m-gineering schreef:Wim schreef:Ik heb het hier al eens vaker gezegd, maar ik zie niet zoveel in die frametassen. Ik heb net eens bij de mtb maat large van mijn zoon gekeken. Als je er een tas van 10 cm breed inhangt (en breder kan echt niet) dan heb je een tas van 6 liter inhoud. Bij een gangbaar soortelijk gewicht voor kampeerbagage van 0,25-0,3 kan daar dus 1,5- 2kg in. Dat schiet lekker op: je raakt tegelijk bidonruimte voor 1,5-2 liter water/brandstof kwijt.
Dan kun je beter je tentstokken langs de bovenbuis binden, en een heel klein frametasje bij het balhoofd nemen voor wat zwaar gereedschap.
Wim
Die dingen zijn ook meer voor extreem MTB-en gedacht, en dan wordt het programma van eisen wat anders.
De fiets moet van achteren smal zijn, anders kun je niet van achteren opstappen. (zadel)tassen vallen dus af, of ze moeten smal zijn.
Je wil de zware dingen tusen de wielen hebben
Aan een rugzak met camelback valt toch niet te ontkomen
Wat is van achteren opstappen? Je gooit toch als een ballerina je been over het zadel heen als je naast je fiets staat?
Camelbak verplicht bij packpacking, hoewel je ook een waterreservoir in de frametas kunt opbergen. Er is een slangopening in de tas aanwezig, althans bij Revelate wel.
Groot voorstander van frametassen en bikepacking, het kent eigenlijk alleen maar voordelen:
- je bent gedwongen minder mee te nemen
- geen zware dragers voor of achter
- gewicht in middellijn fiets en bovendien dichter in buurt van je lichaamszwaartepunt...... dat stuurt gewoon stabieler
- smaller, wat handiger is voor de aerodynamica en belangrijker je hebt geen zijtassen die ergens onverwacht achter kunnen blijven haken (boomstronken, stenen, hekopeningen)
zijn er nadelen?
Ik heb ze nog niet ondervonden, maar als je de tas te vol stopt dan kan ie een beetje uitdijen. Een ortliebtas kun je dan aansnoeren/comprimeren, dat kan bij een frametas niet.... De stuurtas en zadeltas kun je wel comprimeren. En ja je kunt geen bidons meer installeren, maar wel lekker veel blikjes cola meenemen

. Een tent meenemen zal ook wel wat moeilijker gaan..... vele bikepackers nemen een bivislaapzak of een lichte tarp.
Ik heb geen ervaring met de Revelate stuur/zadel/frametas op de
tanglebag na dan.
Ik heb geen last van aanlopende knieen bij een frametas. Mijn knieen en onderkant dijbeen blijven redelijk boven mijn bovenbuis. Ik heb dan ook een slopingframe, ietsje kleiner dan mijn beenlengte zou aangeven voor betere bovenbuislengte en sportieve houding. Heb geen ervaring met de Revelate gastanks, maar bij triathlontasjes bovenop de bovenbuis van mijn racefiets had ik juist wel last van aanlopende knieen. Althans op de momenten dat je uit het zadel gaat en staand wilt klimmen. Bij staand klimmen zwiep je je frame heen en weer en dan kwamen mijn knieen tegen dat tasje aan. Bij een frametas heb je dat juist niet. Dus heb eigenlijk precies de omgekeerde ervaring dan Wim hier eerder noemde.
Dit jaar voor het eerst met die tanglebag gefietst ter vervanging van de voortassen, maar wel in combinatie met achtertassen van ortlieb (en topbag). Volgende reis gaat de topbag eraf en hopelijk ook ooit een keer de ortlieb stuurtas.... (met die nieuwe fuji x100 moet dat kunnen

)
Voor wie de Great Divide wil fietsen..... mooiste fietstocht die er bestaat, altijd doen. Je kunt die tocht ook met voortassen en zijtassen rijden (hoewel het gedeelte in Montana toch wel prettig is zonder), maar met smallere frametassen zoals die Amerikanen dat doen, daar kunnen wij Europeanen nog wat van leren. Toen ik die wedstrijdrijders in de Basin tegenkwam keken ze me vreemd aan met al die tassen, of ik mijn koelkast had meegenomen en of ik een koud blikje bier bij me had

. Eigenlijk vreemd dat hier in Europa Ortlieb en Vaude de boventoon voeren. Als je licht gaat dan is Revelate of Carradice veeel interessanter, ook voor racefietsers/randonneurs, waarbij Revelate gewoon mooier, moderner, strakker en gestroomlijnder is

.