door
Wim » do 06 okt, 2011 13:37
Het lijkt me een strak plan. Misschien heeft ze hier ook iets aan:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Het belangrijkste is dat geen enkele fiets met 28 inch wielen haar zal passen. Ze zit vast aan 26 inch mtb wielen, maar daar is niets mis mee (keus genoeg in soepele snelle banden). Voor de rest is de belangrijkste maat niet de hoogte (en bij aflopende frames is dat al helemaal een verwarrende maat) maar de lengte, horizontaal gemeten van zadelpen tot balhoofdbuis. Voor veel vrouwen geldt dat hun frames te lang zijn, en dat ze dus onaangenaam gestrekt zitten. Voor het overige moeten als je het goed wilt doen ook onderdelen als cranks (liever maximaal 160 mm, maar misschien nog korter), remhandles en sturen een aangepaste maat hebben. Tot slot wil je dat het frame wat slankere buizen gebruikt dan de grotere maten, anders wordt het nodeloos zwaar en stug.
Normaal suggereer ik liefst een herenframe omdat dat minder slap is, maar in de kleine maten is dat veel minder een probleem, zeker als je moeder toevalig ook nog niet al te zwaar is en niet teveel meeneemt. Als ze dus een damesframe wil kan dat denk ik wel, maar de keus wordt er niet groter op. Bij de fietsenmaker om de hoek zal ze niets vinden.
Je schrijft niets over het budget. Als ze wil kan ze veel geld kwijt aan een heel mooie fiets, maar voor minder kan zo'n tocht ook wel. Fahrradmanufaktur had tot en met 2011 een goedkoop instapmodel van de T 400, maar dat lijkt verdwenen (maar nu vast nog wel ergens te vinden). Als het goedkoop moet kun je ook denken aan de speciale damesmodellen van mountainbikes als van Cube. Hun Access WLS frames hebben een aan vrouwen aangepaste geometrie met een relatief rechtop zit die ook erg geschikt is voor touren. De onderdelen zijn ook zo veel mogelijk aangepast (voorzover mogelijk binnen het budget). Mijn dochter heeft er een, en het is een prima vakantie fiets zolang je niet teveel meeneemt. Daarboven heb je de duurdere T400, en diverse andere derailleur fietsen in de range 1200-1500 euro, zoals de genoemde fietsen van Snel, Surly, Thorn (via m-gineering), Santos, en het nog niet genoemde Avaghon (via bike4travel, ook damesmodellen). Daar weer boven zitten fietsen met een Rohloff versnellingsnaaf, en maatframes van onder meer het nog niet genoemde Vittorio. Kortom, als je iets meer over het budget kunt zeggen, en over de wens om een damesframe te krijgen, dan kunnen we het veld wat verkleinen.
Wim