Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaken allemaal een beetje opdraaien? - Forum Wereldfietser

spaken allemaal een beetje opdraaien?

De spaken in mijn 26 inch achterwiel zijn dik en lijken slap :cry: Ik meet 2 mm in het midden, 2,2 aan het eind. De spanning is op het gevoel minder hoog dan in andere 26 inch wielen. De spaakspanning is aan de kant van de cassette (uiteraard) wel iets hoger dan aan de overkant. Het wiel loopt netjes recht.
Vraag: doe ik er verstandig aan om ze allemaal met gelijke kleine stapjes op te draaien? Een kwart slag per keer? Of kun je dat niet zomaar doen?

Groet, Frank
frank bueters schreef:De spaken in mijn 26 inch achterwiel zijn dik en lijken slap :cry: Ik meet 2 mm in het midden, 2,2 aan het eind. De spanning is op het gevoel minder hoog dan in andere 26 inch wielen. De spaakspanning is aan de kant van de cassette (uiteraard) wel iets hoger dan aan de overkant. Het wiel loopt netjes recht.
Vraag: doe ik er verstandig aan om ze allemaal met gelijke kleine stapjes op te draaien? Een kwart slag per keer? Of kun je dat niet zomaar doen?

Groet, Frank
Omdat er een sapnningsverschil tussen links en rechts is is gelijkmatig aandraaien niet handig, dan trek je de velg naar links. Een verhouding van 1:2 komt meestal heel aardig uit. Als de spaken mee torderen voordat de schroefdraad loopt moet je dat stuk verder doordraaien en ook weer terug
Bij een duurdere fiets met RVS-spaken wil het meestal prima, bij een barrel waar de spaken aan de nippels vastgeroest zitten hoop je maar dat de spaak niet breekt voordat de schroefdraad losspringt. Daarvoor moet je overigens soms verbazingwekkend ver draaien. Een kwart slag is nog hoopgevend. Daarna wordt het een kwestie van bidden.
Bij heel erge barrels heb ik er wel eens een spaak minder voor over gehad. Beter één spaak minder dan een stuk of acht die zo weinig spanning hebben dat ze al rammelend geluidsoverlast veroorzaken.
Een kwart slag lijkt me een goed begin.
Leon
Het is geen nieuwe fiets maar ook geen barrel. De velgen zijn Mavic 719, spaken weet ik niet meer, wel rvs. Het wiel is gebouwd door Komponentix in Berlijn. Was niet duur maar zou het niet snel weer doen. De eerste 100 kilometer waren er geluiden alsof er een speeldoosje tokkelde. Ik denk dat de spaken of de nippels zich moesten zetten. Nu, na een paar duizend km, blijken de spaken in het achterwiel losser te staan dan voor.

Heb inmiddels trouwens geleerd dat dikkere spaken niet altijd een kleinere kans op spaakbreuk geven (met dank aan MG te KW), maar dat wist ik toen nog niet. Als bouwer denk je dik beton draagt meer dus dikke spaken zullen dat ook wel doen :) Helaas, elasticiteit, rek, maximale trekkracht op de nippel of flens, het speelt allemaal een rol.

Maar goed, Marten als ik ze 1:2 ga aandraaien maak ik dan eerst één kant af en begin dan aan de overliggende zijde of werk ik li en re gelijktijdig het wiel rond?

Frank
frank bueters schreef:Het is geen nieuwe fiets maar ook geen barrel. De velgen zijn Mavic 719, spaken weet ik niet meer, wel rvs. Het wiel is gebouwd door Komponentix in Berlijn. Was niet duur maar zou het niet snel weer doen. De eerste 100 kilometer waren er geluiden alsof er een speeldoosje tokkelde.

Ik denk dat de spaken of de nippels zich moesten zetten. Nu, na een paar duizend km, blijken de spaken in het achterwiel losser te staan dan voor.
dat is al dat lawaai wat je gehoord hebt ;)

Heb inmiddels trouwens geleerd dat dikkere spaken niet altijd een kleinere kans op spaakbreuk geven (met dank aan MG te KW), maar dat wist ik toen nog niet. Als bouwer denk je dik beton draagt meer dus dikke spaken zullen dat ook wel doen :) Helaas, elasticiteit, rek, maximale trekkracht op de nippel of flens, het speelt allemaal een rol.

