daarom heb ik nu in bij Revelate Designs een luxe zadeltas en systeem voor bevestiging van drypack aan het stuur gekocht. Zelf ga ik nu nog een framebag maken en de zadeltas proberen na te maken voor m'n vriend.
We zullen behoorlijk wat moeten schrappen van onze normale paklijst om alles mee te krijgen, weer een nieuwe uitdaging!

gr!
Bedoel je een tas die in de driehoek van het frame hangt. Heelveel jaren geleden zo,n tas voor toertochten aangeschaft. Ik kreeg de neiging, omdat ik de tas af en toe raakte, om met mijn knieen naar buiten te gaan fietsen. De tas werd dikker of breder doordat de spullen die in de tas zaten naar onder zakten. Nog geprobeerd door een twee plaatjes kunststof in te maken het breder worden te voorkomen. Helaas pindakaas miskoop en nu zie ik een fiets met ongeveer zo'n tas. Ben benieuwd.
Ik heb het hier al eens vaker gezegd, maar ik zie niet zoveel in die frametassen. Ik heb net eens bij de mtb maat large van mijn zoon gekeken. Als je er een tas van 10 cm breed inhangt (en breder kan echt niet) dan heb je een tas van 6 liter inhoud. Bij een gangbaar soortelijk gewicht voor kampeerbagage van 0,25-0,3 kan daar dus 1,5- 2kg in. Dat schiet lekker op: je raakt tegelijk bidonruimte voor 1,5-2 liter water/brandstof kwijt.
Dan kun je beter je tentstokken langs de bovenbuis binden, en een heel klein frametasje bij het balhoofd nemen voor wat zwaar gereedschap.
Wim
Wim schreef:Ik heb het hier al eens vaker gezegd, maar ik zie niet zoveel in die frametassen. Ik heb net eens bij de mtb maat large van mijn zoon gekeken. Als je er een tas van 10 cm breed inhangt (en breder kan echt niet) dan heb je een tas van 6 liter inhoud. Bij een gangbaar soortelijk gewicht voor kampeerbagage van 0,25-0,3 kan daar dus 1,5- 2kg in. Dat schiet lekker op: je raakt tegelijk bidonruimte voor 1,5-2 liter water/brandstof kwijt.
Dan kun je beter je tentstokken langs de bovenbuis binden, en een heel klein frametasje bij het balhoofd nemen voor wat zwaar gereedschap.
Wim

Die dingen zijn ook meer voor extreem MTB-en gedacht, en dan wordt het programma van eisen wat anders.

De fiets moet van achteren smal zijn, anders kun je niet van achteren opstappen. (zadel)tassen vallen dus af, of ze moeten smal zijn.
Je wil de zware dingen tusen de wielen hebben
Aan een rugzak met camelback valt toch niet te ontkomen
Ik ga een beetje uit van de ervaring van de mtb-ers in Alaska/Amerika van wat ik gezien heb op internet. Er zal wel een reden zijn waarom alle racers van de Great Divide bijv. zo'n soort setup hebben: Framebag, Zadeltas, en stuursysteem voor drybag. Allemaal gebruiken ze ook een rugzak. Dit is inderdaad heel wat anders dan hoe je als tourfietser je bagage verdeelt over je fiets/lichaam. Ik ben benieuwd hoe het bevalt.

De framebags die ik wil gaan maken bestaan voor m'n vriend (groot frame) uit twee compartimenten zodat je niet krijgt dat al je bagage naar beneden zakt, ook wil ik interne zakjes van meshstof gaan maken. Voor mezelf zal het maar 1 vak worden, aangezien mijn frame erg klein is ;-) Over de breedte van de tas moet ik nog even nadenken. Ikzelf had altijd de neiging om met m'n knieen naar binnen te fietsen, maar dat heb ik succesvol afgeleerd (ivm klachten heup), dus hopelijk geen problemen. :-)
@Gunter:

Inderdaad, dat zijn tochtjes van 2, soms drie dagen.

