door
Aniphys » zo 30 dec, 2012 14:11
Op een jaar is er veel gebeurd.
Naast de nieuwe
Spylamp2 is er ook de
Spybike, een tracker die je in het balhoofdstel plaatst.
Met de Kerst heb ik mezelf een cadeautje gedaan en een Spylamp2 gekocht (sinds 18 dec 2012 verkrijgbaar). De Spybike is eleganter maar past helaas niet in mijn fiets.
Ik heb de Spylamp gisteren gemonteerd, geprogrammeerd en getest...alles lijkt te werken. Dit gadget geeft me toch wat meer gemoedsrust; ik zou het echt moeilijk hebben wanneer iemand mijn 'schatje' steelt.
Oh, ja...het systeem bevat een vibratiesensor, GPS en GSM (SIM kaart moet je zelf voorzien). Wanneer een dief er met je fiets vandoor gaat begint je fiets gps-data te uploaden naar een server en kan je je fietsje tracken. Voor dat uploaden heb je een internetverbinding nodig...en dat is bij de grote Belgische providers (Base, Proximus, Mobistar) niet gratis op een herlaadkaart (3€/maand bij Mobistar). Gelukkig werkt de Spylamp ook via eenvoudige SMS'jes. Minder elegant en het duurt wat langer eer je je fiets kan lokaliseren, maar werkt veel goedkoper. Ik sms gewoon 'whereareyou' naar m'n fiets en ik krijg coordinaten later* terug. Trouwe fiets!
*hoeveel later dat is kan je zelf instellen (ten koste van de battery time). Mijn fietsje checkt nu zijn SMS'jes elke 3uur. Dus ik moet maximum 3u wachten op nieuws van mijn fiets.