Maar goed, Marten als ik ze 1:2 ga aandraaien maak ik dan eerst één kant af en begin dan aan de overliggende zijde of werk ik li en re gelijktijdig het wiel rond?

Frank
het is het makklijkst om bij het ventiel te beginnen en per kant een beurtje te maken. Kun je of rechts-links-rechts doen of rechts- recht-links. Bij optie 1 hou je als beginner het wiel vermoedelijk rechter, bij optie 2 hoef je iets minder hard te draaien en heb je iets minder last van de torsie in de spaken
Afbeelding
Meten doet weten is me ooit geleerd. Misschien kun je een spaakspanningsmeter lenen?
Eric op de Fiets schreef:Afbeelding
Meten doet weten is me ooit geleerd. Misschien kun je een spaakspanningsmeter lenen?
Je kan ook de toon vergelijken met een goed wiel met dezelfde dikte spaken
m-gineering schreef:Je kan ook de toon vergelijken met een goed wiel met dezelfde dikte spaken
Daarmee kun je spaken onderling vergelijken, haar het is geen indicatie voor de spanning. Iedereen die ik probeer uit te leggen dat hun spaken bijna onder de zwaartekracht doorbuigen voeren als tegenargument in dat ze vinden dat de spaken best strak staan. Net zoiets als bij slappe banden.
Vergelijken met een wiel dat goed strak gespaakt is kan nog wel, het heeft bij mij althans gewerkt.
Leon
Leon schreef:Daarmee kun je spaken onderling vergelijken, haar het is geen indicatie voor de spanning. Iedereen die ik probeer uit te leggen dat hun spaken bijna onder de zwaartekracht doorbuigen voeren als tegenargument in dat ze vinden dat de spaken best strak staan. Net zoiets als bij slappe banden.
Vergelijken met een wiel dat goed strak gespaakt is kan nog wel, het heeft bij mij althans gewerkt.
Leon
Ik meen dat zo'n spaakspanningmeter de doorbuiging over een bepaalde afstand meet. In combinatie met het gegeven materiaal (rvs) en de doorsnede (rond) moet je daar toch de trekspanning mee kunnen uitrekenen. Dacht zelfs dat er een tabelletje wordt meegeleverd.
frank bueters schreef:
Leon schreef:Daarmee kun je spaken onderling vergelijken, haar het is geen indicatie voor de spanning. Iedereen die ik probeer uit te leggen dat hun spaken bijna onder de zwaartekracht doorbuigen voeren als tegenargument in dat ze vinden dat de spaken best strak staan. Net zoiets als bij slappe banden.
Vergelijken met een wiel dat goed strak gespaakt is kan nog wel, het heeft bij mij althans gewerkt.
Leon
Ik meen dat zo'n spaakspanningmeter de doorbuiging over een bepaalde afstand meet. In combinatie met het gegeven materiaal (rvs) en de doorsnede (rond) moet je daar toch de trekspanning mee kunnen uitrekenen. Dacht zelfs dat er een tabelletje wordt meegeleverd.
Ik doelde op het luisteren naar de toon, niet op het apparaat, dat lijkt me inderdaad helemaal niet verkeerd.
Leon
Kom zeg, als je zelf je wiel (bij)spaakt weet je heus wel of je op een andere fiets een wiel hebt dat goed op spanning is. Daarnaast lijkt het mij dat op frequentie spaken nauwkeuriger en goedkoper is dan met zo'n dure (relatief goedkope) spaakspanningmeter.
Matthie9000 schreef:Kom zeg, als je zelf je wiel (bij)spaakt weet je heus wel of je op een andere fiets een wiel hebt dat goed op spanning is.
Hoe moet je weten of het wiel op de andere fiets goed is? Als je nog nooit een wiel gevoeld hebt dat goed op spanning staat heb je geen idee hoe strak strak is.
Ik was al in de dertig, fietsen versleten, wielen gebouwd en redelijk wat gebroken spaken en fiets- en reparatieervaring rijk toen ik bij een echte wielbouwer kwam en me verbaasde.
De meeste mensen hebben nu eenmaal geen fiets met een wiel dat goed op spanning staat, al geldt dat de afgelopen jaren niet meer voor de fietsen die ik zie (lees: voel) op WF-weekenden.
Leon