Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor keuze aan reisfietsen met framemaat 48-49? - Forum Wereldfietser

Wat voor keuze aan reisfietsen met framemaat 48-49?

Dag allemaal,

Mijn moeder wil richting Santiago trappen volgend jaar.
De moeilijkheid is om een fiets voor d'r te vinden, aangezien zij 1.50 m groot is.

Ik zou het tof vinden om suggesties van mensen te krijgen wat fietsmerken/modellen betreft
die in ieder geval framemaat 48 of iets groter hebben.

Alvast bedankt!

Groet,

Marcel
Maat 48 lijkt me bij 1,50 aan de grote kant.

Surly heeft van haar model de Long Haul Trucker zelfs maten tot 42 met 26" wielen.

Groeten Eric
(die toevallig op de Surly site was ivm een ander draadje)
Er zijn genoeg frames in die maat hoor. Van vele merken!
Maar laat je moeder vooral in een winkel opmeten.

En wil ze echt een heel klein frame nodig heeft, dan kan ze altijd nog een maatbouw fiets nemen (kijk eens bij ons of bij Snel in Utrecht)
Fahrradmanufaktur maakt fietsen in ongeveer die maten (vanaf 45cm). De TX-400 (nieuwe naam voor de T-400) is een vaak genoemde aanrader op deze website. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Surly bouwt hun in Amerika zeer populaire Long Haul Trucker frame in maten vanaf 42cm. Eveneens een aanrader met goede prijs/kwaliteit. Je kan het frame+vork ook makkelijk los kopen en zelf naar wens opbouwen zoals ik zelf gedaan heb, dat is niet moeilijk en dan heb je precies de onderdelen die je wil.

Er zijn nog legio andere opties. Zijn er niet nog eisen buiten het kleine frame?
Marcel van Lierop schreef:Dag allemaal,

Mijn moeder wil richting Santiago trappen volgend jaar.
De moeilijkheid is om een fiets voor d'r te vinden, aangezien zij 1.50 m groot is.

Ik zou het tof vinden om suggesties van mensen te krijgen wat fietsmerken/modellen betreft
die in ieder geval framemaat 48 of iets groter hebben.

Alvast bedankt!

Groet,

Marcel
Thorn frames beginnen rond de 460mm en zijn er in korte maten
Hi,

de Santos travelmaster 2.6 alu is er in 15 inch (bijna 40 cm). Deze is zeer geschikt om te gebruiken als reisfiets. Bovendien een stukje goedkoper als een maatframe. De Santos kun je geheel naar wens op laten bouwen.

En als we toch een beetje commercieel mogen bezig zijn; bij ons in de winkel of bij Santos zelf staat een pasfiets waarop de geometrie nagebootst kan worden zodat je voordat je de fiets koopt kan kijken of de verhoudingen kloppen naar haar wens.

Groet Rob
Wat van (groot) belang is: de bovenbuislengte.
Bij de Santos is de effectieve bovenbuislengte in de kleinste maat 540mm (en dat is - naar verhouding - erg lang), bij de Surly is deze 505mm; toch iets om rekening mee te houden bij iemand met een lengte van 1.50m.
Het lijkt me een strak plan. Misschien heeft ze hier ook iets aan: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Het belangrijkste is dat geen enkele fiets met 28 inch wielen haar zal passen. Ze zit vast aan 26 inch mtb wielen, maar daar is niets mis mee (keus genoeg in soepele snelle banden). Voor de rest is de belangrijkste maat niet de hoogte (en bij aflopende frames is dat al helemaal een verwarrende maat) maar de lengte, horizontaal gemeten van zadelpen tot balhoofdbuis. Voor veel vrouwen geldt dat hun frames te lang zijn, en dat ze dus onaangenaam gestrekt zitten. Voor het overige moeten als je het goed wilt doen ook onderdelen als cranks (liever maximaal 160 mm, maar misschien nog korter), remhandles en sturen een aangepaste maat hebben. Tot slot wil je dat het frame wat slankere buizen gebruikt dan de grotere maten, anders wordt het nodeloos zwaar en stug.
Normaal suggereer ik liefst een herenframe omdat dat minder slap is, maar in de kleine maten is dat veel minder een probleem, zeker als je moeder toevalig ook nog niet al te zwaar is en niet teveel meeneemt. Als ze dus een damesframe wil kan dat denk ik wel, maar de keus wordt er niet groter op. Bij de fietsenmaker om de hoek zal ze niets vinden.
Je schrijft niets over het budget. Als ze wil kan ze veel geld kwijt aan een heel mooie fiets, maar voor minder kan zo'n tocht ook wel. Fahrradmanufaktur had tot en met 2011 een goedkoop instapmodel van de T 400, maar dat lijkt verdwenen (maar nu vast nog wel ergens te vinden). Als het goedkoop moet kun je ook denken aan de speciale damesmodellen van mountainbikes als van Cube. Hun Access WLS frames hebben een aan vrouwen aangepaste geometrie met een relatief rechtop zit die ook erg geschikt is voor touren. De onderdelen zijn ook zo veel mogelijk aangepast (voorzover mogelijk binnen het budget). Mijn dochter heeft er een, en het is een prima vakantie fiets zolang je niet teveel meeneemt. Daarboven heb je de duurdere T400, en diverse andere derailleur fietsen in de range 1200-1500 euro, zoals de genoemde fietsen van Snel, Surly, Thorn (via m-gineering), Santos, en het nog niet genoemde Avaghon (via bike4travel, ook damesmodellen). Daar weer boven zitten fietsen met een Rohloff versnellingsnaaf, en maatframes van onder meer het nog niet genoemde Vittorio. Kortom, als je iets meer over het budget kunt zeggen, en over de wens om een damesframe te krijgen, dan kunnen we het veld wat verkleinen.
Wim
Dag mensen,
Dank jullie wel, ook namens s'moeder voor de grote aantallen tips!
Toffe community :D