Over het gewicht: ik neem comfortabele kleren, redelijk comfortabele slaapspullen, snacks of noodmaaltijd en drinken mee. Die Carradice tas leeg is ook niet echt licht. Voeg daar het kleine frametasje aan toe met reparatiespullen. Daarnaast nog wat dingetjes voor op het stuur zoals iPhone en klein opgerold slaapmatje. Uiteraard geen keukengerei mee, wel een spork. Alles bij elkaar is het toch in de buurt van 10 kilo. Ik ben echt benieuwd hoe je het met 5 kilo voor elkaar krijgt. Wat voor tochtjes maak je?

@Janneke:

Leuk dat je licht wil gaan fietsen. Ik begin echt de voordelen ervan in te zien, maar ook de beperkingen. Als je niet aan wedstrijden doet, dan heb je veel keuze in tassen. Naast Revelate is er ook Carousel Designs: http://carouseldesignworks.com/

Ook Carradice heeft verschillende modellen voor onder het zadel.

Afgelopen weekend een fietser uit Amerika over de vloer gehad. Die heeft half Euorpa met een frametas van Revelate gefietst. De tas was waterdicht, ingedeeld in kleine vakjes en gemonteerd op het frame van een dun stalen fiets van Surly. Ik vroeg hem naar zijn mening over Revelate en Carousel. Hij kent ze beide en vond de tassen van de eerste beter.
m-gineering schreef:
Wim schreef:Ik heb het hier al eens vaker gezegd, maar ik zie niet zoveel in die frametassen. Ik heb net eens bij de mtb maat large van mijn zoon gekeken. Als je er een tas van 10 cm breed inhangt (en breder kan echt niet) dan heb je een tas van 6 liter inhoud. Bij een gangbaar soortelijk gewicht voor kampeerbagage van 0,25-0,3 kan daar dus 1,5- 2kg in. Dat schiet lekker op: je raakt tegelijk bidonruimte voor 1,5-2 liter water/brandstof kwijt.
Wim

Die dingen zijn ook meer voor extreem MTB-en gedacht, en dan wordt het programma van eisen wat anders.

De fiets moet van achteren smal zijn, anders kun je niet van achteren opstappen. (zadel)tassen vallen dus af, of ze moeten smal zijn.
Je wil de zware dingen tusen de wielen hebben
Aan een rugzak met camelback valt toch niet te ontkomen
Wat is van achteren opstappen? Je gooit toch als een ballerina je been over het zadel heen als je naast je fiets staat?

Camelbak verplicht bij packpacking, hoewel je ook een waterreservoir in de frametas kunt opbergen. Er is een slangopening in de tas aanwezig, althans bij Revelate wel.

Groot voorstander van frametassen en bikepacking, het kent eigenlijk alleen maar voordelen:
- je bent gedwongen minder mee te nemen
- geen zware dragers voor of achter
- gewicht in middellijn fiets en bovendien dichter in buurt van je lichaamszwaartepunt...... dat stuurt gewoon stabieler
- smaller, wat handiger is voor de aerodynamica en belangrijker je hebt geen zijtassen die ergens onverwacht achter kunnen blijven haken (boomstronken, stenen, hekopeningen)

zijn er nadelen?
Ik heb ze nog niet ondervonden, maar als je de tas te vol stopt dan kan ie een beetje uitdijen. Een ortliebtas kun je dan aansnoeren/comprimeren, dat kan bij een frametas niet.... De stuurtas en zadeltas kun je wel comprimeren. En ja je kunt geen bidons meer installeren, maar wel lekker veel blikjes cola meenemen :). Een tent meenemen zal ook wel wat moeilijker gaan..... vele bikepackers nemen een bivislaapzak of een lichte tarp.

Ik heb geen ervaring met de Revelate stuur/zadel/frametas op de tanglebag na dan.
Ik heb geen last van aanlopende knieen bij een frametas. Mijn knieen en onderkant dijbeen blijven redelijk boven mijn bovenbuis. Ik heb dan ook een slopingframe, ietsje kleiner dan mijn beenlengte zou aangeven voor betere bovenbuislengte en sportieve houding. Heb geen ervaring met de Revelate gastanks, maar bij triathlontasjes bovenop de bovenbuis van mijn racefiets had ik juist wel last van aanlopende knieen. Althans op de momenten dat je uit het zadel gaat en staand wilt klimmen. Bij staand klimmen zwiep je je frame heen en weer en dan kwamen mijn knieen tegen dat tasje aan. Bij een frametas heb je dat juist niet. Dus heb eigenlijk precies de omgekeerde ervaring dan Wim hier eerder noemde.

Dit jaar voor het eerst met die tanglebag gefietst ter vervanging van de voortassen, maar wel in combinatie met achtertassen van ortlieb (en topbag). Volgende reis gaat de topbag eraf en hopelijk ook ooit een keer de ortlieb stuurtas.... (met die nieuwe fuji x100 moet dat kunnen :))
Afbeelding

Voor wie de Great Divide wil fietsen..... mooiste fietstocht die er bestaat, altijd doen. Je kunt die tocht ook met voortassen en zijtassen rijden (hoewel het gedeelte in Montana toch wel prettig is zonder), maar met smallere frametassen zoals die Amerikanen dat doen, daar kunnen wij Europeanen nog wat van leren. Toen ik die wedstrijdrijders in de Basin tegenkwam keken ze me vreemd aan met al die tassen, of ik mijn koelkast had meegenomen en of ik een koud blikje bier bij me had :). Eigenlijk vreemd dat hier in Europa Ortlieb en Vaude de boventoon voeren. Als je licht gaat dan is Revelate of Carradice veeel interessanter, ook voor racefietsers/randonneurs, waarbij Revelate gewoon mooier, moderner, strakker en gestroomlijnder is ;).
Wat bij mij nogal uitmaakte is voldoende gebruik maken van je frame voor opbergen van water, ik had bij de laatste weekendtocht een 2L waterfles (dmv Bike Buddy MK3), een gewone bidon, een 0.6L brandstoffles en mijn fietspomp aan het frame vastgemaakt en kon zonder veel moeite volledige kampeeruitrusting in 2 achtertassen en een stuurtas kwijt en had verder alleen een tent bovenop de bagagedrager (Ook nog een 1L sigg bidon bovenop fietstas geknoopt). Ik denk persoonlijk dat water/brandstof e.d. daar meer op zijn plaats is dan zo'n frametas. Zoiets kan ook nog (maar wellicht niet ideaal ivm wrijving stuur/tas, weinig inhoud).

Afbeelding

Het maakt ook aardig wat uit wat voor slaapzak/matje je hebt; een vriend van mij was bijna één hele achtertas kwijt met beide en had ook nog flink wat spullen bovenop de achtertassen liggen icm twee voortassen én stuurtas!
Ab,

ik heb idd ook die tasjes bij revelate besteld. Nu dus zelf framebags maken (minst gecompliceerd) en proberen zadeltas voor m'n vriend na te maken (wat gecompliceerder :s) Bij mijn zoektocht op internet kwam ik geen enkele dealer/verkoper van dit soort tasjes in Europa tegen. Vroeg me af of jij/ iemand dat wel heeft gevonden?
De reden dat ik ze nu zelf ga maken is 1. het is leuk :-) 2. de kosten van de tasjes icm verzendkosten en inklaringskosten lopen best wel op... Punt twee zou natuurlijk vervallen als er in Europa ook zo'n 'fabriekje' zit...