We gaan ze napluizen, uitzoeken en een keuze maken.

Merci!

Groet,

Marcel van Lierop
Beste Wim,

Ik wil je toch even tegenspreken: als je 1.50m bent kan je ook op een fiets met 28inch wielen. Waarom? Ik ben 1.50m en heb een fiets met 28inch wielen ;)

Het kan dus zeker, maar je zal toch even moeten zoeken en vooral passen!

Groetjes en succes!
Kelly
Kikitjah schreef:Beste Wim,

Ik ben 1.50m en heb een fiets met 28inch wielen ;)

Het kan dus zeker, maar je zal toch even moeten zoeken en vooral passen!

Groetjes en succes!
Kelly

wat voor fiets heb je dan?
Kelly, er zijn zeker 28 inch fietsen in heel kleine maten, maar dan is de geometrie sterk gecompromitteerd. Je kunt een paar truuks toepassen, maar ze maken je fiets er niet fijner op: heel stijle zitbuis, te lange bovenbuis, stevige toe overlap, te hoog bracket. Niet doen dus.
Wim
Hoi,

Ik ben heel tevreden van mijn fiets, maar het is dan wel een op maat gemaakte fiets.
Ik heb hem tweedehands gekocht, maar het verschil is een halve cm tot een cm, wat nog heel eenvoudig aan te passen was met stuur en zadel te veranderen van positie.

Mijn fiets is een Vlerick Darwin Deore.

Als het een gewone fiets uit de winkel is dan zou het inderdaad kunnen dat je bij bepaalde zaken mindere kwaliteit hebt, daar ben ik niet zo van op de hoogte.

Groetjes,
Kelly
Ik zou een Koga Miyata in het type Randonneur, Traveller of Worldtraveller aanraden. In die framemaat zijn er trouwens ook een zeer ruim aanbod (goede!) tweedehands fietsen. Kijk bijvoorbeeld eens op fietsenwijk.nl bij gebruikte fietsen.
Hiervan is alleen de world traveller bij mijn weten in 26 inch te krijgen, en nogmaals een 28 inch fiets voor iemand van 150 cm is echt onzin. Voor een goede uitleg zie dit artikel van Chris Juden, de techniek expert van de Britse Cycling Touring Club: http://www.myra-simon.com/bike/petitest.html
Verder ben ik niet enthousiast over de huidige Koga modellen: ze zijn peperduur, en toch zitten er kwalitatief problematische onderdelen op zoals kwetsbare xt naven en cranksets met buitenboordlagers. Dat stalen frame van die 28 inch randonneur vind ik wel erg mooi, maar niet voor iemand van 150 cm. Dat vette world traveller 26 alu frame lijkt me veel te stijf en stug voor iemand van 150 cm. Dat rijdt toch niet lekker? Dit is een ontwerp voor bomen van kerels die veel bagage meesleuren. Een stalen frame met standaard diameter buizen is stijf gemoeg voor iemand van 150 cm.
Maar goed, we hebben eerst meer informatie nodig: moet het een damesframe worden, moet er meer dan 15 kg bagage mee, en wat mag het kosten? En wat moet er na deze reis nog met deze fiets gedaan worden?
Wim
Deze man is 150 cm.

Afbeelding

(zou alleen ook voor 165 mm cranks gaan)
Die Velotraum is prijzig, maar inderdaad erg mooi. Er is over nagedacht, inclusief de optie van wat kortere 165 mm cranks (zelf had ik dan nog liever 155 of 160 mm schat ik zo).
Wim
Een ligfiets zou ook een optie kunnen zijn :

http://www.nazca-ligfietsen.nl/nl/list/models/item/27/
Zuiz schreef:Een ligfiets zou ook een optie kunnen zijn :
http://www.nazca-ligfietsen.nl/nl/list/models/item/27/
{slechte ervaring}Alsof je daar niet op de maat hoeft te letten?{/ervaring}
Leon