Verder is de kwaliteit van de tasjes van Revelate Designs echt heel goed: bepaalde punten zijn verstevigd, de stof is erg robuust, de kliksysteempjes etc zien er allemaal erg duurzaam uit. Wel vraag ik me af waarom hij de naden niet heeft getaped zodat de tasjes echt waterdicht zouden zijn. (maar weet niet hoeveel vocht erin komt via de naden...)

Gr!
AB schreef:
Wat is van achteren opstappen? Je gooit toch als een ballerina je been over het zadel heen als je naast je fiets staat?

Ik laat het me graag een keer door jou demonstreren, halverwege een steile afdaling in een geitenpad. :D

Als het heel steil is kun je alleen op en afstappen als je je zwaartepunt naar achteren brengt. Bij 'normaal'op en af stappen breng je je zwaartepunt iets naar voren en omhoog en duikel je direct over de kop
Janneke schreef:Ab,

ik heb idd ook die tasjes bij revelate besteld. Nu dus zelf framebags maken (minst gecompliceerd) en proberen zadeltas voor m'n vriend na te maken (wat gecompliceerder :s) Bij mijn zoektocht op internet kwam ik geen enkele dealer/verkoper van dit soort tasjes in Europa tegen. Vroeg me af of jij/ iemand dat wel heeft gevonden?
De reden dat ik ze nu zelf ga maken is 1. het is leuk :-) 2. de kosten van de tasjes icm verzendkosten en inklaringskosten lopen best wel op... Punt twee zou natuurlijk vervallen als er in Europa ook zo'n 'fabriekje' zit...

Verder is de kwaliteit van de tasjes van Revelate Designs echt heel goed: bepaalde punten zijn verstevigd, de stof is erg robuust, de kliksysteempjes etc zien er allemaal erg duurzaam uit. Wel vraag ik me af waarom hij de naden niet heeft getaped zodat de tasjes echt waterdicht zouden zijn. (maar weet niet hoeveel vocht erin komt via de naden...)

Gr!
Geen flauw idee of er iemand in Europa is die frametassen maakt. Er ligt gewoon een gat in de markt te wachten hier in Europa voor op maat gemaakte frametassen. Op bikepacking.net zie je wel regelmatig mensen die zelf iets in elkaar knutselen. Dus Astrid begin een onderneming in frametassen, bestel ik ook een bij jou.

Wel of niet getapede naden, geen verstand van, mijn tanglebag bleef waterdicht die enkele keer dat ik er in de regen mee reed.

@mattie
Het plaatje laat zo'n triathlon-tasje zien boven op de framebuis. Juist bij zo'n tasje schuiven mijn knieen tegen de tas aan als je uit het zadel klimt. Voor mij een reden om dat soort tasjes niet te monteren. Wellicht dat voor veel bikepackers het in de praktijk wel meevalt aangezien velen wel met zo'n gastank rijden. Revelate heeft daarvoor dit uitgevonden.

Maar goed, in de camelbak (mule) en je fietsshirt kun je ook genoeg eten meenemen.
Oh zo, ik dacht al wat bedoelt ie nou. Ja, dan klinkt zo'n lange staart van een zadeltas niet echt handig..... Je kunt je wel afvragen hoe vaak zo'n situatie voorkomt en in hoeverre het een argument is om iets wel of niet te aan te schaffen.
m-gineering schreef:
AB schreef:

Ik laat het me graag een keer door jou demonstreren, halverwege een steile afdaling in een geitenpad. :D

Als het heel steil is kun je alleen op en afstappen als je je zwaartepunt naar achteren brengt. Bij 'normaal'op en af stappen breng je je zwaartepunt iets naar voren en omhoog en duikel je direct over de kop
AB schreef: Dus Astrid begin een onderneming in frametassen, bestel ik ook een bij jou.
Ha! daar hou ik je aan! :-D
Wie had ooit gedacht dat ik m'n suffe naaicursus van vroeger in zou zetten om leuke dingen mee te maken! (had ook al bedacht een donzen bodywarmer te maken:-)